• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95081006775
  • خبرنگار : 71219

اظهارات آهنگساز فیلم «نفس» در آستانه‌ی اکران عمومی

تصویر رویای کودکی یک هنرمند + فیلم

تصویر رویای کودکی یک هنرمند + فیلم

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس»، تاکید کرد که این فیلم سینمایی تصویر رویای کودکی او است و نرگس آبیار به درستی توانسته در شیوه روایت خود این تصویر را روایت کند.

مسعود سخاوت دوست‌ درباره همکاری‌اش با نرگس آبیار (کارگردان این فیلم سینمایی) در گفتگو با ایسنا گفت: وقتی فیلمنامه «نفس» را خواندم، تحت تاثیر قرار گرفتم و از این موضوع که خانم آبیار توانسته آرزوها، احساسات و عواطف آن را به تصویر بکشد، حیرت‌زده شدم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه فیلم ساخته شد، متوجه شدم جلوه‌های بصری فیلم و تصورات فانتزی کارگردان بر داستان، تاثیر گذاشته و در مجموع تصویر جدیدی از آثار خانم آبیار دریافت کردم که با فیلم «شیار 143» متفاوت بود و خلاقیت‌های این کارگردان از جلوه دیگری به تصویر کشیده شده است.

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» درباره شکل گیری موسیقی این فیلم سینمایی یادآور شد: ابتدا یکی از صحنه‌های انیمیشن این فیلم را آهنگسازی کردم و فقط به صورت تلویحی کارگردان توضیح داد که چه صحنه‌ای است. من فقط می‌دانستم که با توجه به شخصیت‌پردازی که در فیلمنامه شده بود، کودک چه تخیلاتی در ذهن دارد و من هم این هم‌ذات پنداری را انجام دادم. وقتی ملودی روی تصویر گذاشته شد، نتیجه مورد قبول من بود.

سخاوت دوست درباره ویژگی موسیقی در این فیلم سینمایی گفت:  موسیقی فیلم سینمایی «نفس» ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و از دو جهت قابل بررسی است. نخست اینکه این فیلم دو بخش دارد بخش اول مربوط به انیمیشن‌های فیلم است که ساختاری  سورئالیستی در موسیقی فیلم دارد و قسمت دیگر منحصرا مربوط به پایان داستان است و می‌توان گفت ساختاری کلاسیک و ارکستر کلاسیک دارد.

این آهنگساز بیان کرد: در قسمت اول بیننده با تخیلات کودک سر و کار داریم و این تخیلات الزاما با شنیدارهای ما از موسیقی تطابق ندارد. یعنی قرار نیست که مانند ساختارهای موسیقی کلاسیک، تم بشنویم و همچنین قرار نیست ملودی‌های آشنا بشنویم؛ چون جهان کودک، جهانی با فانتزی خیلی بازتر نسبت به سنین دیگر است. بنابراین بیننده در قسمت اول با نوعی از موسیقی مبهم که بیشتر ساخته ذهن کودک است، مواجه می‌شود.

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» اضافه کرد: قسمت دوم جنس موسیقی کلاسیک می‌شود و با نوع دیگری از موسیقی مواجه هستیم که از کودک به بزرگسال منتقل می‌شود. ما به عنوان مخاطبان با مرگ رویاهای کودک، وارد قضاوت‌های خود می‌شویم و از اینجا بخش به بعد جنس موسیقی از سورئال به رئال تبدیل می‌شود و رنگ موسیقی حزن‌انگیز و جنبه مرثیه سرایی پیدا می‌کند.

سخاوت‌دوست در پایان گفت: فیلم «نفس» تصویر رویای کودکی مرا زنده کرد و نرگس آبیار به درستی توانسته در شیوه روایت داستان این تصویر را برای من به عنوان یک مخاطب تداعی کند.

بخشی از مستند پشت صحنه فیلم «نفس»، به روایت چگونگی کار مسعود سخاوت دوست آهنگساز این فیلم اختصاص دارد که در زیر قابل مشاهده است:

فیلم سینمایی «نفس» تازه ترین اثر سینمایی نرگس آبیار به زودی در سراسر کشور اکران می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha