• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 96041306225
  • خبرنگار : 71451

روایت عکسی از «حه مه رابی» در جمع «پیشمرگان مسلمان کُرد»

روایت عکسی از «حه مه رابی» در جمع «پیشمرگان مسلمان کُرد»

در مناطق کُرد نشین رایج است که شخص را با اسم پدر یا مادرش می‌شناسند و «حه مه رابی» اسم مخفف مادر شهید «محمد جعفری» است.

به گزارش ایسنا، «محمد جعفری» در بازه‌ای از دوران هشت سال دفاع مقدس فرمانده سپاه بخش دهگلان شهرستان قروه بود. او در میان همرزمانش به «حه مه رابی» مشهور بود. در حقیقت در مناطق کُرد نشین رایج است که شخص را با اسم پدر یا مادرش می‌شناسند و «حه مه رابی» اسم مخفف مادر این فرمانده بوده است.

محمد سال ۱۳۳۳ در بخش دهگلان از توابع شهرستان قروه متولد شد و تا اواسط مقطع ابتدایی به تحصیل ادامه داد. در همان سال‌ها بود که با  عقاید و تفکرات امام (ره) آشنا شد و به جمع هواداران ایشان پیوست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیدایش گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه دهگلان، به مبارزه قاطعانه با آنان پرداخت. در سال ۱۳۵۸ به عضویت سازمان «پیشمرگان مسلمان کُرد» شاخه دهگلان در آمد. این سازمان در پی صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر ایستادگی در مقابل گروهک‌های ضد انقلاب در سال ۱۳۵۸ تشکیل شد.

به گونه‌ای که عده زیادی از مردان غیور کُرد به صورت داوطلب سلاح در دست گرفتند و با عزم قاطع و استوار به مقابله با ضدانقلاب پرداختند. این سازمان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و بیشتر به جذب نیروهای بومی می‌پرداخت. پس از مدتی به خاطر شایستگی و لیاقتی که از خود نشان داد به فرماندهی آن سازمان منصوب شد. در تاریخ ۱۳۵۹/۵/۸ هنگامی که به منظور بازدید از محور «موچش - بلبان آباد» رفته بود در روستایی به نام «هوار پان» در کمین نیروهای ضد انقلاب افتاد و همراه دو نفر از همرزمان دلاور خود به شهادت رسید. از شهید جعفری یک فرزند پسر و یک فرزند دختر به یادگار مانده است. نیروهای ضد انقلاب به حدی با او عداوت و دشمنی داشتند که او را بسیار ناجوانمردانه به شهادت رساندند و بدنش را تکه تکه کردند.

خانم رابعه جعفری در وسط تصویر

در تصویری که پیش رو دارید خانم «رابعه جعفری»، در میان جمعی از اعضای سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد حضور دارد. این عکس در سال ۱۳۵۹ در شهرستان دهگلان گرفته شده است. و در آن شهید «مظفر صادقی» نیز بر روی توپ ۱۰۶ نشسته است. همچنین شهید محمد جعفری نیز دستش را بر شانه‌های مادر تکیه داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۴-۱۳ ۱۴:۳۰

"حه مه رابی" اسم مخفف مادر نیست. "رابی" صورت محاوره ای "رابعه" در زبان کردی هست. و "حه مه" صورت محاوره ای محمد. "حه مه رابی" یعنی محمد پسر رابعه و نه اسم مخفف مادری.