• دوشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95090100344
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

از ابتدای سال جاری تا کنون صورت گرفت؛

اهدای عضو 59 بیمار مرگ مغزی در مشهد

اهدای عضو 59 بیمار مرگ مغزی در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مسئول مرکز فراهم‎‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اهدای اعضاء 59 بیمار مرگ مغزی در سال جاری خبر داد.

ابراهیم خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آمار هشت ماهه گذشته از سال جاری، اظهار کرد: در این مدت 113 بیمار مرگ مغزی که 95 نفر از آنان از بیمارستان‌های مشهد و 18 مورد از شهرستان‌ها بودند به دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شدند خوشبختانه تاکنون توانستیم رضایت 59 خانواده را برای اهدای عضو جلب کنیم.
وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته 98 بیمار مرگ مغزی که شرایط لازم برای اهدای عضو را داشته‌اند به دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شدند، عنوان کرد: 65 نفر از این افراد از بیمارستان‌های مشهد و 33 نفر دیگر از شهرستان‌ها به ما معرفی شدند و توانستیم رضایت 39 خانواده را برای اهدای عضو جلب کنیم.
خالقی با اعلام اینکه بیشترین عضو اهدا شده در سال گذشته کلیه بوده است، افزود: در مجموع در هشت ماهه اول سال گذشته 70 پیوند کلیه، 31 کبد، سه پیوند قلب، 24 پیوند قرنیه و 17 عمل پوست از بیماران مرگ مغزی داشته‌ایم.
مسئول مرکز فراهم‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در هشت ماهه گذشته از سال جاری نیز 102 پیوند کلیه، 42 پیوند کبد، 10 قلب، 47 پیوند قرنیه، 19 مورد عمل جایگزینی پوست و یک مورد پیوند ریه داشته‌ایم. 
وی در خصوص ارسال اعضای اهدا شده به سایر مراکز کشور، گفت: در سال گذشته، هشت کبد و امسال نیز 14 کبد به سایر مراکز پیوند عضو کشور ارسال کرده‌ایم.
خالقی با تاکید بر اینکه علاوه بر پیوند از بیماران مرگ مغزی برخی از افراد داوطلبانه برای پیوند کلیه خود اقدام می‌کنند، عنوان کرد: در هشت ماهه اول سال گذشته 41 مورد کلیه و سال جاری نیز 24 مورد اهدا داشته‌ایم، با توجه به رضایت خود افراد این عمل‌ها غیر قانونی نیست، اما خوشبختانه با توجه به اینکه توانسته‌ایم رضایت خانواده‌های بیشتری را برای اهدای عضو جلب کنیم این نوع عمل‌ها کمتر شده است.
مسئول مرکز فراهم‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مراحل پیوند عضو از یک بیمار مرگ مغزی اشاره و اظهار کرد: بیماران مرگ مغزی یا از طرف بیمارستان‌ها به ما معرفی شده یا بازرسان دانشگاه آنان را شناسایی می‌کنند پس از این مرحله افراد برای اهدای عضو بررسی می‌شوند و در صورتی که مناسب اهدا باشند با خانواده‌های آنان مصاحبه انجام می‌شود.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha