• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96042816719

درس گفتار تغییر و تاویل پذیری در هنر معاصر برگزار شد

اثر معاصر به دنبال معنای واحد نیست

بخش دوم دومین درس گفتار «وضعیت، تغییر و تاویل پذیری در هنر معاصر» همایش بین المللی هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، بهرنگ صمدزادگان –نقاش و مدرس- در بخش دوم این درس گفتار که ۲۷ تیرماه برگزار شد، گفت: هنر معاصر، آمیزه‌ای است از پست مدرنیسمی که موارد نهی شده توسط مدرنیسم را به کار میگیرد اما تعصبات هنر پست مدرن را هم ندارد و آزادانهتر گرایشهایی از هنر مدرن و پست مدرن را دربرمیگیرد.

او ادامه داد: وقتی از تغییر در هنر معاصر میگوییم، یعنی اثر از مرکز گرا بودن خارج میشود و به یک اثر کثرتگرا تبدیل میشود. آگاهی بخشی در این وضعیت شعاری و به گونهای نیست که هنرمند مانیفست بدهد بلکه درباره محتوا و بستر اثر آگاهی داده میشود و اثر، آگاهی دهنده به زمان، مکان و فضاست. اثر در هنر معاصر وضعیت بینابینی ایجاد میکند که مخاطب را بین حوزههای گوناگون نگه می دارد و در حالی که از حوزههای مشخص برخوردار است، هیچ وضعیت مشخص قطعی نمیدهد، در هنر معاصر استعارهها به دامنه های معنایی محدود تبدیل نمیشود، اثر دنبال معنای واحد نیست و در فقدان معنای استعارهها، به دنبال معانی گوناگون است. استعاره در اثر معاصر قطعیتی در ارجاع معنایی ندارد، فقدان قطعیت معنا در استعاره وجود دارد و مخاطب در عناصر هم نشین به دنبال معنا میگردد.

صمدزادگان در ادامه گفت: مجسمه در معنای سنتی (منظور مدرنیسم و پیش از آن ) یک اثر هنری است که به میانجی پایه از محیط خودش جدا میشود و محیط قرار است دور آن بچرخد، و اثر در بستری که در آن قرار میگیرد ایزوله شده است، مرکز جهانی میشود که مجسمه در آن قرار دارد، همه توجه قرار است به این مرکز باشد و آن مرکز را قرائت کند. اما وقتی هنر از ایزوله شدن جدا میشود، به یک نگرش کثرت گرا تبدیل میشود که هم خود را با بستر خود بیان میکند و هم تاثیر بستر را بر اثر بیان میکند. هنر معاصر جریان ایزولاسیون را نفی میکند، اثر با بستر خود ممزوج میشود و از روی پایه، روی زمین میآید. اثر معاصر مکانمند میشود و با مکان یکی میشود.

این منتقد هنری با اشاره به مرکز پرهیزی در هنر معاصر گفت: یکی از مشخصههای هنر معاصر پرهیز از تک مرکزی و گرایش به چندمرکزی است. در اثر معاصر وحدت رویه، رویکرد و سبک واحد وجود ندارد بلکه هنر معاصر گزینههای متعدد ارائه میکند و ما را در یک وضعیت غیر قطعی و گذرا قرار میدهد. دایره گفتمانی ایجاد میکند و برای مخاطب امکان تجربه و وضعیت فراهم میکند. در این وضعیت تاویلهای متعدد به وجود میآید و از آن شک و تردید حاصل میشود. در اثر معاصر بینابینی در همه چیز مطرح است و بینابینی در ایجاد و تخریب، آشنایی و آشنایی زدایی، ثبات و بی ثباتی، تک مرکزی و چند مرکزی و عناصر اثر وجود دارد. تردید، تاویلهای متعدد، چند مرکزی بودن، فقدان رویه واحد و چند سبکی بودن از مشخصه‌های هنر معاصر است.

صمدزادگان افزود: در تعریف سنتی  اثر هنری (مدرنیسم را هم دربر می گیرد) گفته میشد که اثر باید ماندگاری داشته باشد اما امروز میتواند ماندگاری نداشته باشد و میرا باشد، در یک لحظه گفتمان و ذهنیت بسازد و از بین برود. لازم نیست این ذهنیت باقی بماند بنابراین گذراست. شوخی و طنز نیز به عنوان یکی از آیکونهای هنر معاصر است و تغییر از ماهیت جدی به چیزی که می توان با آن شوخی کرد از موقعیتهای تاویل وضعیت است.

صمدزادگان در بخشی از این نشست با اشاره به گفتمان هویت گفت: بسیاری از هنرمندان ایرانی ادراک از هویت در گفتمان هویت را به نشانه ها و نمایههایی از ملیت در آثارشان تقلیل داده اند. ضرورت دارد در برابر برخوردهای سلیقهای بایستیم و به هنرمند مولف بودن فکر کنیم تا سلیقه‌ها اعمال نشود.

او در بخشی از این درس‌گفتار با نمایش آثار هنرمندانی از جمله به هنرمند مولف بودن فکر کنیم تا سلیقه ها اعمال نشود.

 صمدزادگان در بخشی از این درس‌گفتار با نمایش آثار هنرمندانی از جمله Nick Kave (نیک کیو)، Do Ho Suh  (دوهوسو) و Erwin wurm (اروین ورم) مشخصه‌های این آثار را بیان کرد.

همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی معاصر تهران با هدف گسترش افق‌های اندیشگی دوسالانه، کمک به تبیین درونمایه، و گشودن منظرهای نو در حوزۀ پژوهش و آموزش مجسمه‌سازی کشور، در قالب تعدادی درس‌گفتار، ‌نشست‌، همایش، نمایش فیلم و انتشار کتاب طراحی شده است.

این همایش در راستای سیاست‌های کلی دوسالانه هفتم مبنی بر افزایش بازه زمانی فعالیت اندیشگی دوسالانه، حفظ پویایی جامعه هنری در ارتباط با دوسالانه، و کار نظری ماندگار، در محدوده زمانی از اعلام فراخوان آغاز شده و تا پایان دوسالانه تداوم خواهد داشت تا به برقراری پیوستگی معنایی دوسالانه کمک کند.

هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران با تم «وضعیت» از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر شهریور و مهرماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha