• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95050113064
  • خبرنگار : 71505

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور:

مشکلات موسسات خیریه به مسئولین منعکس شود

مشکلات موسسات خیریه به مسئولین منعکس شود

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها در مسیر حل مشکلات موسسات خیریه به عنوان بازوی اجرایی برنامه‌های دولت، تاکید کرد: باید مشکلات موسسات خیریه به مسئولین منعکس شود.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در جریان بازدید از موسسه خیریه مهر طه و شنیدن مشکلات این موسسه در حمایت و نگهداری از دختران گفت: باید مشکلات و خواسته های چنین موسساتی با مکاتبه به مسئولین ذیربط بویژه معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور منعکس شود تا اگر احیانا در جایی نیاز به اصلاح است با تعامل سایر سازمان‌های مرتبط این اقدام انجام شود.

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در مسیر رفع مشکلات و خلاءهای موجود، افزود: برای حل مشکلات و ضعف‌ها باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد. باید در تعاملی دو سویه میان همه دستگاه‌های مرتبط جهت حمایت از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: بی‌تردید موسساتی همچون مهر طه به دلیل قرار گرفتن در مسیر اجرا در ریز مسائل و مشکلاتی قرار می‌گیرند که شاید ما در معاونت از آن مطلع نباشیم، لذا با انعکاس چنین مواردی می‌توانند زمینه اصلاح و بهبود را فراهم کنند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به قانون جدید فرزندخواندگی در ایران تاکید کرد: در این قانون شرایط فرزندخواندگی تسهیل شده است. قطعا مجلس هم برای بهبود شرایط در کنار موسساتی هستند که امروز به عنوان بازوی اجرایی دولت قلمداد می‌شوند و بی‌تردید بدون مشارکت این موسسات دولت هم نمی‌تواند برنامه‌های خود را پیش برد.

مولاوردی به کار داوطلبانه در موسساتی مانند مهر طه اشاره کرد و افزود: باید قدر این عاشقانه و داوطلبانه کار کردن‌ها را بدانیم.


در ابتدای بازدید معاون رییس جمهور، بانوان نماینده مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، زهره زارع مدیرعامل موسسه خیریه مهرطه در تشریح فعالیت های این موسسه گفت: موسسه مهرطه موسسه‌ای غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است که درسال ۱۳۸۱ با هدف نگهداری شبانه‌روزی از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست و با مجوز رسمی سازمان بهزیستی و نیروی‌انتظامی آغاز به کار کرده است.

وی افزود: این موسسه از همان ابتدای تاسیس از پشتوانه خالصانه موسسان و مشارکت اعضای دلسوز بهره برده و امروز پس از گذشت سال‌ها همانند سایر خانواده‌ها لحظه لحظه‌ رشد دخترانش را زندگی کرده و تلاش کرده با ارائه آموزش‌های لازم و کاشتن بذر عشق و محبت در وجودشان، آنها را برای ورود به عرصه‌ زندگی آماده سازد.

وی ادامه داد: پیشگیری و حمایت از اقشار آسیب پذیر از محوری‌ترین اقدامات این موسسه است که در راس آن حمایت از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست را در دستور کار خود قرار داده است. در حال حاضر ۴۰ دختر این موسسه پس از توانمندی در بیرون از موسسه به سر می برند که ۹ تن از آنها ازدواج کرده اند و از این میان هفت تن در ازدواج خود موفق و دو مورد هم ناموفق بوده‌اند.

وی تاکید کرد: اکنون تعداد دختران مهرطه ۳۸ نفر است که در دوره سنی ۳ تا ۲۸ سال در دو خانه‌ مجزا در تهران زندگی می‌کنند. مهرطه با دختران معصومش قد کشید، با آنهاخندید و گریست، تن تبدارشان را تا صبح مادری کرد، روزهای تولدشان را جشن گرفت، برای موفقیت‌شان شور و نشاط بر پا کرد، کلاس اولی‌هایش را بدرقه کرد و با آموزش مهارت‌های مختلف در کنار مدرسه، آنها را آماده زندگی می‌کند. دیپلمه‌های خود را راهی دانشگاه می‌کند تا روی پای خود بایستند، شکوفا شوند و صاحب کار و اهل تلاش. هم نوش زندگی را به کام‌شان ریخت و هم آنها را با دشواری‌ها و مسئولیت‌ها آشنا کرد. رخت عروسی بر تن چند نفرشان پوشاند و بالاخره نوه‌هایش را در آغوش گرفت.

مدیرعامل موسسه مهرطه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات این موسسه در زمینه ارتباط دختران با خانواده‌هایشان گفت: این ارتباط تنها پس از احراز صلاحیت خانواده‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر بزرگ‌ترین معضل ما اعتیاد است و ممکن است حتی چند ساعت حضور دختر در خانواده موجب سوء استفاده شود، اما در این مسیر گاهی توسط قوه قضاییه احکامی صادر می‌شود که مجبور به بازگرداندن دختران می‌شویم.

وی تاکید کرد: از این بابت نگران هستیم، البته تلاش خواهیم کرد روی چنین خانواده‌هایی بیشتر کار کنیم، ولی درخواست ما تعامل بیش از پیش با قوه قضاییه است تا در احراز صلاحیت خانواده‌ها حتما نظرات و گزارشات مددکاران لحاظ شود.

زارع ابراز امیدواری کرد: روزی با حل موانع فرهنگی و در مرحله بعد قانونی مسئله فرزندخواندگی، همه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در کانون یک خانواده قرار گیرند که قطعا بهتر از حضور در موسسات است.

به گزارش ایسنا، تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر لزوم انعکاس مشکلات به نمایندگان مجلس گفت: اگر مشکلات پیشروی موسسات خیریه به نمایندگان منتقل شود، می‌توان گام موثری در پیشگیری و حل آسیب‌های اجتماعی برداشت.

وی افزود: باید مشکلات را اولویت‌بندی و به صورت مکتوب آنها را در تعاملی موثر به سازمان‌های مرتبط منعکس کرد. در مجلس دهم پتانسیل زیادی برای حل مشکلات در عرصه بانوان وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha