• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95071409305
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خبر داد

برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت

برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از تدوین استانداردهای تشویقی برای ارائه محصولات نانو در بازارها خبر داد و گفت: با دستور معاون اول رییس‌جمهور برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار عصر چهارشنبه، 14 مهرماه در مراسم افتتاح نهمین جشنواره فناوری نانو برگزاری این جشنواره را نشانه همسویی و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر دانست و افزود: در این راستا وزارت علوم در تولید علم و پژوهش، وزارت بهداشت در توسعه علمی و حمایت از تولید داروها، جهاد کشاورزی در استفاده از دستاوردهای علمی و وزارت فرهنگ و ارشاد برای ترویج فناوری نانو نقش بسزایی داشته‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های این جشنواره خاطرنشان کرد: فردا، پنجشنبه با حضور سفرای 50 کشور نشستی برگزار می‌شود تا از آخرین پیشرفت‌های فناوری‌های نانو در ایران مطلع شوند.

سرکار با تاکید بر اجرای سند اول 10 ساله نانو خاطرنشان کرد: در حال حاضر سند 10 ساله دوم این ستاد در حال اجرا است که با تصویب این سند، دست ما برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این فناوری باز گذاشته شده و در این زمینه شورایعالی انقلاب فرهنگی حامی بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به جزئیات این اسناد یادآور شد: سند اول توسعه فناوری نانو در تولید، ترویج و توسعه این فناوری تمرکز داشته است که در این زمینه با پشت‌سر قرار دادن ژاپن توانستیم رتبه ششم جهانی در فناوری نانو را کسب کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده با پشت‌سر قرار دادن کشور آلمان، رتبه پنجم را کسب کنیم، اضافه کرد: در سند دوم این ستاد تمرکز ما بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی است.

سرکار با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما درصدد رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود و ارتقای کیفیت محصولات هستیم، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها در این حوزه است. چراکه اگر امروز صنایع موجود کشور از فناوری نانو غفلت کنند، در آینده بازار خود را از دست خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر ضرورت توسعه بازارهای فناوری نانو افزود: بازار 80 میلیون نفری داخلی کفاف محصولات های‌تک را نخواهد داشت؛ از این رو یکی از برنامه‌های ما ایجاد اقتصاد تهاجمی و صادرات محصولات است.

به گفته وی، در حال حاضر 330 قلم محصول در کشور در این حوزه تولید شده که 9 محصول آن به 15 کشور دنیا صادر می‌شود.

سرکار با تاکید بر اینکه کشور در حال حاضر در حوزه تجاری‌سازی محصولات مرسوم تجربه دارد، گفت: ولی در زمینه تجاری‌سازی محصولات های‌تک و ورود به بازارهای بین‌المللی نیاز به تربیت متخصصانی داریم تا بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان را در این مسیر یاری کنند. ضمن آنکه ایران از این طریق بتواند بازارهای دنیا را فتح کند.

دبیر ستاد توسعه نانو صادرات محصولات نانو را به کشورهایی چون کره‌جنوبی، استرالیا، چین، آلمان، ترکیه و برخی کشورهای منطقه دانست و گفت: ما در حال حاضر وارد کلوپ جهانی فناوری نانو شدیم.

وی همچنین اضافه کرد: با دستور معاون اول رییس‌جمهور برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت قرار گرفته است که در این برنامه وظایف دستگاه‌ها تعیین شده است.

به گفته وی، در این برنامه استانداردهای تشویقی برای اجرای برنامه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا توسط صنایع جذب شود، در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha