به گزارش ایسنا، بیینال هنر تهران یکی از رویدادهای مهم هنر معاصر بود که هنرمندان رشتههای مختلف را دور هم جمع میکرد و ضیافتی برای نمایش آثاری با سبکها و تکنیکهای متنوع بود. هنرمندان نوگرا در آن دوره، هر آنچه را که از خلاقیت و نوآوری داشتند، برای خلق اثری که درخور نمایش در بیینال باشد، به کار میبردند. البته این رویداد هنری با توجه به رویکردهای هنری سالهای برگزاریاش برگزار میشد. درنهایت هم این رویداد پس از چند دوره برگزاری متوقف شد.
برخی کارشناسان و هنرمندان معتقدند، یکی از دلایل مهجور ماندن هنرهای تجسمی در میان هنرهای دیگر، بیتوجهی به برگزاری یک رویداد منظم برای آن است. جشنواره تجسمی فجر هم تا کنون گویا نتوانسته در حد و اندازههای یک فستیوال هنری جذاب ظاهر شود و انتظارهای هنرمندان رشتههای مختلف را برآورده کند. در حالی که جشنواره فیلم فجر بهعنوان مهمترین رویداد سینمایی سال توانسته در این سالها، سینماگران را برای حضور تشویق و ترغیب کند.
پس از تعطیلی بیینال تهران، دوسالانه رشتههای هنری دیگر که دولت بیشترین نقش را در برپایی آنها داشت، برگزار میشدند. حضور دولت در برپایی این رویدادها محدودیتهایی را با خود بهدنبال داشت که هنرمندان، منتقدان و کارشناسان هنری روی رفع آنها تأکید داشتند. وقتی بخش دولتی در رأس برگزاری دوسالانه باشد، مسائل مالی، مخارج دوسالانه و داورانی که برای اینگونه رویدادهای هنری انتخاب میشوند با محدودیتهایی مواجه میشود که بهترین راه عبور از آنها میتواندا واگذاری کار به انجمنهای هنری باشد.
به همین دلیل، یکی از محوریترین بحثهای معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ از زمان آغاز دولت یازدهم توجه به استقلال انجمنهای هنری و واگذاری برگزاری دوسالانهها به این انجمنها بوده است. البته این وعدهها و قولها در مواردی محقق و سیزدهمین دوسالانه عکس، بهمنماه ۱۳۹۳ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
هنرمندان و علاقهمندان به هنر، وقتی بهمنماه ۱۳۹۳ برای شرکت در افتتاحیهی سیزدهمین دوسالانه عکس ایران به موزه هنرهای معاصر رفته بودند، حرفهای تازهای از مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی دربارهی برگزاری دوسالانههای هنری شنیدند.
مجید ملانوروزی در آن مراسم اعلام کرد، در حال برنامهریزی برای برپایی دوسالانه تهران با همکاری سایر نهادها مانند شهرداری است. اودر صحبتهایش تأکید کرد که با برگزاری بیینال تهران، دوسالانههای هنری از این شکل اجرا خارج میشوند.
ملانوروزی در صحبتهایش گفت: ۵۰ سال پیش، دوسالانه تهران یکی از پنج دوسالانهی برتر دنیا بود، ولی در حال حاضر ایران هیچ جایگاهی از این نظر ندارد. بهتر است مانند دیگر رویدادها در دنیا که یک بنیاد تخصصی دارند، موسسهای بهوجود آید که بتواند به جای برگزاری دوسالانه، بینال تهران را راه بیندازد. دولت هم بهتر است بهعنوان حامی، ناظر و سیاستگذار بسترها را فراهم کند.
با این حال، مسعود زندهروح کرمانی - رییس انجمن عکاسان ایران - با بیان اینکه این انجمن چهاردهمین دوسالانه را هم برگزار میکند، اظهار کرد: مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در افتتاحیه سیزدهمین دوسالانه عکس اعلام کرد که دوسالانههای هنری با برگزاری بیینال تهران، دیگر به این شکل اجرا نمیشوند. البته ما از برگزاری بیینال تهران استقبال میکنیم، اما نمیتوانیم تاریخ دوسالانهمان را فراموش کنیم. دوسالانهی هر رشتهی تخصصی برای خودش یک سابقهی تاریخی دارد که نمیتوانیم از آن بگذریم. روند برگزاری دوسالانهها اگر به سمت انجمنهای تخصصی برود، نتیجه بهتر و مطلوبتری خواهد داشت. هرچه این دوسالانهها قویتر باشد، تأثیرشان در برگزاری بهتر بیینال تهران بیشتر خواهد بود.
علی فرامرزی - هنرمند نقاش - نیز پیش از این، در گفتوگو با ایسنا، گفته بود: ما هنوز «بیینال تهران» نداریم. چند دوره است که این دوسالانه تعطیل شده و لازم است وزارت ارشاد در این زمینه اهتمام کند. برپایی دوسالانه یک موضوع ضروری و لازم است و مثل جشنواره فیلم فجر میماند. وقتی ما چنین دوسالانهای نداریم کشورهای اطراف فعالیت و توجه هنرمندان داخلی را به خودشان جلب میکنند.
بعد از گذشت یکونیم سال از صحبتهای مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی دربارهی برگزاری بیینال تهران، هنوز خبری از برپایی این رویداد نیست. البته ملانوروزی در اطلاعیهی دفتر هنرهای تجسمی که اسفندماه ۱۳۹۴ منتشر شد و خبر از برگزاری نخستین آرتفر تهران در سال ۱۳۹۵ داده بود، گفت: برگزاری بیینال تهران بهمنظور ایجاد فرصتی برای ارائه دستاوردهای هنری معاصر و ایدههای نو از هنرمندان جهان و ایران از برنامههای دیگری است که با مشارکت و حضور بخش خصوصی بهعنوان یک رویداد معتبر بینالمللی برای سال آینده (سال ۱۳۹۵) برنامهریزی و برگزار خواهد شد.
با اینکه هنرمندان از برگزاری بیینال تهران استقبال کردهاند، اما معتقدند دوسالانههای هنری با محوریت انجمنها باید همچنان برپا شوند.
نادر قشقایی - رییس انجمن مجسمهسازان - که ابتدای امسال از برگزاری هفتمین دوسالانهی مجسمهسازی پس از دو دوره وقفه خبر داده بود، در آخرین اظهار نظر اعلام کرد که این رویداد امسال هم برگزار نمیشود و به سال آینده موکول شده است؛ اتفاقی که هنرمندان رشتهی مجسمهسازی را که چند سال است در انتظار برگزاری یکی از مهمترین رویدادهای هنری رشتهی خود هستند، بار در انتظار می گذارد؛ هنرمندانی که با برگزاری سیزدهمین دوسالانه عکس توسط انجمن عکاسان ایران به برپایی رویدادهایی باکیفیت و بدون حاشیه امیدوار شده بودند.
انتهای پیام
نظرات