به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مهدی قزلی در مراسم پایانی اهدای جایزه برگزیدگان و شایستگان تقدیر مسابقه شعر و داستان یکدقیقهای حافظان حرم گفت: امروز، نوشتن برای حافظان حرم را باید با نوشتن برای جنگ در سالهای 61 و 62 مقایسه کرد که در این مقایسه، وضع امروز ما بهتر است. توجه جوانان به موضع، همراهی محتوایی آثار با اهداف و نیات حافظان و مجتهدان و توجه به مسائل جدید مثل همسران شهدا، نشان از یک رویش ادبی جدید است که ما آن را به فال نیک میگیریم.
وی ادامه داد: اگر این آمارها را کنار بگذاریم، بد نیست به این موضوع پرداخته شود که چرا ما که نماینده دولت در حوزه ادبیّات هستیم، درباره حافظانِ حرم جشنواره برگزار کردهایم و ادبیات را به خدمت موضوع جهاد و حفاظت حرم درآوردیم؟
قزلی در پاسخ به سئوالی که خودش طرح کرده بود، گفت: میدانید که جنگ موضوعِ جدید نیست. در دفاع ما در برابر دشمنِ متخاصمِ بعثی، ایران تنها مرزِ پرگهر یا موضوعِ شعارها نبود؛ موضوعِ جدّی و حیاتی مردم شده بود. سنّت دینی و فقهی در جانِ انسانِ ایرانی حلول کرد، از معبرِ ملیّت گذشت و کارستان کرد.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: دفاع ما، یک دفاع متواضع بود و حقجو؛ نه پرخاشگر و مطلقاندیش. شجاعتش از دلِ خشوعِ نماز صبح میآمد و دینداریاش در دفاع از یک مفهومِ انضمامی روشن، یعنی وطن، معنا یافته بود. میدانست که چه میخواهد؛ جبریمسلک نشده بود و خود را میزانالحراره حق ننامید. شعارِ توخالی، بیخاصیّت، و اخته «جهان بدونِ خشونت» را با شعارِ امروزی و روبهجلوی «جهان منهای ظلم» تغییر داد. نه خشونت برایش اصل بود، نه صلح؛ نه برّه معصومِ گمشده بود، نه کفتارِ هتّاکِ ستیزهجو. انسان بود؛ انسانی که دفاع از انسان و شرفِ انسانی و عزّت انسانی را در یک چیز میدید: دفاع از ایران.
وی ادامه داد: اگر آن شهید بزرگوار، شبِ عملیّات، دست به دامنِ حضرتِ زهرا (س) میشد، برای حفظِ تاج و تختِ سلطانِ مدرن نبود؛ او توسّل میجست تا سرزمین را حفظ کند؛ توسّل میجست تا نوع بشر را زنده نگه دارد؛ پاداش از خدا میخواست؛ نه در شهر، نه در جبهه، نه در روستا، هموطنانش را گروگان نمیگرفت تا به منیّتش رنگِ الهی بزند؛ این خوانشِ طلبکار از جنگ، مزدور میسازد و کشتن برایش اصالت مییابد و اسلحه. ولی رزمنده مسلمان، بریده از سنّتهای الهی نمیجنگد؛ بلکه با جانِ دینیاش از وطن و میهنش دفاع میکند.
قزلی تأکید کرد: وجودِ جوانمردانی مانند قاسم سلیمانی و حافظان حرم در خطِّ مقدّم نبرد میتواند به دفاع منطقی از هویّت دینی و ملّی ما بینجامد. حال که قرار است رزمندهها به تعبیر رهبری برای «دفاع از ایران» بجنگند و «دفاع از حرم«شان همان «دفاع از ایران» باشد، متناسب است بر این دو مؤلّفه (ایران و اسلام) تأکید و از جنگِ «حرفهای» با روش، مُزد، مبدأ و غایت انحرافی پرهیز شود. ما در این جشنواره به دنبالِ برجسته کردنِ همین دو مؤلفه بودهایم.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اظهار کرد: تعداد بالای شرکتکننده در این جایزه عظمت ارادت و علاقه به موضوعی را نشان میدهد که اطلاعات عینی و شهودی زیادی هم از آن وجود ندارد. ما این ارادتها و این رویش جدی جوانانه در عرصه ادبیات جهاد در راه خدا را که به احترام حفاظت از حریم و حرم اهل بیت (ع) به وجود آمده از طرف شرکتکنندگان، خانوادههای شهدای حاضر و برگزارکنندگان به فرمانده مجاهدان و حافظ مشاهد مشرفه حضرت آیتالله خامنهای تقدیم میکنیم که حافظ تاریخی مشاهد مشرفه شدند.
مسابقه ادبی حافظان حرم، عصر دوشنبه با اهدای جوایزی به 2 برگزیده و 7 تقدیری در شهر مقدس قم به کار خود پایان داد.
وی ادامه داد: اگر این آمارها را کنار بگذاریم، بد نیست به این موضوع پرداخته شود که چرا ما که نماینده دولت در حوزه ادبیّات هستیم، درباره حافظانِ حرم جشنواره برگزار کردهایم و ادبیات را به خدمت موضوع جهاد و حفاظت حرم درآوردیم؟
قزلی در پاسخ به سئوالی که خودش طرح کرده بود، گفت: میدانید که جنگ موضوعِ جدید نیست. در دفاع ما در برابر دشمنِ متخاصمِ بعثی، ایران تنها مرزِ پرگهر یا موضوعِ شعارها نبود؛ موضوعِ جدّی و حیاتی مردم شده بود. سنّت دینی و فقهی در جانِ انسانِ ایرانی حلول کرد، از معبرِ ملیّت گذشت و کارستان کرد.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: دفاع ما، یک دفاع متواضع بود و حقجو؛ نه پرخاشگر و مطلقاندیش. شجاعتش از دلِ خشوعِ نماز صبح میآمد و دینداریاش در دفاع از یک مفهومِ انضمامی روشن، یعنی وطن، معنا یافته بود. میدانست که چه میخواهد؛ جبریمسلک نشده بود و خود را میزانالحراره حق ننامید. شعارِ توخالی، بیخاصیّت، و اخته «جهان بدونِ خشونت» را با شعارِ امروزی و روبهجلوی «جهان منهای ظلم» تغییر داد. نه خشونت برایش اصل بود، نه صلح؛ نه برّه معصومِ گمشده بود، نه کفتارِ هتّاکِ ستیزهجو. انسان بود؛ انسانی که دفاع از انسان و شرفِ انسانی و عزّت انسانی را در یک چیز میدید: دفاع از ایران.
وی ادامه داد: اگر آن شهید بزرگوار، شبِ عملیّات، دست به دامنِ حضرتِ زهرا (س) میشد، برای حفظِ تاج و تختِ سلطانِ مدرن نبود؛ او توسّل میجست تا سرزمین را حفظ کند؛ توسّل میجست تا نوع بشر را زنده نگه دارد؛ پاداش از خدا میخواست؛ نه در شهر، نه در جبهه، نه در روستا، هموطنانش را گروگان نمیگرفت تا به منیّتش رنگِ الهی بزند؛ این خوانشِ طلبکار از جنگ، مزدور میسازد و کشتن برایش اصالت مییابد و اسلحه. ولی رزمنده مسلمان، بریده از سنّتهای الهی نمیجنگد؛ بلکه با جانِ دینیاش از وطن و میهنش دفاع میکند.
قزلی تأکید کرد: وجودِ جوانمردانی مانند قاسم سلیمانی و حافظان حرم در خطِّ مقدّم نبرد میتواند به دفاع منطقی از هویّت دینی و ملّی ما بینجامد. حال که قرار است رزمندهها به تعبیر رهبری برای «دفاع از ایران» بجنگند و «دفاع از حرم«شان همان «دفاع از ایران» باشد، متناسب است بر این دو مؤلّفه (ایران و اسلام) تأکید و از جنگِ «حرفهای» با روش، مُزد، مبدأ و غایت انحرافی پرهیز شود. ما در این جشنواره به دنبالِ برجسته کردنِ همین دو مؤلفه بودهایم.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اظهار کرد: تعداد بالای شرکتکننده در این جایزه عظمت ارادت و علاقه به موضوعی را نشان میدهد که اطلاعات عینی و شهودی زیادی هم از آن وجود ندارد. ما این ارادتها و این رویش جدی جوانانه در عرصه ادبیات جهاد در راه خدا را که به احترام حفاظت از حریم و حرم اهل بیت (ع) به وجود آمده از طرف شرکتکنندگان، خانوادههای شهدای حاضر و برگزارکنندگان به فرمانده مجاهدان و حافظ مشاهد مشرفه حضرت آیتالله خامنهای تقدیم میکنیم که حافظ تاریخی مشاهد مشرفه شدند.
مسابقه ادبی حافظان حرم، عصر دوشنبه با اهدای جوایزی به 2 برگزیده و 7 تقدیری در شهر مقدس قم به کار خود پایان داد.
انتهای پیام
نظرات