• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۴:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95110201326
  • خبرنگار : 71567

/ضرورت گنجاندن «رفتارهای مدیریت پسابحران» در دروس دانشگاه‌ها/

"پلاسکو" تلنگری به متولیان برنامه‌ریزی آموزش عالی می‌زند؟

"پلاسکو" تلنگری به متولیان برنامه‌ریزی آموزش عالی می‌زند؟

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت گنجاندن واحد درسی «رفتارهای مدیریت پسابحران» در سرفصل آموزشی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه نگاه سنتی به برنامه‌ریزی‌های آموزشی در دانشگاه‌ها موجب شده است برخی موضوعات مورد نیاز جامعه در سرفصل‌های آموزشی گنجانده نشوند و امیدوارم حادثه ساختمان" پلاسکو" تلنگری باشد که مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی جدی انجام دهند.

دکتر سیدحسین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: ما به موضوعات متعددی نیاز داریم که لازم است به عنوان مواد و سرفصل‌های آموزشی در راس کار آموزش دانشگاه‌ها قرار بگیرد اما هنوز این سرفصل‌ها در دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شوند. اگرچه در سال‌های اخیر ایجاد برخی دوره‌های آموزشی (علاوه بر سقف تعریف شده دروس) اعلام شده ولی واقعیت این است که برخی آیتم‌ها و عناوینی که پیشنهاد شده اهمیت چندانی نسبت به موضوعات دیگر ندارند و باید مباحث آموزشی براساس اولویت‌بندی در دانشگاه‌ها مطرح شوند.

وی در ادامه حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو را تلنگری مهم برای مسئولان در جهت اهمیت دادن به موضوعات آموزشی متناسب با نیاز جامعه دانست و افزود: موضوع اخیر تلنگری است برای نهادهای آموزشی کشور که این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنند. اگرچه اتفاق اخیر تنها در بحث آموزشی قابل بررسی نیست. باید علاوه بر مباحث آموزشی، موضوعات تحقیقی نظیر (پژوهش درخصوص بحران‌های شهری)  نیز مورد توجه نهادهای آموزشی(دانشگاه‌ها) قرار بگیرد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اضافه کرد: در حوزه پژوهشی دانشکده‌های مختلف مثل روانشناسی، علوم اجتماعی، فنی‌مهندسی و غیره می‌توانند بحث" بحران‌های شهری"را از ابعاد مختلف بررسی کند و درسی را با این عنوان که رشته بین‌رشته‌ای محسوب می‌شود و به حوزه خاصی نیز ارتباط پیدا نمی‌کند در دروس واحد آموزشی بگنجانند.

دکتر حسینی با تاکید بر اینکه نگاه سنتی به برنامه‌ریزی آموزش عالی در دانشگاه‌ها حاکم است، گفت: متاسفانه در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های آموزشی و حتی بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها نیز از رویه‌های سنتی خارج نشده و تقصیر اصلی متوجه حوزه برنامه‌ریزی وزارت علوم به عنوان متولی اصلی برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه‌ها است. البته بخشی از این نگاه نیز از عدم واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها ریشه گرفته است. اگرچه دانشگاه‌ها هم در این زمینه کمتر ورود پیدا کرده‌اند و مجموعه این عوامل موجب شده ما نتوانیم برنامه‌ریزی آموزشی متناسب با نیاز جامعه داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: همه دانشگاه‌ها می‌توانند درخصوص آموزش‌ " رفتارهای مدیریت پسابحران" نقش اساسی داشته باشند و حادثه ساختمان "پلاسکو" می‌تواند تلنگری باشد برای مسئولان و شورای عالی برنامه‌ریزی  که توجه بیشتری به این مباحث داشته باشند و به برخی از دانشگاه‌ها این ماموریت داده شود که آنها درخصوص چنین موضوعاتی آموزش های تخصصی ارائه بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۳ ۱۳:۵۴

باید از کشورهای با سواد کتابی و تجربی در این مواقع مربی بیاریم برای اموزش مربیان ایرانی برای اموزش در دانشگاهها .یا دانشجوی این رشته را بفرستیم خارج .ژاپن تجربه داره .تیوری را نمیدانم ولی چیزی که در انگلیس میبینم بسیار خوب و کلاسیک و روی نطم هست .