• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96050302045
  • خبرنگار : 71442

مدیر رادیو ایران:

دوره «سلام کوچولو» تمام شده/موسیقی «جمعه ایرانی» مشکل داشت

دوره «سلام کوچولو» تمام شده/موسیقی «جمعه ایرانی» مشکل داشت

مدیر رادیو ایران صبح امروز در نشست خبری به منظور اعلام ویژه برنامه نخستین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو با عنوان «ایران من» با اعتقاد بر اینکه رادیو همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده است، اظهار کرد: نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد طی ۱۵ سال گذشته مخاطبان رادیو تغییر و ریزشی نداشته است. رادیو بین ۲۸ تا ۳۱ درصد مخاطب دارد و دلیل آن هم مزیت نسبی است که از آن برخوردار است و همچنان جایگاه خود را در سپهر رسانه‌ای مردم دارد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو با عنوان «ایران من» صبح امروز ـ سه شنبه ـ با حضور بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران و همچنین مدیران گروه این شبکه رادیویی در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

بهنام احمدپور در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره لزوم حفظ برنامه‌های نوستالژیک رادیو در شرایطی که به تازگی با خداحافظی یکی از این برنامه‌ها ـ‌ «سلام کوچولو» ـ و پیش‌تر هم برنامه «جمعه ایرانی» مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر دوره برنامه‌هایی از جنس «سلام کوچولو» تمام شده است و ما باید تغییر رویکردی نسبت به این برنامه می‌داشتیم که تصمیم گرفتیم آن را در قالب یک برنامه دیگر و با فضای جدیدی ادامه بدهیم. از خانم وکیلی هم درخواست کردیم در فضای جدید برنامه را ادامه بدهند. فرزند خود من «سلام کوچولو» را نمی‌شنود و وقتی این برنامه شروع می‌شود سراغ تلویزیون می رود. نیاز بود ما تغییراتی در رادیو داشته باشیم که در راستای این تغییرات مدت برنامه «خانه و خانواده» افزایش پیدا کرد و طبیعتا «سلام کوچولو» هم دستخوش این تغییرات شد. به هر حال برای یک مدیر آسان‌ترین کار این است که هیچ تغییری ایجاد نکند تا با چالش جدیدی مواجه نشود اما ما با توجه به بازخوردهایی که داریم تغییراتی در کنداکتور برنامه ایجاد می‌کنیم که خروجی موفقی هم در قبال این تغییرات داشته‌ایم.

موسیقی «جمعه ایرانی» مورد تایید نبود

وی سپس به برنامه «جمعه ایرانی» هم اشاره کرد که در حال حاضر نمونه مشابه آن با عنوان «رادیو جمعه» با همان هنرمندان در رادیو ایران فعالیت می‌کند و گفت: بارها و بارها با دوستان «جمعه ایرانی» در تعامل بوده‌ایم و از تک تک آن‌ها خواسته‌ایم که با رادیو همکاری خود را ادامه بدهند. برنامه «جمعه ایرانی» هم از دیدگاه‌های نظارتی مشکل خاصی در زمینه موسیقی داشت و موسیقی که در برنامه استفاده می‌شد طبق مراجع نظارتی مورد تأیید نبود و این از دسترس ما خارج بود که برنامه را با همان شیوه قبلی به رادیو بازگردانیم. از طرفی بسیاری از هنرمندان این برنامه دوره‌شان به پایان رسیده و برخی دیگر نیز همکاری خود را با رادیو ادامه می‌دهند و در حال حاضر نیز مشکلی برای بازگشت سایر اعضا و هنرمندان تیم «جمعه ایرانی» ‌به رادیو وجود ندارد و شرایط برای آن‌ها فراهم است. همانطور که پیش از این هم گفته شده است اکثر هنرمندان اکنون در «رادیو جمعه» مشغول به کار هستند. فقط سه نفر از دوستان خودشان علاقه‌ای نداشتند که به رادیو برگردند.

صداوسیما در فکر ارجاع برنامه‌ها به خارج از سازمان

احمدپور در ادامه با بیان اینکه سازمان صداوسیما همواره در طول این سال‌ها با مشکل مالی مواجه بوده است، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که صداوسیما به دنبال آن است، استفاده از ظرفیت‌های برون‌سپاری تولیدات تلویزیونی و رادیویی است. البته صداوسیما سال‌ها به دنبال این تفکر بود و بیشتر هم در تلویزیون این تفکر جای افتاده است که از این پس رادیو هم از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد. سازمان صدا و سیما در شرایط فعلی در هیچ حوزه‌ای جذب نیرو ندارد و بیشتر ساماندهی نیروهای قبلی مورد توجه است اما سازمان، برنامه‌هایی برای برون سپاری تولیداتش دارد تا نیروهایی را در بیرون شناسایی کرده و پروژه‌ها را خارج از سازمان به آنها ارجاع دهد.

پرداختن به قتل آتنا در رادیو

مدیر رادیو ایران در بخش دیگری از این نشست، از پرداختن رادیو ایران به معضلات و مشکلات مبتلابه جامعه از جمله‌ موضوع قتل آتنا خبر داد و افزایش آموزش مسائل ایمنی جنسی در رادیو را ضروری دانست و اظهار کرد: این تمایل رسانه‌ای و پرداختن به معضلاتی از این جنس در حال حاضر در رادیو بیشتر شده است. در این راستا رادیو ایران با برنامه‌هایی که تدارک دیده، تلاش کرده است آرام آرام وارد چنین حوزه‌هایی بشود. در حال حاضر رادیو ایران با برنامه‌هایی که در این زمینه به روی آنتن می‌رود به دنبال آن است بحث‌های چالشی و موضوعات روز را بیش از گذشته بررسی کند.

او تأکید کرد:‌ نگاه رادیو ایران در حال حاضر این است که به سمت طرح مسائل و آسیب‌های اجتماعی بیشتر گرایش پیدا کند. رادیو در حال حاضر اگر نتواند این خلأ رسانه‌ای را پر کند جامعه با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

***

احمدپور در این نشست همچنین با اشاره به طرحی با موضوع کودکان کار در رادیو، اظهار کرد: مدتی است که در رادیو ایران طرحی را با عنوان کودکان کار مطرح کرده‌ایم. این طرح از ابتدای ماه میارک رمضان درخواست شده است و تاکنون در برخی از برنامه‌های رادیو اجرایی شده است. یکی از این برنامه‌ها برنامه سحرگاه بود که مریم نشیبا اجرای آن را بر عهده داشت و در زمینه کودکان کار در این برنامه گفت‌وگوهایی مطرح شد.

وی سپس تأکید کرد که در ارتباط با طرح کودکان کار با مسؤولان و سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تعاملاتی هم خواهیم داشت و قرار است نگاه علمی‌تری را نسبت به این موضوع تبیین کنیم و این حرکت را در طرحی تازه ارائه دهیم. رادیو همواره در زمینه حل چنین معضلاتی نمی‌تواند کار اجرایی انجام دهد اما با پرداختن به این مسائل می‌تواند توجه مردم و مسؤولان را به این معضل جلب کند.

مدیر رادیو ایران در بخش دیگری از این نشست به تشریح برنامه‌های جشنواره «ایران من» پرداخت و گفت: رادیو ایران برای تعامل بیشتر با مخاطبان تصمیم گرفت این جشنواره را که یک جشنواره مردمی است به راه بیاندازد. پیش از این رادیو جشنواره‌ای از جنس جشنواره جوانه را داشت که توانست تأثیرات عمیقی بر روی مخاطب داشته باشد و همین طور انرژی بسیار زیادی را به مجموعه رادیو تزریق کند. در راستای این تجربه موفق تصمیم گرفتیم تجربه جدیدی را در رادیو ایران بنا کنیم که نتیجه آن برای ما و مخاطبان قابل قبول باشد.

او گفت: یکی از مباحث و هدف عمده برگزاری جشنواره «ایران من» بحث حضور جایگاه مخاطب در عرصه برنامه‌سازی است.

احمدپور درباره این جشنواره تأکید کرد: جشنواره «ایران من» یک جشنواره کاملا مردمی است و برنامه‌ای در خصوص تقدیر از پیشکسوتان رادیو در این جشنواره وجود ندارد. شناخت و آشنایی مخاطبان با مولفه‌های اقتدار ملی، تبیین مفاهیم اقتصاد مقاومتی و اقتدار ایران، شناسایی نیروهای مستعد در حوزه برنامه‌سازی، ترسیم نگاهی واقع‌بینانه از نیازهای مخاطب ایرانی، تعمیق شناخت مخاطب از رسانه از اهداف جشنواره ایران من است.

احمدپور گفت: جشنواره «ایران من» با بهره‌گیری از پشتوانه چهار ساله در حوزه برنامه‌سازی و تلاش رسانه‌ای طراحی شده است و بر آن است تا زمینه‌های لازم را برای هنرنمایی مخاطبان در عرصه رسانه فراهم آورد و دریچه نو برای تعامل بگشاید.

مدیر رادیو ایران سپس گفت: جشنواره «ایران من» در بخش اصلی خود در قالب‌های پادکست، گزارش و متن رادیویی، عکس، شعر و فضای مجازی طراحی شده است. بخش ویژه هم با موضوع تولیدات ایرانی و کارآفرینی در قالب‌های مستند رادیویی، داستان کوتاه و آنونس برگزار خواهد شد. این جشنواره در بخش آزاد هم در قالب برنامه طنز، قطعه موسیقی و کاریکاتور آثار می‌پذیرد.

احمدپور در پایان اظهار کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در سه مرحله انتخاب آثار، داوری مقدماتی و داوری نهایی بررسی می‌شوند و در پایان ۱۰ اثر به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند و سپس نفرات برتر از میان آن‌ها معرفی می‌شوند و در مجموع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته ۳۲ جایزه به برگزیدگان جشنواره «ایران من» تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha