• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95090201496
  • منبع : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

گسترش همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با صندوق حمایت از پژوهشگران

گسترش همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با صندوق حمایت از پژوهشگران

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در دیدار رییس صندوق حمایت از پژوهشگران با رییس و اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به امضای طرفین رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت اربعین حسینی و رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) گفت: پژوهشگاه با وارد شدن در برنامه توسعه راهبردی که بر اساس دانایی محور اداره می‌شود، رسالت خود را در تولید مقاله‌های علمی و پژوهشی و به انجام رساندن طرح‌های پژوهشی (چه در حوزه طرح‌های داخلی و چه در حوزه‌های کاربردی) می‌داند که قطعا صندوق حمایت از پژوهشگران با حوزه پشتیبانی خود، پژوهشگاه را در این راستا حمایت خواهد کرد.

دکتر قبادی با اشاره به اهمیت پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی تأکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تنها پژوهشگاه حوزه علوم انسانی در سطح خاورمیانه است که با ۵۱ سال قدمت و با ادغام سازمان‌های بزرگ دانشی و پژوهشی معتبر ایجاد شد که اثرگذارترین پژوهشگاه در این حوزه است.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به شبکه نخبگان اظهار کرد: بیش از دوهزار اعضای هیأت علمی در سراسر کشور از طریق این شبکه با پژوهشگاه در ارتباط هستند، همچنین تعداد مجلات علمی و پژوهشی که در پژوهشگاه منتشر می شوند، به عدد ۲۲ رسیده است و اخیرا نیز مجوزی برای مجله "مرکز اسناد فرهنگی آسیا" به سه زبان دریافت کرده‌ایم. 

دکتر قبادی ضمن برشمردن اهمیت پژوهشگاه و جامعیت و توانمندی آن در تولید علمی کشور به کاربردی سازی این حوزه اشاره کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر کاربردی شدن علوم انسانی تأکید دارد که ما نیز در این خصوص گام هایی اساسی برداشته‌ایم.

وی در پایان از فعالیت‌های دکتر ضرغام، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای توسعه هر چه بیشتر علم و فناوری در کشور تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه جلسه دکتر ضرغام، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به معرفی مجموعه ای از فعالیت‌های این صندوق پرداخت و گفت: ما از ظرفیت‌های علمی و مالی داخل کشور و حتی خارج از کشور با حفظ چارچوب‌های نظام استفاده می‌کنیم و تفاهم نامه‌های ما به گونه‌ای نیست که فقط در حد امضای تفاهم نامه باقی بماند بلکه ما هم اکنون با کشورهای چین، روسیه، آلمان و اتریش مشارکت و همکاری داریم.

دکتر ضرغام افزود: خوشبختانه ایران اکنون عضو شورای جهانی پژوهش و یاسا (عضو شورای حکام سازمان جهانی یاسا) است بنابراین پژوهشگران ما می‌توانند در پروژه های تحقیقاتی بین المللی هم مشارکت داشته باشند. شورای جهانی پژوهش به تحقیقات میان رشته‌ای و فرا رشته‌ای تأکید ویژه ای دارد. ما اعتقاد داریم پژوهشگاه می تواند در زمینه تحقیقات فرارشته‌ای نقش بسیار خوبی ایفا کند و در پروژه های ما مشارکت داشته باشد. امروز ما بیشتر از هر روز دیگر نیازمند ورود نتایج تحقیقاتی علوم انسانی و تأثیرگذاری آن در جامعه هستیم. ما باید برای تعالی انسان گام های مؤثری برداریم و نباید برای رشد علمی کشور محدودیت ایجاد کنیم. پژوهشگران مستعد ما ایده های بسیار خوب و با ارزشی دارند و باید شکوفا شوند.

در ادامه دکتر غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه و رئیس کارگروه علوم انسانی و اجتماعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران کشور نیز طی سخنانی کوتاه گفت: من خودم را عضوی از پژوهشگاه می دانم و خوشحالم که در این مرکز پژوهشی حضور دارم. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم بر پژوهش تأکید دارند، ما هم تلاش می کنیم کمک مؤثری در این زمینه انجام دهیم.

دکتر اعوانی تأکید کرد: متأسفانه در مقطعی به پژوهش و علوم انسانی توجه نمی‌شد، اما اکنون شرایط دگرگون شده است.

وی در پایان گفت: یکی از بنیان‌گذاران صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مرحوم آئینه‌وند بود و هم اکنون نیز این صندوق 20 عضو استاد از سرتاسر کشور دارد که همکاری پژوهشگاه می‌تواند هم به نفع صندوق باشد هم اینکه بتوانیم افق پژوهش را توسعه بدهیم که به نفع مملکت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha