• دوشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95090804904
  • منبع : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

گسترش همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با دانشگاه صداوسیما

گسترش همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با دانشگاه صداوسیما

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با دانشگاه صدا و سیما تفاهم‌نامه همکاری علمی و آموزشی امضا کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم امضای این تفاهمنامه، ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) با معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهشگاه با رویکردهای مختلفی به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازد. اولین رویکرد پژوهشگاه علوم انسانی، برنامه توسعه با رویکرد دانایی محور است که بر مبنای آن شبکه نخبگانی تأسیس شده و  پژوهشگاه با بیش از ۲ هزار استاد در سراسر کشور ارتباط دارد.

وی افزود: رویکرد دیگر کاربردی‌سازی علوم انسانی است که برای اولین بار بر اساس این برنامه، پژوهشی در زمینه ساماندهی سکونت در حوزه مکران در حال انجام است.

دکتر قبادی خاطرنشان کرد: طرح جامع و کلان «اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» از جمله دیگر طرح‌هایی است که با مشارکت نخبگان کشور در حال انجام است و قرار است گزارش نهایی «فاز صفر» این طرح در هفته پژوهش ارائه شود.

وی در توضیح سومین رویکرد با بیان اینکه رویکرد افزایش سرانه در اولویت پژوهشگاه است، گفت: با تلاش پژوهشگران و اساتید پژوهشگاه، تولید سرانه علم از ۰.۶ درصد به ۱.۵ درصد رسیده است و تلاش ما بر این است تا بتوانیم طبق پیش بینی برنامه توسعه تولید سرانه علم را به ۲.۵ درصد برسانیم.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین به جایگاه پژوهشگاه به عنوان نماد تمدن ایرانی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و افزود: علوم انسانی مزیت منحصر به فردی در جمهوری اسلامی ایران دارد؛ چرا که علوم انسانی بزرگترین مجرای ارتباطی بین نسل‌هاست، لذا همکاری با دانشگاه صدا و سیما فرآیند جهت‌گیرانه‌ای است که به انتقال میراث ما به نسل‌های آینده کمک خواهد کرد.

در ادامه این جلسه، دکتر زابلی‌زاده، رییس دانشگاه صدا و سیما ضمن تشکر از مسؤولان پژوهشگاه به معرفی این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه صدا و سیما، سابقه‌ای بیش از نیم قرن دارد که در ابتدا مدرسه عالی تلویزیون بود و شاید اولین مدرسه عالی در خاورمیانه بود که در حوزه‌های رادیو و تلویزیون به تربیت دانشجو می‌پرداخت و بعدها در سال ۱۳۹۲ از دانشکده به دانشگاه ارتقاء یافت. در ساختار این دانشگاه دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشکده فنی و مهندسی رسانه، دانشکده تولید، رادیو و تلویزیون، دانشکده فلسفه رسانه و دانشکده تلویزیون و هنرهای دیجیتال و همچنین یک دانشکده دین و رسانه قرار دارد.

همچنین دکتر رضوی توسی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صدا و سیما، به معرفی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی پرداخت و اظهار کرد: رشته‌های دانشگاه صدا و سیما، بیشتر میان‌رشته‌های حوزه رسانه هستند، برای پشتوانه علمی از این رشته ها لازم است کارهای پژوهشی متعددی انجام شود.

دکتر گل محمدی، رییس دانشکده تولید، رادیو و تلویزیون نیز به معرفی دانشکده رادیو و تلویزیون و رشته‌ها پرداخت و تأکید کرد: خاستگاه برخی از رشته‌ها تنها در دانشگاه صدا و سیما است؛ چرا که هدف اصلی این دانشگاه تربیت نیروهای حرفه‌ای برای خود سازمان است.

دکتر ساعی، رییس دانشکده ارتباطات صدا و سیما نیز با تأکید بر این که رشته‌های تحصیلی این دانشکده هم کاربردی و هم غیرکاربردی است، گفت: ما به دنبال فعال کردن رشته‌هایی در حوزه فضای مجازی، علوم شناختی و رسانه، آینده‌پژوهی رسانه، انواع روزنامه‌نگاری تخصصی و رشته‌های تخصصی متون رسانه هستیم.

وی تصریح کرد: هدف اصلی ما در این دانشکده تأمین نیروی انسانی مطابق با فرهنگ سازمانی است، همچنین تلاش مهم دیگر ما در دانشکده ارتباطات، تربیت افراد حرفه‌ای برای کار در سازمان صدا و سیما و فعالیت‌های رسانه‌ای است.

دکتر سرابی، معاون همکاری امور بین‌الملل دانشگاه صدا و سیما نیز به اهمیت انعقاد تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه تفاهم‌نامه‌های بسیاری با مراکز علمی و آموزشی خارج از کشور منعقد کرده است که بسیاری از این مراکز توانایی و ظرفیت‌های علمی و آموزشی این دانشگاه را تحسین کرده و تمایل بیشتری به ادامه همکاری علمی و آموزشی داشته‌اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر قبادی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده تأکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان نهاد آکادمیک می‌تواند ظرفیت ملی مؤثری را برای دانشگاه صدا و سیما فراهم کند و نیز می‌تواند در حوزه مغزافزاری کمک خوبی برای این دانشگاه باشد، چرا که مهمترین و بزرگترین نهاد علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی است و از این جهت، پژوهشگاه این آمادگی را دارد که با همکاری دانشگاه صدا و سیما، نقش مفیدی را در ارتقای سطح فرهنگ عمومی و کیفیت فعالیت‌ها و پژوهش‌های رسانه‌ای کشور ایفا کند.



در پایان این جلسه، ضمن قرائت مفاد تفاهم‌نامه و تأیید طرفین، تفاهم‌نامه همکاری علمی و آموزشی بین دانشگاه صدا و سیما و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امضا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha