• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95090603600
  • خبرنگار : 71219

تمام اظهارات دبیر یک جشنواره سینمایی درباره برخی پرسش‌ها

تمام اظهارات دبیر یک جشنواره سینمایی درباره برخی پرسش‌ها

دبیر دهمین دوره جشنواره «سینما مستند» (سینما حقیقت) اعلام کرد: درصد قابل توجهی از آثار این دوره از جشنواره رویکرد اجتماعی دارند و من فقط در یک مورد برای حمایت از فیلم‌های زیست محیطی مجبور به ورود برای جلوگیری از لطمه به این حوزه شدم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد 6 آذرماه در نشستی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمار گونه‌های مختلف آثار جشنواره امسال و مشخص شدن تعداد فیلم‌های سیاسی و اجتماعی گفت: درصد قابل توجهی از فیلم‌های امسال رویکرد اجتماعی دارند و تعداد فیلم‌های زیست محیطی نسبت به سال گذشته کمتر هستند. همین موضوع باعث شد خودم به عنوان دبیر یک فیلم زیست محیطی را اضافه کنم تا نقص این بخش جبران شود.

او گفت:‌ فکر کردم اگر جشنواره این حمایت را کم کند، ممکن است به این بخش لطمه وارد شود. بنابراین اگرچه این شیوه من نیست که دخالت مستقیم کنم اما به موضوع ورود پیدا کردم چرا که آثار امسال بیشتر پرتره و اجتماعی هستند.

چرا «مکالمه با دیوار» از جشنواره‌ی حقیقت بیرون کشیده شد؟

وی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره اعتراض کارگردان فیلم «مکالمه با دیوار» که ابتدا فیلمش توسط هیأت انتخاب پذیرفته شده بود اما بعد از جشنواره خارج شد، اظهار کرد: جشنواره یک آیین‌نامه‌ای دارد و آن هم این است که اگر فیلمی بخواهد برای بار دوم به جشنواره راه پیدا کند باید ۶۰ درصد دچار تغییر شده باشد. زمانی که آقای الوندی‌فر فیلم خود را تحویل داد با وجود فرصت کم، هیأت انتخاب آن را دید ولی پس از مقایسه این فیلم با آنچه سال گذشته ارائه شده بود متوجه شدیم حداکثر ۱۰ درصد تغییر وجود دارد که البته کارگردان بیشتر از این مقدار را باور داشت. با این حال از ایشان خواستیم فیلمش در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شود اما او ادعا داشت که فیلم تغییرات زیادی دارد و از آنجا که من به عنوان دبیر باید حافظ آیین‌نامه‌های جشنواره باشم، نتوانستم این مسئله را بپذیرم هر چند این اتفاق چیزی از ارزش‌های فیلم ایشان کم نمی‌کند.

مستندها ممیزی می‌شوند؟

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از این نشست درباره ممیزی‌هایی که ممکن است برای مجوز دادن فیلم‌ها جهت نمایش در جشنواره اعمال شود، گفت: ما تلاش می‌کنیم فیلم‌هایی که به جشنواره ارائه شدند با شرایطی که مورد نظر کارگردان آن‌هاست نمایش داده شود، ولی به هر حال تابع معاونت نظارت و ارزشیابی هستیم و مواردی را که به ما اعلام کنند ناگزیریم رعایت کنیم. با این حال فیلم‌های ما با حداقل تصحیح و اصلاحات نزدیک به صفر نمایش داده می‌شود.

سرنوشت فیلم‌های «لاله» و «شهابی از جنس نور»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تکلیف فیلم‌های «شهابی از جنس نور»، «لاله» و فیلمی که به کارگردانی جهانگیر الماسی در مرکز تولید شده بود، بیان کرد: فیلم سینمایی آقای الماسی در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد و موضوع اکران آن به پخش‌کننده و سینماداران مربوط می‌شود، یعنی آن‌ها باید بخواهند که فیلم نمایش داده شود. درباره «شهابی از جنس نور» هم با مدیرعامل مرکز سینمای انقلاب و دفاع مقدس صحبت‌هایی شده و قرار بر این شد از مجموعه راش‌های این فیلم که مفصل‌تر از اثر سینمایی است، یک مینی سریال آماده شود.

او ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم این موضوع هم به سرانجام رسیده و مینی سریال این کار مراحل صداگذاری را طی می‌کند تا از رسانه ملی پخش شود. البته ما تلاش کردیم از این آثار حمایت کنیم تا آن‌ها را بر پرده سینما ببینیم ولی شرایط آثار طوری بود که استقبالی  از پخش‌کننده‌ها و سینماداران ندیدیم.

طباطبایی‌نژاد درباره فیلم «لاله» هم گفت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که وجود داشت و برطرف هم نشدند، قرار بر این شد که سازمان سینمایی دیگر سرمایه‌ای را برای این فیلم صرف نکند و از آنجا که آقای نیک‌نژاد از ابتدا ادعای آوردن سرمایه را داشت به ایشان اعلام کردیم که که اگر می‌خواهند فیلم را تمام کنند، سهمی از آن به عنوان مالکیت در اختیارشان قرار می‌گیرد و با تأمین سرمایه آن را بسازند. بنابراین با توجه به اینکه بخش تولید آثار داستانی از مرکز گسترش خارج شده موضوع فیلم «لاله» از این مجموعه به مجموعه دیگری از سازمان سینمایی که احتمالا موسسه رسانه‌های تصویری باشد، سپرده شده است. با این حال تا جایی که اطلاع دارم آقای نیک‌نژاد هنوز نتوانسته این کار را انجام دهد.

اسپانسر ویژه‌ای نداریم 

دبیر دهمین دوره از جشنواره سینما حقیقت با اشاره به اینکه این جشنواره اسپانسر ویژه‌ای ندارد و بودجه آن توسط سازمان سینمایی تأمین می‌شود و همچنین در بخش‌هایی از آن مجموعه‌های دیگری همچون صندوق بازنشستگی یا اداره کل ارشاد کرمان همکاری می‌کنند درباره حضور مهمانان خارجی جشنواره هم توضیح داد: قرار بود ۴۴ مهمان خارجی داشته باشیم و حضور آقای رزی هم قطعی بود اما از آنجا که مستند او در اسکار پذیرفته شده، پخش‌کننده مانع از حضور وی در ایران شد، چرا که باید سفرهای اسکار را پی می‌گرفت. به همین دلیل ۴۳ مهمان خارجی در این جشنواره داریم که از چهره‌های موثر سینمای مستند هستند.

وی اضافه کرد: همچنین از "آتن بورو" هم به عنوان شاخص‌ترین فیلمساز محیط زیستی دعوت شده بود ولی سفر او به دلیل کهولت سن لغو شد.

گزارشی آماری از  جشنواره حقیقت

طباطبایی‌نژاد در این نشست همچنین گزارشی آماری را درباره آثار پذیرفته شده در این دوره از جشنواره ارائه کرد.

به گفته او در این دوره از جشنواره حدود ۱۱۰۰ فیلم ثبت نام کرده بودند که نسبت سه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش کمی داشت. از این تعداد فقط ۸۳۰ فیلم با فراخوان جشنواره هماهنگ بودند که مورد قضاوت داوران قرار گرفتند و در نهایت ۷۴ فیلم (۲۷ فیلم کوتاه، ۱۷ فیلم نیمه بلند و ۳۰ فیلم بلند) به بخش مسابقه ملی راه یافتند.

او همچنین افزود: در بخش جایزه شهید آوینی هم ۱۵ فیلم شرکت داده شدند که ۷ اثر در بخش مسابقه ملی هم شرکت می‌کنند. علاوه بر این در بخش خارج از مسابقه ۱۳ فیلم نمایش داده می‌شوند و بخشی هم با عنوان «خرد تجربه» با همراهی صندوق بازنشستگی و با نمایش ۱۰ فیلم در جشنواره امسال گنجانده شده است.

وی با اشاره به بزرگداشت سینمای مستند کرمان و قدردانی از ۲۰ فیلمساز کرمانی گفت: یکی از بخش‌های جنبی جشنواره مستند کارستان است که با حضور رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرطهماسب با برگزاری یکسری ورکشاپ تخصصی و با موضوع «حذف سود در تولید» برپا می‌شود.

به گفته دبیر دهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» در بخش بین‌الملل این جشنواره که آثار مستند سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رصد شده‌اند، ۲۷ فیلم شامل ۹ فیلم کوتاه، ۹ فیلم نیمه بلند و ۹ فیلم بلند انتخاب شده‌اند، همچنین قرار است نمایش‌های ویژه‌ای از فیلم‌های مستند روز جهان هم برگزار شود.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه پوستر این دوره از جشنواره اثر علی باقری برگزیده جشنواره فیلم فجر سال گذشته است، تأکید کرد که کمتر از ۱۰ درصد آثار جشنواره، تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و بخش مستقل سینمای مستند در این دوره فعال است.

او همچنین با ارائه توضیحات جزئی‌تر درباره بخش‌های مختلف جشنواره‌ی سینما «حقیقت» یادآور شد که این دوره از ۱۴ تا ۲۱ آذرماه در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می‌شود و با توجه به جابجایی مکانی که سال‌های قبل در سینماهای «فلسطین» و «سپیده» بود مجموع فیلم‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha