• یکشنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403120503426
  • خبرنگار : 71282

نیاز بازار را شناسایی کنید تا کسب و کارتان سرپا بماند

نیاز بازار را شناسایی کنید تا کسب و کارتان سرپا بماند

ایده شما برای ایجاد یک کسب و کار زمانی به ثمر می‌نشیند که نیاز بازار را به طور دقیق شناسایی و در جهت آن حرکت کنید تا کسب و کارتان شکست نخورد و در این بین از داشتن مهارت‌های کسب و کار غافل نشوید.

به گزارش ایسنا، اگر به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستید و می‌خواهید محصولاتتان را توسعه دهید و به فروش برسانید، گام اول شناسایی نیاز بازار است. شناخت نیاز بازار لازمه هر کسب‌ و کاری است و فرقی نمی‌کند که در ابتدای راه باشد یا در اوج موفقیت! باید به جای نظرات شخصی، بازار را نیازسنجی کنید.

اما نیازسنجی بازار چیست؟

نیازسنجی بازار یکی از ابزارهای حیاتی در مدیریت کسب‌وکار و بازاریابی است و بر اساس آن شما یکسری داده‌ها و اطلاعاتی از بازارهای موجود، نیاز مصرف‌کنندگان، سلیقه و ذائقه مشتریان، محصول پرفروش و جامعه هدف و رقبایتان به دست می‌آورید. این اطلاعات به شما در تصمیم‌گیری‌ بهتر برای ورود به بازار کار، شناخت محصولات پرتقاضا، بازاریابی، تبلیغات، استراتژی رقابت و شناسایی بازارهای جدید کمک می‌کند.

ایده شما برای ایجاد یک کسب و کار زمانی به ثمر می‌نشیند که نیاز بازار را به طور دقیق بشناسید و در جهت آن حرکت کنید تا کسب و کارتان شکست نخورد و در این بین از مهارت‌های کسب و کار غاقل نشوید.

از نگاه کارشناسان، نیازسنجی بازار نیازمند تجزیه و تحلیل از رقیبان،‌ مشتریان، مصرف کنندگان و دیگر ذینفعان است و با شناسایی عوامل مختلف از جمله فرصت‌های بازار، مخاطبان، جامعه هدف و نیاز مشتریان می‌توانید کسب و کار خود را توسعه دهید.

راز موفقیت کسب و کار در شناسایی نیاز بازار است

داشتن یک ایده تجاری موفق می‌تواند در کارآفرین شدن شما نقش موثری داشته باشد ولی زمانی ایده شما به ثمر می‌نشیند که نیاز بازار را به طور دقیق بشناسید و در جهت آن حرکت کنید تا کسب و کارتان شکست نخورد. البته در این بین داشتن مهارت‌های کسب و کار را نمی‌توان نادیده گرفت.

مهارت‌های مورد نیاز برای کسب و کار شامل مجموعه‌ای از توانایی‌ها، دانش و تجربیاتی است که فرد یا گروه در جهت موفقیت در حوزه کسب و کار به آن نیاز دارد بنابر این آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در دوام و بقای آن شغل و کسب درآمد اثرگذار است.

چند سالی است که کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رویکرد خود را از کارگر ساده به کارگر ماهر تغییر داده‌اند به نحوی که بیش از ۷۰ درصد کارفرمایان به جذب نیروی کار ماهر روی آورده‌اند.

در همین راستا محمدعلی محسنی بندپی - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اهمیت نیازسنجی بازار تاکید کرده و معتقد است: شناخت مصرف داخلی، نیازهای گردشگران و تعامل با سایر استان‌ها برای تأمین متقابل محصولات از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زمینه نیازسنجی بازار باید مدنظر قرار گیرد.

نیاز بازار را شناسایی کنید تا کسب و کارتان سرپا بماند

وی پیشنهاد کرد کارگاه‌های مهارتی برای آشنایی افراد با مشاغل مختلف برگزار شود و گفت: با این کار افراد از مدرک‌گرایی دور شده و به سمت مهارت‌آموزی سوق داده می‌شوند.

بنگاه‌های مشتری‌ محور که توجه بیشتری به شناسایی‌ نیازهای مشتریان خود دارند نسبت به کسب و کارهای دیگر ۶۰ درصد  بیشتر سود می‌کنند.

به گفته محسنی‌بندپی، سوق دادن تسهیلات به دارندگان مدارک فنی وحرفه‌ای به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند زیرا افراد دارای مهارت تنها نیاز به یک جرقه برای راه‌اندازی کسب و کار دارند و حمایت هدفمند می‌تواند مسیر موفقیت آنها را هموار کند.

تحقیقات نشان می دهد سازمان‌های مشتری‌محور و بنگاه‌هایی که توجه بیشتری نسبت به شناسایی نیازهای مشتریان دارند نسبت به کسب و کارهای دیگر ۶۰ درصد سود بیشتر سود می‌کنند اما متاسفانه برخی بنگاه‌ها تمرکز و توجه لازم را به این نیازها ندارند و در نتیجه مشتریان خود را به سمت رقبا سوق می‌دهند.

نکته مهم در راه‌اندازی یک کسب و کار این است که اندازه بازار را ارزیابی کنید. اگر طرح کسب و کار شما برای یک مغازه کوچک یا یک رستوران باشد، باید رویکرد محلی داشته باشید و سعی کنید بازار اطراف فروشگاه خود را ارزیابی کنید ولی چنانچه در حال تهیه یک طرح کسب و کار برای زدن یک رستوران زنجیره‌ای هستند باید بازار را در سطح ملی ارزیابی کنید.

شناخت از مخاطب و جامعه هدفی که قرار است نیازهای آنها تامین شود و همچنین شیوه بازاریابی در توسعه کسب و کار موثر است چرا که می‌تواند کسب و کار را مستقیما به بازار هدف متصل کند.

در حال حاضر آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در ارتقای مهارت‌های شغلی و ایجاد فرصت‌های برابر نقش بسزایی دارد. در بیشتر کشورها افراد جویای کار پیش از تحصیل در دانشگاه‌ها، دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را طی می‌کنند زیرا آموزش های مهارتی بستر ورود آنها به بازار کار را فراهم می‌کند. در کشور ما نیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌‏های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار کار دارد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش‌ها نزدیک‌ به ۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی افراد را به درآمدزایی می رساند و یا به سمت اشتغال پذیری هدایت می‌کند. مهارت آموزی راهی برای حل مشکل بیکاری در کشور است و اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان را داریم باید آنها را به سمت آموزش‌های مهارتی یا حرفه‌آموزی هدایت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha