• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071005644
  • خبرنگار : 71457

درخواست خانواده فعال سیاسی اردنی برای تشکیل کمیته تحقیقات/تظاهرات لبنانی‌ها در حمایت از حتر

درخواست خانواده فعال سیاسی اردنی برای تشکیل کمیته تحقیقات/تظاهرات لبنانی‌ها در حمایت از حتر

خانواده ناهض حتر، فعال سیاسی ترور شده اردنی با قدردانی از پادشاه این کشور به دلیل حضور در مراسم عزاداری وی، خواهان تشکیل کمیته مستقل تحقیقات درباره مرگ وی شدند. همزمان تجمعاتی در محکومیت ترور حتر در لبنان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، در بیانیه خانواده ناهض حتر، فعال سیاسی و نویسنده اردنی که اخیرا توسط افراد مسلح ترور شد، درخواست‌هایی به صورت مستقیم از عبدالله دوم، پادشاه اردن مطرح شده است.

در این بیانیه خانواده ناهض حتر پس از قدردانی از پادشاه اردن به دلیل حضور در مراسم سوگواری این فعال سیاسی دو درخواست را مطرح کردند که درخواست نخست تشکیل کمیته‌ مستقل تحقیقات برای محاکمه مقصران و مجازات تحریک کنندگان به ترور وی بود؛ کمیته‌ای که بی طرف و متشکل از شخصیت‌های ملی عضو دستگاه قضائی و مرکز ملی حقوق بشر باشد تا شهادت به بی طرفی و سالم بودن تحقیقات آنها بدهند.

طبق بیانیه مذکور، این کمیته مسئول شناسایی طرفهایی است که به فتنه‌انگیزی پرداختند؛ چراکه کاریکاتور جنجالی خیلی قبل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود اما زمانی که ناهض حتر به همراه تعدادی از دوستانش آن را منتشر کرد، گروهی درکمین وی نشستند و به فتنه انگیزی پرداختند.

همچنین خانواده حتر درخواست کردند کمیته تحقیقات در مورد اهانت‌ها به ناهض حتر در زمان بازداشتش بررسی‌هایی را به عمل آورد و اعلام کردند اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی در حق وی انجام شد که با هدف لطمه زدن به وی بود و ناهض حتر در اتاقی تاریک دست بسته مانده بود و با وجود گزارش‌های پزشکی مبنی بر اینکه وضعیت جسمانی او وخیم بوده است، اما اجازه داده نشد تا درمان لازم را دریافت کند.

خانواده نویسنده ترور شده اردنی در ادامه خواهان تحقیقات در خصوص کوتاهی وزارت کشور شدند و اعلام کردند: استاندار امان که نماینده وزارت کشور است، ابزار لازم برای حفاظت از وی را فراهم نساخت هرچند که ما چندین بار درخواست رسمی را در این خصوص ارائه دادیم و اسامی افرادی را که به صراحت ناهض حتر را تهدید به قتل کرده بودند، آوردیم".

در این بیانیه همچنین درخواستی برای بازنگری در مکانیزم‌های پیوستن گروه‌های گمراه در نهادهای جامعه مدنی مطرح شده است تا در نحوه پیوستن افراد تکفیری که از میدان‌های نبرد بازمی‌گردند، به نهادهای جامعه مدنی بازنگری شود چراکه فرد جانی که ناهض حتر را ترور کرد، چهار سال را در میدان‌های نبرد در عراق در کنار گروه‌های تکفیری سپری کرده بود و سپس وی در دو وزارت خانه آموزش و پرورش و اوقاف تعیین شد و بدین ترتیب دو جایگاه مهم به وی داده شد که از طریق آن افکار سم آلود تکفیر را اشاعه دهد.

از سوی دیگر، تجمعی در اعلام همبستگی با ناهض حتر در لبنان برگزار شد که در این تجمع نواف الموسوی، نماینده لبنانی و از اعضای فراکسیون "وفاداری به مقاومت" نیز حضور داشت.

نواف الموسوی در این تجمع تصریح کرد: ما در مقاومت، شهید ناهض حتر را شهید مقاومت در لبنان، سوریه، فلسطین و در هر سرزمینی به شمار می‌آوریم که در آن یک عرب یا مستعضعف سلاح خود را برای مقاومت در مقابل اشغالگر و سلطه گری در دست می‌گیرد.

وی خطاب به فرهیختگان گفت: سکوت درمقابل کشته شدن ناهض حتر چراغ سبزی برای کشتن خود شما است چراکه این شهید تفنگی را در دست نگرفت بلکه قلمش را بالا گرفت و توجیه کشته شدن این نویسنده، مقدمه ای برای توجیه کشته شدن هر نویسنده دیگری با هر بهانه‌ای خواهد بود.

نواف الموسوی خاطرنشان کرد: ما بی شک معتقدیم که قاتل او سلطه آمریکا و متجاوز صهیونیستی و نظام وهابی عربستان است هرچند که مجری این جرم یک شخص گمراه بوده است و او از لحاظ منطق و هدف وهابی بوده است و ما علنا نام وهابیت را ذکر می‌کنیم چراکه رهایی از آن یک وظیفه مبرمی است تا ثبات جامعه ما حفظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha