• شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95092011514
  • خبرنگار : 71451

همسران شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در یک نگاه

همسران شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در یک نگاه

جمعی از همسران شهدای مدافع حرم با حضور در معراج‌الشهدا همانند دوران دفاع مقدس همدلی خود را در پشتیبانی از رزمندگان مدافع حرم نشان دادند.

زهرا امامی فرزند شهید امامی و همسر شهید محمدحسین مرادی از شهدای مدافع حرم  و مدیرعامل موسسه فرهنگی رباب در در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد:‌ همسران مدافع حرم تهرانی در قالب «موسسه رباب» یک گروه مردم نهاد را تشکیل داده‌اند که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند. امروز نیز با توجه به حضور مستشاری تعدادی از رزمندگان در خارج از مرزهای ایران در قالب نیروهای مدافع حرم، پویشی تشکیل شد که این بانوان بتوانند همچون دوران دفاع مقدس به انجام فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ بپردازند.

وی افزود: دراینجا ۳۰ همسر شهید در معراج‌الشهدا حضور دارند و به بسته‌بندی شال، کلاه و خشکبار می‌پردازند. دلیل انتخاب معراج‌الشهدا نیز این است که این مکان آخرین جایی است که همسران شهدای مدافع حرم با عزیزانشان برای آخرین بار دیدار و وداع کرده‌اند. در این محل بی‌شک سخت‌ترین لحظه زندگی خودشان را گذرانده‌اند. در اصل ما در برنامه‌ای که انجام شد با دو نسل از همسران شهید روبرو بودیم. نخست بانوانی که خودشان در قالب نیروهای پشتیبانی در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و دیگری بانوانی که دوران دفاع مقدس را درک نکرده بودند.

فصل مشترک پیشتیبانی بانوان از رزمندگان

در همین رابطه پروین مرادی همسر سردار شهید حاج حمید تقوی‌فر از نوابغ اطلاعات و عملیات در دوران دفاع مقدس و فرمانده عملیاتی محور سامرا در سخنانی گفت: برنامه‌ای که امروز انجام شد الگو گرفته از دوران دفاع مقدس بود. اگرچه فعالیت‌های بنده در دوران دفاع مقدس بیشتر متمرکز بر کارهای هنری بود و بازیگر تئاتر بودم اما پس از اینکه فعالیت هنری من پایان می‌یافت مانند دیگر بانوان در امور پشتیبانی و امدادی به رزمندگان کمک می‌کردم و همانند کاری که امروز در معراج‌الشهدا انجام شد در دوران دفاع مقدس نیز رقم می‌خورد. خوشبختانه اکنون با توجه به شرایط نسبت به دوران دفاع مقدس از امکانات و تجهیزات بسیاری برخوردار هستیم و هیچ کاستی در حمایت‌های مادی و معنوی از رزمندگان مستشاری ما احساس نمی‌شود.

اکنون بانوان دهه ۷۰ و پس از جنگ به عنوان همسران مدافع حرم کاری را می‌کنند که روزی بانوان در دوران دفاع مقدس انجام می‌دادند. در این شرایط من یاد یکی از گفته‌های حاج حمید می‌افتم. ایشان معتقد بود همین «جوانانی که اکنون شاید ظاهرشان کمی با معیارهای فرهنگی ما تفاوت داشته باشد فطرتا پاک و مسلمان هستند و اگر دین یا کشور در خطر باشد هرگز اجازه نمی‌دهند که به آن‌ها آسیب برسد.» بی‌شک ما شاهد همین گفته هستیم چرا که اکنون دغدغه جوانان ما این است که چگونه می‌توانند از مدافعان حرم با عاناوین گوناگون حمایت کنند.

پیرو آرمان همسران‌مان هستیم

در ادامه این برنامه همسر شهید قدیر سرلک در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد:‌ من همیشه صحنه‌های حضور بانوان در واحدهای پشتیبانی از جنگ را فقط در تلویزیون مشاهد کرده‌ بودم و اصلا باور نمی‌کردم که روزی خودم مانند آن‌ها بخواهم از رزمندگان حمایت کنم. از اینکه امروز کاری را انجام دادم که سال‌های پیش همسران شهدا و مادران ما انجام می‌دادند بسیار خوشحال هستم. من در همین معراج‌الشهدا با همسرم وداع کردم که بسیار دشوار بود.

حضور مجددم در معراج‌الشهدا نیز این بود که بگویم اهداف و آرمان همسرانمان را ادامه خواهیم داد و همواره پشتیبان مدافعان حرم خواهیم بود. روزی که قدیر به خواستگاری من آمد در رابطه با کارش توضیح داد و یادآور شد که به دلیل اهمیتی که کارم دارد من نخست با شغلم ازدواج کرده‌ام و اگر روزی قرار باشد برای دفاع از اسلام و کشورم در خارج از مرزها حضور یابم آن را انتخاب می‌کنم. من نیز شرایط او را پذیرفتم و با آگاهی و تفکر با هم ازدواج کردیم.

روزی که ماجرای گروه تروریستی داعش شکل گرفت برایم سوال بود که چرا باید به سوریه یا عراق برود ؟ تا اینکه برایم توضیح داد که حضور در این مناطق در راستای ارزش‌های دینی و ملی ما رقم خورده است و باید برای برچیدن ظلم و تهدید از کشور در آنجا حضور یابیم. اکنون ممکن است برای سایران نیز این پرسش وجود داشته باشد اما وقتی که به جنایت‌های داعش نگاه می‌کنند درمی‌یابند که این شهدا یک قهرمان هستند که با آینده‌نگری امنیت ما را برقرار کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha