• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403040704323
  • خبرنگار : 71955

معاونت زنان به عنوان ستاد فرماندهی و برنامه ریزی برای زنان و خانواده باید برنامه داشته باشد

معاونت زنان به عنوان ستاد فرماندهی و برنامه ریزی برای زنان و خانواده باید برنامه داشته باشد

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه رییس جمهور ذکر کرده بودند، زنان مستقیم نمی توانند وارد کار اجرایی شوند اما باید قوای اجرایی و دستگاه ها به عنوان قرارگاه عملیاتی آنان، برنامه های زنان را اجرا کنند، گفت: بنا به نظر ایشان معاونت زنان به عنوان ستاد فرماندهی و برنامه ریزی برای زنان و خانواده باید برنامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا انسیه خزعلی در جلسه ارائه گزارش عملکرد سه ساله دولت سیزدهم بر اساس سند چشم انداز در حوزه زنان و خانواده با تسلیت چهلمین روز شهادت شهید جمهور و شهدای خدمت با بیان اینکه حدود دوسال و ۱۰ ماه پیش که مسئول معاونت امور زنان شدم، تلاش کردم دو آسیبی که معاونت دچار آن بود را رفع کنم، گفت: یکی از آسیب ها تشریفات و ویترینی عمل کردن نسبت به معاونت و دیگری غلبه وجه سیاسی معاونت بود، که تلاش شد این آسیب ها رفع شود.

وی با بیان اینکه معاونت وارد تصمیم گیری شده است و می تواند تاثیرگذار باشد، افزود: معاونت امور زنان می تواند هماهنگی برای اجرای برنامه و اظهار نظر کند و مشاوران متصل به معاونت در همه شوراها باید مداخله داده شوند و مشارکت داشته باشند. در استانداری ها که به حساب نمی آمدند اکنون باید بانوان مشارکت داشته باشند.

خزعلی با اشاره به اینکه در شوراهای برنامه ریزی بعد از تصویب بودجه یک درصد با مسئولیتی که به عهده مدیران قرار گرفت، از ظرفیت زنان باید استفاده شود، ادامه داد: رییس جمهور شهید زنان را در شوراهای عالی تصمیم گیری منصوب کرد تا در بخش کلان تصمیم‌گیر باشند.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت و شرکت دادن فکر، ایده و اندیشه و برنامه زنان باید به‌گونه‌ای باشد که حق وتو و ارایه نظر نهایی با زنان مشاور و مدیران کل در دولت باشد.

خزعلی با اشاره به اینکه اسناد بالادستی ماموریت هایی را برای ما ایجاد کرده است، گفت: اسناد از سال ۸۳ به صورت ویژه به موضوع زنان پرداخته است. اکنون نیز سند مردمی و مورد تاکید رییس جمهور شهید مطرح است که به سلامت و آسیب زدایی و مشکلات زنان پرداخته است.

وی با بیان اینکه ماموریتی در دو فصل در سند تحول تعریف شده است، افزود: در ماه های اول سند تحول اجرایی شد، معاونت ۱۹ اقدام را به عنوان متولی و در ۴۵ اقدام همکار دستگاه های دیگر بود که اقدامات به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم شده است.

خزعلی افزود: اقدامات کوتاه مدت به اتمام رسیده، ۷۰ درصد اقدامات میان‌مدت اجرایی شده و اقدامات بلند مدت ادامه دارد و باید دولت های دیگر پیگیر باشند.

وی بیشترین همکاری را با وزارت ارشاد و وزارت کشور، صدا و سیما و امور مساجد و.... اعلام و اظهارکرد: در دیدار بهمن ماه با رییس جمهور، ایشان ذکر کردند زنان مستقیم نمی توانند وارد کار اجرایی شوند اما باید قوای اجرایی و دستگاه ها به عنوان قرارگاه عملیاتی شما، برنامه های شما را اجرا کنند و شما به عنوان ستاد فرماندهی و ستاد برنامه ریزی برای زنان و خانواده برنامه داشته باشید.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه تفاهمنامه‌هایی با وزارتخانه ها جهت اجرایی کردن برنامه های حوزه و ایده های زنان امضا شده است، گفت: اهم تاکیدات رییس جمهور تعهد به خانواده، آسیب طلاق، حمایت از جوانی جمعیت، انعطاف شغلی، عدالت جنسیتی، حمایت از زنان سرپرست خانوار بود.

خزعلی با بیان اینکه در بحث نظام آماری حوزه زنان و خانواده به اطلس آماری در حیطه های مختلف زنان احتیاج داشتیم، افزود: این اطلس جهت برنامه ریزی و اطلاعات آماری در حوزه زنان با همکاری دستگاه ها به وجود آمد، همچنین مرکز رصدی ایجاد شد تا پژوهشگران این حوزه از آخرین آمار و اطلاعات حوزه زنان بهره مند شوند تا آسیب ها را بشناسند و با آن مقابله کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های حوزه زنان رصد چالش ها و مطالبات بانوان است، ادامه داد: برای تمام چالش ها برنامه ریزی شده و یا در قانون، مسائل پیگیری می شود و یا اجرای برخی مسائل مشکل دارد که نیازمند هماهنگی با دستگاه های مختلف جهت رفع است که برخی موضوعات مانند اشتغال و ازدواج در برنامه هفتم و برخی در بودجه در حال پیگیری است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه یکی از پر بسامدترین مباحث زنان مسئله تعارض های شغلی است، گفت: زنان تمایل دارند در کنار فعالیت های بیرون به خانواده هم رسیدگی کنند و باید قوانین انعطاف داشته باشند بنابراین جلساتی با ادارات برگزار کردیم تا الگوی جدیدی برای زنان در ایران به وجود آوریم.

خزعلی با اشاره به اینکه یکی از عمده ترین مطالبه زنان شاغل وجود مهدکودک‌ها و دورکاری بانوان برای مادران دارای فرزند زیر شش سال بود، افزود: آیین نامه مصوب جذب یک درصد بودجه، باعث اجرایی شدن کارهای بانوان شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات معاونت حوزه زنان از سال ۹۲ چارت ضعیف و کوچک و بودجه محدود معاونت است ادامه داد: پست ها به ۴۰ پست تقلیل یافته و بودجه ۳۰ میلیاردی به ۴۰ و الان به ۷۰ میلیارد رسیده و با همین بودجه کارهای درخشانی انجام شده است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه طبق گفته رییس جمهور، اشتغال زنان نباید محدود به کار اداری شود، اظهارکرد: شرایط شغلی باید برای همه به وجود آی، به خصوص برای زنان سرپرست خانوار، در نتیجه هدفگیری زنان سرپرست خانوار و کسب و کار پایدار خانواده محور در برنامه ریزی قرار گرفت تا زنان کارآفرین را پشتیبانی کنیم و زنان کارآفرین، از زنان سرپرست خانوار حمایت و آنان را به کارگیری کنند تا ازآسیب در امان باشند.

خزعلی با بیان اینکه در سفرهای استانی یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار این بود که وام های اشتغال نمی توانستند دریافت کنند، گفت: صندوق ضمانت سرپرست خانوار را دایر کردیم و ذیل صندوق تعاون وام  ۵۰۰ و ۱۰۰ میلیارد تومانی را از بانک رفاه گرفتیم و تعداد زیادی را تحت پوشش قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از زنان در بحث فروش محصولاتشان مشکل داشتند، گفت: بازارچه هایی در همه استان ها برای فروش محصولات آن ها در نظر گرفتیم.

خزعلی با بیان اینکه پنج کار برای زنان سرپرست خانوار اعم از کارهای قانونی، هماهنگی و پشتیبانی انجام شده است، افزود: پنجره واحدی در پایگاه رفاه ایرانیان برای زنان سرپرست خانوار دایر شده که همه تسهیلات، حمایت ها و پشتیبانی ها در این پنجره واحد دیده شده است و رصد می‌شود.

وی افزود: صندوق ضمانت سرپرست خانوار دایر و ذیل صندوق تعاون وام هایی گرفته شد و تعداد زیادی زن سرپرست خانوار را تحت حمایت قرار داده ایم.

خزعلی با اشاره به اینکه همه کارهای اقتصادی با همکاری بنیاد برکت، صندوق کارآفرینی امید سازمان های مردم نهاد و.... انجام شده است، ادامه داد: ۱۰ درصد اعتبار در استانداری ها برای زنان در نظر گرفته شده، طبق آمار یک درصد بیکاری کاهش یافته اما در حوزه زنان ۲ درصد کاهش بیکاری در حوزه زنان داشتیم و علت آن حمایت از مشاغل خانگی بود.

خزعلی با اشاره به اینکه گسترش روستاها و اهمیت دادن به روستاها و زنان روستایی اهمیت بالایی دارد اظهار کرد: تجرد دختران دهه ۶۰ در روستاها به دلیل مهاجرت مردان به شهر افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در برخی از استان ها آمار طلاق، خودکشی و خشونت های خانگی و... بالا بود، گفت: در هر استان با توجه به شرایط و با کمک سمن ها و نهادهای متولی به موضوعات پرداخته شد. یکی از مهمترین مسائل در کشور افزایش طلاق و کاهش ازدواج به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی است بنابراین آیین نامه ای به ستاد ملی زن و خانواده بردیم و بعد از ۱.۵ سال رفت و آمد در کمیسیون ها، در نهایت آیین نامه تصویب شد تا بتوانیم در پنج سال اول زندگی زوجین مشاوره رایگان به آن ها دهیم.

خزعلی با بیان اینکه در آیین نامه نوهمسران با پشتیبانی از زوجین پلتفرمی هم ساز بر مبنای سخن امام (ره) که به زوجین فرمودند بعد از صیغه عقد با هم بسازید، هر ماه با زوجین تماس گرفته و مشاوره به آن ها داده می‌شود و مهارت های زندگی را به آنها یاد می‌دهند و رصد می‌شوند. اگر افرادی موفق نباشند یا اگر طلاق در زیر مجموعه آنها دیده شود، حذف خواهند شد زیرا گاهی اوقات مشاوره غلط خود باعث طلاق عاطفی می شود. ما می خواهیم بر مبنای سبک زندگی ایرانی اسلامی مشاوره ها انجام بگیرد و باعث تحکیم خانواده و تثبیت ازدواج ها شود و پایداری ازدواج را شاهد باشیم.

وی از موارد دیگری که به عنوان وظیفه در سند مهندسی فرهنگی به عهده معاونت حوزه زنان گذاشته شده به تدوین سند ملی مشاور خانواده اشاره کرد که آماده رونمایی است و در برنامه هفتم هم مسئله مشاوره و نظارت بر مشاوره خانواده به عهده معاونت گذاشته شده است.

خزعلی به بیان طرح هایی پرداخت که برای قوام زندگی و پیشگیری از طلاق اجرا می‌شود و گفت: برای پیشگیری از طلاق طرح شکوه زندگی در پنج استان اجرایی شده، طرح تسهیل گری و همسان گزینی در استان تهران، طرح «هدا» در دانشگاه شهید بهشتی برای ازدواج دانشجویی و طرح مهر ماندگار در روستاهای پنج استان و در زمینه بعضی از آسیب ها مثل خودکشی، طرح آوای زندگی در استان های پر بسامد داشتیم، طرح محله یار در ۱۷ استان انجام گرفته است و سعی کردیم به حاشیه های شهرها توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۷۵ تفاهمنامه و موافقتنامه در این دولت بسته شده و همه در حال اجراست، اظهارکرد: معاونت حوزه زنان با یک دنیا انتظار از سوی زنان روبروست. لایحه جلوگیری از سوء رفتار علیه زنان و امنیت زنان، ۱۳ سال است که در مجلس در نوبت رسیدگی است.

خزعلی در پایان با اشاره به اینکه در مسئله کودک همسری یک سری موارد برای حمایت از فرزندانی که مورد معامله قرار می گیرند، در نظر گرفته شده است، گفت: تا زمان تصویب قانونی در مجلس برای فرزندانی که پیش از سن بلوغ در روستاها و در بعضی از شهرهای کوچک مجبور به ازدواج شده‌اند، حمایت‌هایی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم تا سختگیری‌هایی در ازدواج آنان صورت بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha