این آهنگساز در گفتوگو با ایسنا، با اعتقاد به اینکه میتوان در تمام قالبهای موسیقی، اثر مذهبی تولید کرد و در ایام محرم و صفر اجرای صحنهای داشت، اظهار کرد: ما از نظر محتوایی تولید خوب داریم، اما استراتژی غلطی در این زمینه وجود دارد که این تولیدات خوب به گوش مردم برسد.
او ادامه داد: بهعنوان مثال، «اپرای عاشورا» یک اثر دراماتیک و صحنهای است که میتواند در محرم اجرا شود، اما جلوی اجرای آن گرفته شد و با کیفیت خوبی بهدست مردم نرسید. این اپرا زمانی که در ایتالیا اجرا شد، مخاطبان خود را منقلب کرد.
عبدی همچنین با بیان اینکه تمام روضههای محرم براساس ردیف موسیقی ایرانی خوانده میشود، گفت: برای روضه، آهنگسازی نمیکنند یا کار پاپ را با مولفههای غربی نمیخوانند، این کار در نهایت به استفاده از موسیقی دستگاهی ایرانی ختم میشود، مانند خواندن قرآن که به اجرای دستگاههای موسیقی عربی ختم میشود.
وی افزود: تعزیه عاملی شد تا موسیقی دستگاهی ما حفظ شود. به همین دلیل، شاید موسیقی دستگاهی به نوعی به تعزیه مدیون است.
آهنگساز «اپرای عاشورا» اظهار کرد: هیچگاه دستهبندی خاصی در استفاده از دستگاه موسیقی برای هر کدام از اهل بیت (ع) وجود نداشته، اما ممکن بوده است، طبق عادت از تمهای مشخصی استفاده کنند و بهعنوان مثال، قسمت حضرت عباس (ع) را بهخاطر حماسهای بودن آن در دستگاههای همایون و چهارگاه بخوانند.
انتهای پیام
نظرات