• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95071106888

نقد و بررسی «غزال ایرانی» به بهانه یک مستند

نقد و بررسی «غزال ایرانی» به بهانه یک مستند

کارگردان مستند «غزال ایرانی» در مراسم رونمایی از این محصول مرکز مستند سوره اظهار کرد: باعث افتخار من است که در کنار دانشجویان، نخبگان و تیم سازنده خودرو غزال ایرانی بودم.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، وحید فرجی که شنبه 10 مهرماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی حضور داشت، ادامه داد:  15 سال آرزو داشتم که پروژه‌ای پیش بیاید و من کمکی به تیم‌های خوب دانشجویی کنم و خوشحالم که این تجربه پیش آمد.

او تصریح کرد: حضور در کنار تیم سازنده «غزال ایرانی» تجربه شیرینی بود و خیلی برای من خاطره انگیز است و همیشه در ذهنم می‌ماند. دانشجویان و اساتید در کل مسیر با من همراهی کردند و اجازه دادند وارد حریم آن‌ها شوم. این امکان بزرگی برای مستند ساز است که وارد حریم نخبگان شود. از مرکز مستند سوره و حوزه هنری که حمایت کردند تا این کار را تولید کنیم نیز تشکر می‌کنم.

فرجی درباره نحوه تولید این مستند نیز توضیح داد: در حال تحقیق و پژوهش در مورد انرژی‌های نو و تجدید پذیر برای تولید مستند بودم و قرار بود بخشی از این پروژه به تولید خودرو غزال ایرانی اختصاص پیدا کند. اما به قدری از سوژه ساخت این خودرو استقبال شد که طرح اصلی به حاشیه رفت و مستند درباره خودرو خورشیدی غزال ایرانی ساخته شد.

این کارگردان با تاکید بر این که اسپانسرهایی که پای کار آمدند،صنعتی و حرفه‌ای نبودند، عنوان کرد: کمک‌ها از جانب کسانی بود که به این موضوع علاقه مندی داشتند و کمپانی‌های صنعتی از تولید این خودرو و همچنین ساخت مستند آن حمایت نکردند. صنعت خودروسازی و صنایع مرتبط باید به کمک گروه می آمدند، اما افرادی پای کار آمدند که لزوما کار آن‌ها این نیست و در واقع به فضای علمی و دانشگاهی لطف کردند. امیدوارم این کمک‌ها بیشتر شود، هر چند جای بخش صنعتی خالی است.

فرجی ادامه داد: پسر من اکنون دو ساله است و آرزو می‌کنم وقتی دانشجو شد با ماشین خورشیدی ایرانی به دانشگاه برود.

امیدوارم با پخش مستند غزال ایرانی از نخبگان حمایت شود

سید سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند نیز در سخنانی با بیان این که مستند «غزال ایرانی» حرف خود را زده و آن چیزی که باید گفته شود، در فیلم گفته شده است، عنوان کرد: به وحید فرجی که جزء کارگردانان خوش آتیه سینمای مستند کشور هستند تبریک می‌گویم. در 8 سالی که وحید فرجی وارد عرصه مستند سازی شده است، هر کارش از کار بعدی بهتر و خوش ساخت‌تر بوده است. آثار ایشان همیشه در سیما و جشنواره‌ها درخشیده و دیده شده است.

وی افزود: این مستند به خوبی روند تولید خودرو غزال را تشریح کرده و هم مشکلاتی که تیم سازنده با آن درگیر بودند را نمایش می‌دهد. به گروهی که خودرو غزال را تولید کردند تبریک می گویم. متاسفانه مشکل عدم حمایت از نخبگان کشورمان، مشکلی است که در سال‌های گذشته نیز با آن مواجه بودیم. در این زمینه با مشکل جدی مواجه هستیم و امیدوارم با پخش مستند غزال ایرانی توجه بیشتری به این حوزه شود و صنعت‌گران بیشتر از قبل متوجه شوند که باید از نخبگان حمایت کرد. آینده از آن این نسل از خودروهاست.

غفوری تصریح کرد: با توجه به این که سوخت‌های فسیلی رو به پایان است و تمام می شود. آن چه که باقی می‌ماند، ایده‌هایی از این دست است. امیدوارم با پخش مستند، بتوانیم بخش کوچکی از دین خود را ادا کنیم. از محسن یزدی هم تشکر می‌کنم که در طول مدیریت خود در دفتر مستند سوره، آثاری را تولید کرده‌اند که به خوبی دیده شده است.

دانشجویان داوطلبانه و بدون دریافت پول در پروژه غزال ایرانی حضور دارند

کارن ابری­نیا استاد دانشگاه و مسئول پروژه خودرو غزال ایرانی با بیان این که فرجی مستند فوق العاده‌ایی تولید کرده است، گفت: همیشه به دنبال این بودیم که جزییات و روند کار خود را مستند کنیم و ایشان با تولید مستند غزال ایرانی کار فوق العاده‌ایی کردند.

وی همچنین اظهار داشت: فعالیت دانشجوها در تیم سازنده «غزال ایرانی» داوطلبانه بود و بر خلاف پروژه‌های دیگری که انجام می‌شود و به دانشجوها پولی پرداخت می‌شود و یا منافع مادی از آن حاصل می‌شود، این پروژه هیچ منافع مادی نداشته و حتی برایشان ضررهای مالی هم داشته است و دانشکده فنی و دانشگاه تهران به وجود این عزیزان افتخار می‌کند.

غزال ایرانی 4 در حال تولید است

ابرینیا  با اشاره به این که سفری که از آن مستندی ساخته شد، از سال 83 آغاز شده است، عنوان کرد: غزال ایرانی1، 2 و 3 ساخته شده و الان هم نسخه 4 آن در حال تولید است. اعضای تیم ما در حال افزایش هستند و این پروژه چه حمایت شود و چه حمایت نشود، ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی هم گفتند تعدادی از نخبگان و دانشجویان حاضر در پروژه تولید خودرو غزال یک و غزال 2 مهاجرت کردند، اما در مجموع اگر توجه کنیم تیم ما در حال افزایش است و درصد دوستانی که مهاجرت کرده اند کمتر است. در غزال 4 ، شش نفر از اساتید دانشگاه هم درگیر کار شده اند. امیدوارم این فرصت ایجاد شود که دانشجویان ما خودشان اشتغال‌زایی کنند و این خودروها در شهرهای ما حرکت کنند.

دکتر آسایی دیگر مسئول پروژه ساخت خودرو غزال ایرانی و همچنین احسان وزوایی مدیر دانشجویی این پروژه به تشریح برخی جزییات و مشکلات پیش رو در ساخت این خودرو خورشیدی پرداختند.

مستند «غزال ایرانی» روایت حضور دانشجویان نخبه ایرانی در مسابقات خودروهای خورشیدی استرالیا است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha