• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95050116869
  • خبرنگار : 71480

نهاوندیان در جمع موسسات خیریه اشتغال زا مطرح کرد:

آمادگی کامل دولت برای پشتیبانی از پیشنهادات موسسات خیریه اشتغال‌زا

آمادگی کامل دولت برای پشتیبانی از پیشنهادات موسسات خیریه اشتغال‌زا

رئیس دفتر رئیس جمهور با ابیان اینکه دولت در کنار اجرای پروژه‌های بزرگ می‌خواهد به اشتغال‌های خرد و کوچک توجه کند، گفت: در ایجاد اشتغال‌های خرد و کوچک به بخشی از جامعه که توانمندی بالایی ندارند هم توجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان عصر امروز در نشست مشترک با صندوق کارآفرینی امید و موسسات خیریه اشتغال‌زا اظهار کرد: در راستای ایجاد اشغال‌های خرد و کوچک به موسسات خیریه احساس نیاز می‌شود زیرا این موسسات برای توانمند سازی مددجویان تلاش می‌کند.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که به جای آنکه به نیازمند غذا و لباس بدهیم، آن‌ها را توانمند سازیم تا بتوانند نیازهای خود را رفع کنند که با  اینکار عزت و کرامت آن‌ها هم حفظ می‌شود. ما باید الگویی از پیشرفت انتخاب کنیم که به نیازهای اجتماعی‌مان به صورت جدی پاسخ داده شود؛ یعنی در کنار رفع نیازهای مادی، کرامت انسان‌ها هم حفظ شود. در واقع ما باید الگوی پیشرفت و عدالت را پیگیری کنیم و  راه حل ما هم ایجاد اشتغال‌های متوسط و کوچک است البته اشتغال کوچک و متوسط صرفا به معنای اشتغال خانگی نیست بلکه این اشتغال می‌تواند از تکنولوژی‌های جدید هم بهره ببرد.

نهاوندیان با بیان اینکه ما تجربه بسیار کوچکی در این راستا در اتاق ایران داشتیم، ادامه داد: در مقطعی بحث شد که جامعه از اتاق ایران توقع دارد فکری هم برای نیازهای اجتماعی کند. در این راستا یک خیریه در کنار اتاق تشکیل و تصمیم گرفته شد که الگوی توسعه روستایی پایدار طراحی و اجرا شود. اکنون سه سال از آن تصمیم می‌گذرد و از نتایج اجرای این تصمیم آن است که از روستایی که ۹۰ درصد نیازمند داشت اکنون صدای تلاش و حرکت و امیدواری بر می‌خیزد. این الگو قابل تکثیر است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه بحث این است که چگونه یک خیریه می‌تواند به کمک یک جامعه نیازمند برسد و کمک کند که آن‌ها روی پای خود بایستند؟ تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف به سه ضلع یک مثلث نیاز داریم. ضلع اول خیریه‌ها هستند که باید اعلام آمادگی کنند و ضلع دیگر یک نهاد پشتیبان است که اکنون کمیته امداد اعلام کرده مصمم است به میدان بیاید و تلاش کند مددجویان خود را از مستمری بگیر به تولید کننده تبدیل کند. ضلع سوم هم دولت است. دولت با استفاده از صندوق کارآفرینی امید به کمک آمده و تصمیم گرفته منابع این صندوق را به سمت اشتغال سوق دهد و هر چه دستاورد این صندوق بیشتر شود منابع آن هم بیشتر می‌شود این تصمیم، تصمیم دولت است.

وی گفت: زمانی این مثلث موفق می‌شود که در جامعه هدف نهادسازی انجام شده باشد. برای مثال یک تعاونی یا صندوق در جامعه مددجو به وجود آید.

نهاوندیان با اشاره به اینکه موسسات خیریه در کنار هم به سه کمیته ارائه کننده پیشنهاد حقوقی، کمیته برنامه‌ریزی و کمیته آموزش و ترویج نیازمند است، گفت: کمیته اول می‌تواند پیشنهادکننده حقوقی برای ایجاد فضای ویژه حمایتی برای موسسات خیریه باشد. این کمیته پیشنهادات خود را ارائه کند و دولت این پیشنهادات را دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سفر دولت به استان کهکیلویه و بویراحمد تصمیم گرفته شد که سقف تسهیلات بانکی در حوزه صنعتی برداشته شود و همچنین ۱۴۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات صنعتی در نظر گرفته شود، گفت:‌ ما این کار را می‌توانیم برای فعالیت موسسات خیریه هم انجام دهیم. البته در ابتدا باید راه سوء استفاده را ببنیدم زیرا تا موسسات خیریه بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند فرصت طلبان منابع را به دست می آورند. زمانی که مردم در بهره برداری از تسهیلات بانکی محروم بودند دیدیم بدهی معوق بانکی چگونه منابع بانکی را از بین برد و رکود ایجاد کرد، بنابراین باید مانع فرصت طلبان بشویم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به خیرین اظهار کرد: شما پیشنهادات خود را ارائه دهید و ما هم هر جا لازم باشد این پیشنهادات را در دولت و مجلس طرح کرده و آن را به تصویب می‌رسانیم. برای دولت رویکرد اجتماعی در اقتصاد و به ویژه اشتغال زایی برای جامعه مددجو در اولویت قرار دارد. من از همین جا از طرف دولت آمادگی و حمایت کامل در پشتیبانی از پیشنهادات موسسه خیریه را اعلام می‌کنم.

نهاوندیان در پایان تاکید کرد: شرط توفیق این طرح این است که موسسات خیریه مدیریت این مسیر را به عهده بگیرند و دولت فقط حامی باشد نه متولی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۱۸:۱۸

شما با این وامهای درصد بالا نمی توانید اشتغال ایجاد کنید مگر اینکه به کار افرینان با چهار درصد وام اعطا کنید با اخذ اسناد معتبر و به شرط اشتغال دایم جدی وسفت و سخت در این صورت قطعا اشتغال ایجاد خواهد شد نظر بنده با سی سال سابقه کار افرینی است