• پنجشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95022314262
  • خبرنگار : 71129

به روزرسانی شده است؛

دیلما روسف برای 6 ماه از ریاست جمهوری برزیل معلق شد

دیلما روسف برای 6 ماه از ریاست جمهوری برزیل معلق شد

سنای برزیل امروز (پنج شنبه) با 55 رای موافق در مقابل 22 رای مخالف رای به تعلیق رئیس جمهوری این کشور داد و وی تا شش ماه دیگر که قرار است محاکمه شود، از سمتش معلق شد.

سنای برزیل امروز (پنج شنبه) با 55 رای موافق در مقابل 22 رای مخالف رای به تعلیق رئیس جمهوری این کشور داد و وی تا شش ماه دیگر که قرار است محاکمه شود، از سمتش معلق شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه سنای برزیل نشستی را درباره استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهوری این کشور برگزار کرد که این نشست به نتیجه نرسید و امروز نیز نمایندگان به بررسی پرونده روسف پرداختند که در نهایت با 55 رای با استیضاح وی موافقت شد. در پی این رای، روسف از منصب خود برای شش ماه معلق شده و معاون وی قدرت را به دست گرفت.

این درحالیست که در پی رای سنای برزیل برای استیضاح‌ رئیس جمهوری این کشور، دیلما روسف دستور داده که برخی از وسایل شخصی‌اش در کاخ ریاست جمهوری را از آنجا خارج و به محل سکونت شخصی و رسمی وی منتقل کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی با رای نمایندگان سنا رسیدگی قضایی به اتهامات رئیس جمهوری حداکثر ظرف یکصد و هشتاد روز آغاز می‌شود در حالیکه نمایندگان سنا نقش دادستان و همچنین هیات منصفه را برعهده دارند.

پارلمان فدرال برزیل از مجلس نمایندگان و سنای فدرال تشکیل یافته و طبق قانون اساسی این کشور، در صورتی که دو سوم اعضای مجلس نمایندگان خواستار برکناری رئیس جمهوری به دلیل تخلف از قوانین شوند، پیشنهاد آنان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در مورد اتهام ارتکاب تخلف از قوانین عادی، طرح پیشنهادی در دیوان عالی فدرال و در مورد اتهام تخلف از حوزه وظایف ریاست جمهوری، این طرح در مجلس سنا بررسی و در مورد محاکمه رئیس جمهوری تصمیم‌گیری می‌شود.

در طرح مصوب مجلس نمایندگان، دیلما روسف متهم شده بود که پیش از برگزاری انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ با برداشت از عواید شرکت‌های دولتی، در صدد برآمد کمبودهای عایدی بودجه دولت را تامین کند تا به این ترتیب، تصویر بهتری از عملکرد بودجه در معرض قضاوت رای‌دهندگان قرار گیرد. برداشت دولت از عواید شرکت‌های دولتی در برزیل کاری غیرمعمول نبود اما روسف هنگامی به این اقدام مبادرت کرد که قانونی در ممنوعیت آن اجرایی شده بود.

در همین حال پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن حامیان رئیس جمهوری که روز چهارشنبه در مقابل ساختمان سنا تحصن کرده بودند، استفاده کرد.

در آوریل 2016 نیز دو سوم از قانونگذاران مجلس سفلی برزیل به نفع اسیتضاح روسف رای دادند.

رئیس جمهوری برزیل با نارضایتی مردمی در بحبوحه بحران اقتصادی و رسوایی فساد در کمپانی نفتی پتروبراس رو به رو شده است.

اگرچه احتمال برکناری روسف زیاد است، اما به گفته برخی رسانه‌های برزیلی، او هنوز از حمایت گروهی از مردم برخوردار است و بعید نیست پس از یک دوره دوری از قدرت، بار دیگر به صحنه سیاست برزیل بازگردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha