• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 95071409298
  • خبرنگار : 30057

معاون اول رییس‌جمهور مطرح کرد

دانش و فناوری ریل حرکت اقتصاد به سمت دانش‌بنیان شدن/تولید روزی 20 مقاله در حوزه نانو

دانش و فناوری ریل حرکت اقتصاد به سمت دانش‌بنیان شدن/تولید روزی 20 مقاله در حوزه نانو

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات ستاد توسعه فناوری نانو برای توسعه این حوزه گفت: در اولین جلسات ستاد نانو تصور ما بر این بود که این فناوری ژستی است که می‌خواهیم در سطح بین‌المللی بگیریم؛ ولی پس از 13 سال فعالیت محققان ما روزی 20 مقاله در این حوزه تولید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در مراسم افتتاح نهمین جشنواره فناوری نانو، ایران را کشوری بزرگ با پیشینه تاریخی عظیم توصیف کرد و افزود: در روزگارانی ایران به ویژه در تولید علم سابقه بزرگی داشته است و دانشمندان ایرانی نیز نقش‌های مهمی در طول تاریخ ایفاء کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ولی در یک دوره تاریخی ایران از غافله علم و فناوری فاصله گرفت، اضافه کرد: در سال‌های اخیر موضوع تولید علم و فناوری تبدیل به یک گفتمان قالب در کشور شده که بانی آن مقام معظم رهبری بوده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بیش از پیش بر موضوع علم و فناوری تاکید داشته است، خاطرنشان کرد: این تاکیدات موجب شده که اکنون آثار علم و فناوری در بخش‌های مختلف آشکار شده باشد و امیدوارم روز به روز به شتاب علمی و تولید فناوری کشور افزوده شود.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت حفظ حرکت‌های علمی در کشور از سوی نخبگان و مسؤولان کشور یادآور شد: نخبگان کشور باید از این گفتمان حراست کنند و نگذارند با تغییرات دولت‌ها این حرکت کمرنگ شود. دستیابی به این هدف نیازمند حراست همگانی از این دستاوردها است.

وی اتکای اقتصاد کشور به منابع زیرزمینی را از جمله چالش‌های کشور ذکر کرد و ادامه داد: اقتصاد ایران مبتنی بر منابع طبیعی و درآمدهای حاصل از نفت بوده است و تجربیات سال‌های اخیر به ما نشان داد که اگر اقتصاد ما با برنامه‌ریزی‌های خارج از کشور هدایت شود، قطعاً آسیب‌پذیر خواهیم شد.

جهانگیری با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی علیه کشور یادآور شد: در زمان تحریم هرگز ما تصور نمی‌کردیم که کشورها اقدام به تحریم نفتی علیه ایران کنند؛ چراکه تصور ما بر این بود که نفت یک محصول استراتژیک است و ما می‌توانیم از آن به عنوان یک ابزار قدرت استفاده کنیم؛ چراکه سایر کشورها نیازمند نفت هستند.

وی اضافه کرد: اعمال تحریم‌های نفتی موجب شد تا برنامه‌هایی را برای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان تدوین کنیم.

جهانگیری یادآور شد: البته قبل از این چالش‌ها اعلام شده بود تا کشور به سمت سایر منابع حرکت کند که بسیاری از کشورها حرکت‌هایی را برای کاهش اتکا به نفت در پیش گرفته‌اند؛ ولی در ایران این برنامه جدی گرفته نشد.

معاون اول رییس‌جمهور در عین حال با تاکید بر اینکه تلاش برای جایگزینی نفت صورت گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر ایران جزء 20 اقتصاد دنیا است؛ یعنی اقتصاد کوچک صنعتی که دارای تولید ناخالص داخلی و قدرت خرید بالای 300 میلیارد دلار است و چنین اقتصادی باید اساس و پایه آن بر دانش استوار شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش و مغز تنها ذخایر سرمایه‌ای هستند که تمام‌شدنی نیستند، ادامه داد: اینکه آیا ایران می‌تواند به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند یا خیر، جای تامل دارد؛ ولی تجربه تاریخی و وضعیت دانشگاه‌ها گواه بر این دارد که ایران می‌تواند به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند.

جهانگیری حضور بیش از 4 هزار دانشجو و ده‌ها واحد دانشگاهی در کشور و وجود دانشمندان ایرانی داخل و دانشمندان ایرانی مقیم خارج را که تمایل به بازگشت به کشور دارند، از دیگر نشانه‌های آمادگی ایران به سمت اقتصاد دانش‌بنیان ذکر کرد.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: مهم این است که ما در این مسیر نقشه راهی را داشته باشیم تا بتوانیم در زمان معین به اهداف خود در این زمینه برسیم.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ سیاست‌ها با تغییر دولت‌ها گفت: با بررسی‌های انجام شده مشاهده کردیم که در بسیاری از کشورها حتی با بروز کودتا و تغییر دولت‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای اصلی آنها تغییر نکرد؛ ولی در ایران با تغییر یک مدیر درجه دوم یا سوم سیاست‌ها تغییر می‌کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه برای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان عزم ملی جدی وجود دارد، یادآور شد: اقتصاد مقاومتی دارای پنج ویژگی مهم همچون مردمی بودن، عدالت بنیاد بودن، درون‌زا بودن، برون‌نگرا بودن و دانش‌بنیان بودن است و دانش‌بنیان بودن ریل اصلی حرکت اقتصاد به سمت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تمرکز این شرکت‌ها بر روی صنایع های‌تک است و از سوی دیگر تلاش می‌شود تا فناوری‌های تولید شده از سوی این شرکت‌ها در صنایع رسوخ کند.

وی با تاکید بر اینکه دیگر کشور نمی‌تواند صنایعی مانند فولاد مبارکه را ایجاد کند، اضافه کرد: ولی ما می‌توانیم صنایع بزرگ را وارد چرخه دانش‌بنیان کنیم و امیدوارم با همتی که از سوی مسؤولان صورت گرفته است، بتوانیم بخش زیادی از شرکت‌ها را دانش‌بنیان کنیم.

جهانگیری با اشاره به ایجاد ستاد توسعه فناوری نانو در کشور اضافه کرد: در جلسه اولی که ستاد نانو تشکیل شد، تصور ما این بود که این فناوری جزو ژست‌هایی است که ما می‌خواهیم در دنیا بگیریم و هرگز باورمان نمی‌شد که پس از گذشت 13 سال امروز دور هم جمع شویم و بگوییم روزی 20 مقاله در زمینه فناوری نانو تولید می‌شود و تعداد نیروهای تربیت شده در این حوزه به بیش از 30 هزار نفر رسیده است.

وی همچنین اضافه کرد: در هفته‌های اخیر دکتر ستاری، معاون علمی رییس‌جمهور گزارشی را ارائه کرد و در آن تقاضا کرد که تا پایان سال 96 دولت، بازار 10 هزار میلیارد تومانی برای صنایع برتر کشور ایجاد کند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به تدوین برنامه 10 ساله چشم‌انداز کشور اظهار کرد: این سند که در حال حاضر در دولت در دست تدوین است، مهمترین اقدام آن توسعه بازار داخل و کسب بازار در سطح بین‌المللی است.

جهانگیری به برخورد برخی از صنایع با توسعه فضای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در گذشته خودرویی که با پوشش‌های نانویی تولید می‌شد، در حال حاضر شاهد هستیم که این پوشش‌ها از خارج وارد می‌شود. از این رو باید نسبت به حفظ بازارهای داخلی و تولید محصولات فناوری داخل توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha