• شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94071106688
  • خبرنگار : 30057

«نانونماد» در پیچ و خم‌های اداره استاندارد

عرضه بی ضابطه محصولات با عنوان «نانو» به بازار/سهم 4.3 درصدی ایران در تولید علم نانو

عرضه بی ضابطه محصولات با عنوان «نانو» به بازار/سهم 4.3 درصدی ایران در تولید علم نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از عرضه 31 نمونه اولیه محصولات حوزه نانو در هشتمین جشنواره فناوری نانو خبر داد و گفت: تعدادی از نمونه‌های اولیه‌ی محصولات حوزه نانو که در جشنواره سال قبل عرضه شده بود به تولید انبوه رسیده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از عرضه 31 نمونه اولیه محصولات حوزه نانو در هشتمین جشنواره فناوری نانو خبر داد و گفت: تعدادی از نمونه‌های اولیه‌ی محصولات حوزه نانو که در جشنواره سال قبل عرضه شده بود به تولید انبوه رسیده است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر سعید سرکار در نشستی خبری با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از 13 تا 16 مهرماه افزود: این نمایشگاه به منظور معرفی انواع محصولات و خدمات در حوزه فناوری نانو در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی بخش پروتوتایپ را از بخش‌های این جشنواره ذکر کرد و اظهار داشت: در این بخش 31 نمونه اولیه محصولات در حوزه فناوری نانو که از حد آزمایشگاهی فراتر رفته و کارآیی آنها به اثبات رسیده است عرضه می‌شود.

سرکار برگزاری این بخش را به منظور جذب سرمایه‌گذاران ذکر کرد و ادامه داد: در سال گذشته نیز برخی از نمونه‌های اولیه‌ی محصولات فناوری نانو نیز با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده وارد بازار شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که در این جشنواره محصولاتی در پنج حوزه صنایع و پلیمر، سلامت، تجهیزات، نانو مواد و آب عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: در روز افتتاحیه این جشنواره از تعدادی ازمحصولات برتر حوزه نانو و مراکز رشد برتر تقدیر خواهد شد.

سرکار برگزاری نشستی با حضور سفرای 22 کشور جهان را از برنامه‌های روز دوم این نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: با برگزاری این نشست درصدد هستیم تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه نانو را به آنها معرفی کنیم و این سفرا پیام همکاری ما در حوزه نانو را به کشورهای خود برسانند.

وی اضافه کرد: ما در برهه‌ای از زمان قرار داریم که ظرفیت‌های همکاری بسیاری در کشور وجود دارد از این رو درصدد هستیم تا با معرفی توانمندی‌های خود به این کشورها زمینه تعامل با کشورهای پیشرفته و همچنین عرضه محصولات فناورانه در حوزه نانو به کشورهایی که به لحاظ فناوری ضعیف‌تر هستند را فراهم کنیم.

سرکار با اشاره به بازدید هیات‌هایی از کشورهای آمریکای لاتین و آسیایی از ایران گفت: این کشورها با نشست‌هایی که با مسوولان داشتند درخواست داشتند تا فناوری ایرانی با سرمایه‌گذاری آنها در کشورشان تولید شود که برگزاری این نشست می‌تواند زمینه‌ای برای تبادل فناوری با کشورهای دیگر باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، هدف نهایی از توسعه این فناوری را ارتقای زندگی مردم عنوان و خاطرنشان کرد: لازم است تا در عرصه‌های بین‌المللی وارد شویم چرا که ظرفیت بازارهای ایران محدود است که با ایجاد زمینه‌هایی می‌توانیم بخشی از بازارهای جهانی نانو را به ایران اختصاص دهیم.

وی با تاکید بر این که ستاد نانو برنامه جامعی برای اختصاص بخشی از بازارهای نانو به محصولات ایرانی دارد، خاطرنشان کرد: نشست با سفرا در این جشنواره فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های ایران به جهان است.

سرکار برگزاری نشست‌هایی با صاحبان صنایع را از دیگر برنامه‌های هشتمین جشنواره فناوری نانو دانست و گفت: این نشست‌ها به منظور رسوخ فناوری نانو در صنایع است.

سرنوشت نانونماد در ستاد توسعه فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با سازمان استاندارد گفت: این نشست‌ها در راستای نهایی شدن وضعیت نانو نماد بوده است.

وی با تاکید بر این که نانونماد، اعطای استاندارد به محصولات نانویی است، ادامه داد: این نشست‌ها بر اساس نظر ما پیش نرفت و به کندی پیش می‌رود.

موفقیت‌های ستاد نانو در یک سال اخیر

سرکار، تدوین سند راهبردی دوم توسعه فناوری نانو را از اقدامات اخیر این ستاد عنوان کرد و اظهار داشت: این سند که نهایی شده برنامه کشور را در حوزه نانو تا 10 سال آینده ترسیم کرده است.

وی، رویکرد این سند را توسعه، تولید و تجاری سازی فناوری نانو با هدف توسعه اقتصاد نانو ذکر کرد و اظهار داشت: برای تمام فعالیت‌ها نیز پیوست اقتصادی تدوین شده است.

سرکار راه‌اندازی 49 آزمایشگاه دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های اخیر این ستاد ذکر کرد و گفت: برای توسعه این فعالیت به دنبال تعریف چندین پروژه برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی در کشورهای خارجی هستیم.

