• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050106088
  • خبرنگار : 71089

تهدید ترکیه به لغو "توافق مهاجرت" با اتحادیه اروپا

تهدید ترکیه به لغو "توافق مهاجرت" با اتحادیه اروپا

ترکیه تهدید کرده که اگر تا سه ماه دیگر آزادی ویزا در سطح اروپا به اتباع این کشورداده نشود توافقنامه در مورد پناهجویان می‌تواند لغو شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: ادامه اجرای توافقنامه مربوط به پناهجویان با اتحادیه اروپا به اجرای توافق لغو روادید بستگی دارد.

وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که ترکیه ناگزیر خواهد شد در صورتیکه اتحادیه اروپا به شهروندان ترکیه حق سفر به این کشورها را بدون روادید ندهد در توافقش با اتحادیه اروپا در زمینه توقف ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی تجدیدنظر کند.

موافقت با ورود شهروندان ترکیه به کشورهای اروپایی بدون روادید بارها به تاخیر افتاده و علت آن اختلاف درباره قانون ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم و اقدامات آنکارا علیه مخالفان در پسا کودتا بود.

وی به روزنامه "فرانکفورتر الگماینه‌" آلمان گفت: توافق در زمنیه توقف سیل ورود پناهجویان به علت تدابیر بسیار مهم آنکارا فعال بوده است.

چاووش اوغلو ادامه داد: اما تمام آن به لغو شرط روادید برای شهروندان ما بستگی داد که یکی ار بندهای توافق ۱۸ مارس است. دولت ترکیه منتظر تعیین زمان دقیق برای لغو شرط روادید است. چه بسا اوایل اکتبر یا اواسط آن باشد اما ما منتظر زمان دقیقی برای آن هستیم.

دولت ترکیه و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ در زمینه لغو روادید اجباری برای شهروندان ترکیه به قصد سفر، تا حداکثر ۹۰ روز، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مذاکره به سر می‌برند.

در چارچوب توافقنامه بر سر پناهجویان، هر دو طرف در ماه مارس موافقت کردند، آزادی ویزا را تا تابستان سال جاری به جریان اندازند.

در این رابطه اتحادیه اروپا ۷۲ شرط برای اجرای آزادی ویزا قائل شده که این کشور نخست باید آن را برآورده سازد. بسیاری از این شروط اجرا شده‌اند، اما نه همه‌ی آن‌ها. از جمله این شروط، اصلاح قانون ضدترور ترکیه است.

در این رابطه بنعالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در ماه ژوئن به شدت با اصلاح قانون ضدترور مخالفت کرده بود. او گفته بود که ترکیه هرگز قانون ضدترور خود را تغییر نخواهد داد.

بر اساس توافقنامه ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر پناهجویان، ترکیه موظف است در قبال هر پناهجویی که از یونان به ترکیه مسترد می‌شود، یک پناهجوی سوری را به قلمرو اتحادیه اروپا بفرستد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha