• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95081711533
  • خبرنگار : 71451

در نمایشگاه مطبوعات انجام شد:

واکاوی اطلاع‌رسانی جبهه‌ها در «عصر تبلیغات جنگ»

واکاوی اطلاع‌رسانی جبهه‌ها در «عصر تبلیغات جنگ»

نشست «عصر تبلیغات جنگ» با حضور مسئولان وقت تبلیغات جنگ در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با تقدیر از مجید رجبی معمار برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست سردار علی مزینانی از پایه‌گذاران تبلیغات در جنگ و مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء در دوران دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: یکی از واحدهایی که در دوران دفاع مقدس نقش و سهم تاثیرگذاری داشت واحد تبلیغات و انتشارات بود. حوزه فعالیت این واحد در سپاه و مناطق جنگی بسیار وسیع بود و ابعاد مختلفی همچون فرهنگی، ارتباطات و گزارش‌های خبری را پوشش می‌داد.

وی ادامه داد: محور فعالیت‌های واحد تبلیغات در دوران دفاع مقدس در زمان آفند یعنی حمله و پدافند شیوه خاص خودش را داشت و در جریان عملیات‌ها نیز از خبرنگاران داخلی و خارجی برای حضور در منطقه دعوت می‌کردیم اما گاهی پیش می آمد که انعکاس اخبار توسط خبرنگاران خارجی واقعیت نداشت. فعالیت در محورهای اصلی عملیات و برنامه در مواقع پدافند هم از محورهای اصلی واحد تبلیغات بود. حضور در هر یک از محورها شرایطخ اص خودش را داشت و برنامه‌ها بر اساس وضعیت منطقه و تعداد یگان‌های عمل کننده برنامه‌ریزی می شد.
 
وی در ادامه خاطره‌ای از حضور خبرنگاران خارجی در عملیات فاو بیان کرد و گفت:در این عملیات دشمن غافل گیر و توپخانه آن منهدم شد از این رو به مدت یک هفته منطقه آرام بود. نخستین گروه خبرنگاران داخلی و خارجی یک هفته پس از عملیات برای بازدید به منطقه وارد شدند. با انعکاس خبر عملیات جمع کثیری از خبرنگاران تقاضای حضور در منطقه را کردند تا آنجایی که چهار فروند هلی‌کوپتر برای انتقال آنها تهیه کردیم. دشمن آن روز آتش نسبتا سنگینی به منطقه ریخت که در این میان یکی از خبرنگاران خارجی بر اثر ترس سکته و فوت کرد.
 
سردار مزینانی در بخش دیگر سخنانش گفت: بیشتر کسانی که امروز در حوزه حماسه و مقاومت قلم می‌زنند و از دفاع مقدس می‌نویسند جوانانی هستند که جنگ را ندیدند از این رو به دوستان پیشنهاد می‌کنم به موضوعات تبلیغات در جنگ که تا به امروز مغفول مانده است بیشتر بپردازند.
 
وی همچنین با اشاره به نقش تاثیرگذار مجید رجبی معمار در واحد تبلیغات سپاه، گفت: او نقش موثری در این واحد داشت. یادم می‌آید که 19 ساله بود که فعالیت خودش را به صورت جدی در واحد تبلیغات جنگ سپاه آغاز کرد البته پیش از آن نیز در دوران انقلاب فعالیت داشت و مدتی هم در سیستان و بلوچستان بود. رجبی معمار توانست در سال‌های 60 و 61 واحدی به نام بخش برنامه‌ریزی را در انتشارات و تبلیغات سپاه تهران پایه‌ریزی کند که به یکی از معاونت‌های اصلی سپاه در جنگ تبدیل شد.

وی یادآور شد: پشتوانه رجبی معمار در اصل دید برنامه‌ریزی و پشتیبانی او بود چرا که نگاه متفاوتی در همان زمان نسبت به تبلیغات و جنگ داشت. در آن زمان شاید یکسری از نهادها به تبلیغات و مباحث ارزشی پیرامون انقلاب و دفاع مقدس اهمیت نمی‌دادند اما فعالیت‌های رجبی معمار بسیار حساب شده و تدوینی بود.