وی با تاکید بر این که تجهیز این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی تولید شده از سوی محققان کشور است، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه‌ها می‌توانیم بازار خوبی برای شرکت‌های تولید کننده این تجهیزات در سطح جهان ایجاد کنیم.

سرکار همچنین جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی سایر کشورها به دانشگاه‌های کشور را از دیگر اقدامات این ستاد ذکر کرد و افزود: امیدواریم با جذب دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، آورده اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که در زمینه رسوخ فناوری در صنایع مختلف برنامه‌های متنوعی داریم، خاطرنشان کرد: در این راستا نشست‌های استانی برای معرفی فناوری نانو و کاربردهای آن در حال اجرا است.

وی حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی حوزه نانو از دیگر برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و افزود: در نمایشگاه نانو فناوری چین یکی از روزهای نمایشگاه به نام نانو فناوری ایران نامگذاری شده که قرار است در این روز 10 قلم از محصولات فناوری ایران در نمایشگاه عرضه و معرفی شود. این اقدام زمینه‌ای برای جذب فناوری و همچنین خرید ماشین‌آلات ساخت ایران صورت خواهد گرفت.

سرکار همچنین ایجاد آزمایشگاه نانو فناوری در یکی از دبیرستان‌های کشور چین را از دیگر اقدامات اخیر این ستاد عنوان و تصریح کرد: پس از اجرای این برنامه یکی از شرکتهای چینی نمایندگی تاسیس آزمایشگاه‌های نانو در دبیرستان‌های چین را از ایران اخذ کرد که متعاقب آن تعداد زیادی از دبیرستان‌ها با تجهیزات ساخت ایران تجهیز خواهند شد.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر در ایران 49 آزمایشگاه دانش آموزی راه‌اندازی شده است خاطرنشان کرد: در برنامه داریم که این تعداد به 70 آزمایشگاه افزایش یابد.

تلاش ستاد نانو برای ورود به عرصه صادرات

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای صادرات محصولات دانش بنیان حوزه نانو فناوری خاطرنشان کرد: با دو کشور آمریکای لاتین در زمینه صادرات دو محصول حوزه نانو مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم در سال جاری قراردادهای آن نهایی شود.

وی با ابراز امیدواری از این که تا پایان سال جاری هفت، هشت قرارداد صادرات محصولات به کشورهای دیگر نهایی شود، خاطرنشان کرد: توسعه صادرات محصولات نانو نیازمند تعامل دستگاه‌هایی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی است چرا که در حال حاضر ما افراد متخصص در حوزه بازرگانی فناوری نداریم.

سرکار با اشاره به تجربه اخیر این ستاد در حوزه صادرات گفت: از برزیل هیاتی به ایران برای خرید فناوری در حوزه نانو به ایران آ‌مده و قرار بود که قراردادهایی که برای انتقال فناوری از ایران به برزیل صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در زمان عقد قرارداد و مذاکره فرد حرفه‌ای که تسلط کافی بر روی ارزش‌گذاری فناوری باشد، نداشتیم که لازم است با همکاری دستگاه‌ها افراد متخصص در این زمینه تربیت شوند.

سرکار با تاکید بر این که در حال حاضر ما با گلوگاه توسعه اقتصادی فناوری نانو مواجه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از فناوری‌ها در حوزه نانو تولید شده است ولی کانال هدایت‌گری که بتواند این فناوری‌ها را در بازارهای جهانی مدیریت کند در اختیار نداریم.

وی با بیان این که این امر گلوگاه اقتصاد فناوری ایران است، ابراز امیدواری کرد که گام‌های موثری در جهت رفع موانع موجود برداشته شود.

رشد تولیدات علمی نانو ایران

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، رتبه جهانی ایران در شاخص تولید علم نانو را هفت دانست و ادامه داد: محققان ایران، پنج هزار و 522 مقاله در حوزه نانو تولید کرده‌اند که سهم ایران از کل مقالات نانو جهان 4.3 درصد است.

سرکار با بیان این که برآورد می‌شود در سال 93 به میزان هزار و 500 میلیارد ریال فروش محصولات، تجهیزات و خدمات حوزه نانو در کشور داشتیم، ادامه داد: کل محصولات تولید شده در حوزه نانو 300 محصول است که از این تعداد 123 محصول در حوزه تجهیزات و 177 محصول در حوزه فناوری نانو بوده است.

وی، تعداد شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده در این حوزه را 154 شرکت و رشد علمی سالانه ایران را 20 درصد ذکر کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری دولتی ایران در فناوری نانو تنها 0.12 درصد میزان سرمایه‌گذاری جهانی بوده است از این رو برای رشد تولیدات نباید از واقعیات دور شویم.

سرکار با بیان این که در حال حاضر ایران درحوزه نانو رشد داشته است، ابراز امیدواری کرد که در سال آینده بتوانیم در زمینه آمار مستندات علمی ژاپن را هم پست سر بگذاریم.

ورود محصولات نانو بر اساس خوداظهاری

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه محصولات نانو به صورت خوداظهاری وارد بازار می‌شود، افزود: البته در حوزه سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی در کمیته خاصی در وزارت بهداشت معرفی و پس ارزیابی‌های لازم مجوز داده می‌شود و در حال حاضر در کشور برای سایر محصولات حوزه نانو مقررات خاصی نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha