به گزارش ایسنا، «فرشته مرگ» اثری روایی و توصیفی از خیانت، جنون عشق و انتقام یک زوج مطلقه به نوشته "عادل حکیم" و "میاتورن کویست" است که مسعود رایگان آن را ترجمه و بازنویسی کرده است. این نمایش شامگاه جمعه اول بهمنماه در دو اجرا با بازی نسیم ادبی و توماج دانش بهزادی در تالار «حافظ» روی صحنه رفت.
«فرشته مرگ» دوئو پرفورمنسی است که در آن مونولوگهای پی در پی دو بازیگر میان کابینهای فلزی گفته میشود، اما از نیمههای اجرا برخی از تماشاگران سالن را ترک کردند که همین مسئله مزاحمتهایی را برای دیگر تماشاگران در حین اجرای نمایش ایجاد کرد.
با وجود تذکر مکتوب در بلیتها و درخواست از طریق بلندگو پیش از آغاز اجرا برای ممنوعیت فیلمبرداری و عکسبرداری و عدم استفاده از تلفن همراه، اما برخی حرکتهای نمایشی بازیگران بویژه صحنه پایانی که با ریزش برف و رقص فرشتههای مرگ همراه بود، عدهای را مشتاق کرد تا گوشیهای خود را روشن کنند و با نوری که مزاحمت دیداری برای بازیگران و سایر تماشاگران داشت، تصویرهایی بردارند.
همچنین با وجود حضور شماری از مهمانان خارجی در بین تماشاگران، بالانویس انگلیسی چند دقیقه بعد از آغاز نمایش، فعال شد که این تاخیر سرعت نمایش متن انگلیسی را بیشتر کرد.
ناهمخوانی برخی دیالوگهای بازیگران با متن انگلیسی نیز قابل توجه بود. از سوی دیگر نیم ساعت مانده به پایان اجرا، در پرده بالانویس اختلال ایجاد و نمایش متن برای دقایقی طولانی قطع شد.
«فرشته مرگ» با وجود آنچه گفته شد در پایان با تشویقهای بسیار تماشاگران روبرو شد که در آخر با عکس دسته جمعی و سلفی برخی تماشاگران با مسعود رایگان نیز همراه شد.
اجرای نمایش «دال» در تالار مولوی
نمایش «دال» به کارگردانی مسلم خراسانی نیز در اولین روز جشنوارهی تئاتر فجر در تالار «مولوی» روی صحنه رفت که اگرچه دو، سوم سالن 150 نفره خالی بود اما تماشاگران حاضر در پایان نسبت به اجرا رضایت داشتند.
البته یکی از دلایل کم بودن تماشاگران این نمایش اصرار و دقت بر شروع به موقع نمایش با کمترین تاخیر بود، چرا که در ورود به سالن کنار سن اجرای نمایش قرار داشت و همین مسئله باعث شد عدهای که با تاخیر رسیده بودند، امکان ورود به سالن اجرا را پیدا نکنند.
نمایش «دال» روایتگر یک داستان از زندگی واقعی آدمها است که خراسانی پیش از این در گفتوگویی درباره نام نمایش بیان کرده بود: ایده اصلی شکلگیری این اثر، مفهومی به نام غیاب معنا بود؛ در نشانهشناسی و زبانشناسی به شکل خاص و تحلیل گفتمان، مفهوم کلیدی به اسم «دال» داریم که همواره با مفهوم دیگری به اسم مدلول همراه خواهد بود.
«یرمای درون من» بدون دیالوگ مخاطب را نشاند
در اولین شب سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فجر، تئاتر «یرمای درون من» به کارگردانی و نویسندگی «ستاره تبریززاد» در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه رفت.
در این تئاتر که حدود 40 دقیقه به طول انجامید بازیگران بدون هیچگونه دیالوگی به اجرای نمایش پرداختند.
زهرا محمدباغبان، فراز شیرانی، رامتین صادقینژاد و ستاره تبریززاد از جمله بازیگران این تئاتر بودند.
این نمایش برگرفته از نمایشنامه «یرما» اثر «فدریکو گارسیا لورکا» شاعر و نمایشنامهنویس اسپانیایی بود که با وجود اینکه هیچ دیالوگی نداشت،مخاطبان را تا انتها نشاند.
انتهای پیام
نظرات