این فعال تبلیغاتی در دوران دفاع مقدس گفت: رجبی معمار همچنین علاقه بسیار زیادی به حضور در صحنه جنگ داشت. او مدتی در صحنه نبرد حاضر شد اما حضورش در خوزستان باعث شد که کارها در تهران مختل شود اما با این وجود او جانباز جنگ در عملیات‌های خیبر، بدر و والفجر 8 است. رجبی معمار همواره نگاه بلندی به جنگ داشت و هرگز از کار خسته نمی‌شد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام سعید فخرزاده مسئول تاریخ شفاهی حوزه هنری و مسئول ثبت خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: اگر اشخاصی مانند رجبی معمار در عرصه تبلیغات جنگ حضور نداشتند بی‌شک افرادی مانند من که در آن زمان کم سن بودند نیز سرخورده می‌شدند و به دنبال کار طلبگی‌شان می‌رفتند. رجبی معمار از تاثیرگذاران عرصه تبلیغات در جنگ بود که هیچگاه ناامید نشد و با جدیت کارش را ادامه داد.

در بخش پایانی این نشست، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان در سخنانی گفت: همانطور که جنگ ما با سایر جنگ‌ها تفاوت داشت شیوه مدیریت آن نیز به طور دیگری بود. ما حتی در عرصه فرماندهی نیز بی‌تجربه بودیم و بسیاری از فرماندهان‌مان علم نظامی‌گری نداشتند.

وی افزود: ما در عرصه تبلیغات نیز تجربه‌ای نداشتیم و حتی نسبت به سایر جنگ‌ها نیز مطالعه‌ای نکرده بودیم. برای همین از الگوهای فرهنگی و بومی خودمان که ریشه در اعتقادات و فرهنگ‌مان داشت بهره می‌بردیم اما با این وجود چه در عرصه فرماندهی و چه در عرصه تبلیغات توانستیم کل برنامه‌ای که دشمن داشت را به هم بریزیم. ما از خودمان ابداعاتی داشتیم که دشمن را زمین‌گیر کرد. پس از اینکه جنگ پایان یافت نیز مطالعاتی در خصوص تبلیغات و جنگ کردیم اما الگوهای روان‌شناختی، مبانی و اصول آن نیز با ما بسیار تفاوت داشت.

وی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید وقتی من عکس‌هایی از جنگ را به کشور ژاپن برده بودم فرمانده نیروی دریایی این کشور با دین پیشانی‌بندهای رزمندگان ما بسیار متاثر شد. ما برای هر عملیات و هر مقطع از جنگ برنامه‌ای داشتیم که متناسب با آن مداح، سخنران و خواننده را بسیج می‌کردیم.

رجبی معمار گفت: خوشبختانه تجربه‌های جنگ ما اکنون به لبنان و سایر کشورهای اسلامی که درگیر جنگ هستند منتقل شده است و ما توانسته‌ایم بیش از 100 هزار دفترچه کتاب یا عکس از آن دوران مورد بهره‌برداری قرار دهیم. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم این است که ما در آن زمان یعنی دوران دفاع مقدس بسیار کم سن بودیم اما رهبری امام، شجاعت و مسئولیت‌پذیری را به ما آموخت و ما توانستیم هر کس و هر نهاد به قدر بضاعت‌مان در جنگ سهیم شویم. اکنون نیز مقام معظم رهبری نیز توانسته‌اند این رسالت بزرگ را انجام دهند.

به گزارش ایسنا در بخش پایانی این نشست با حضور سعید علامیان، سعید فخرزاده، سردار محمد قهرمانی از مجید رجبی معمار در عرصه تبلیغات و جنگ با اهدای لوح انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha