• شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95021810829
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

تولد کودک مبتلا به تالاسمی در خراسان‌شمالی به صفر رسید

تولد کودک مبتلا به تالاسمی در خراسان‌شمالی به صفر رسید

ایسنا/خراسان شمالی مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: تولد کودک مبتلا به تالاسمی در خراسان‌شمالی به صفر رسیده است.

مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: تولد کودک مبتلا به تالاسمی در خراسان‌شمالی به صفر رسیده است.

مهری دلشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی با اشاره به مناسبت روز جهانی تالاسمی افزود: خدمات تخصصی، درمانی و دارویی بیماران تالاسمی در مراکز دولتی به صورت رایگان ارائه می‌شود و با آزمایشات غربالگری، میزان تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی در استان به صفر رسیده است. تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و به علت اختلال در کارایی گلبول قرمز بوجود می‌آید.

وی تصریح کرد: علایم بیماری تالاسمی به طور معمول پس از 6 ماهگی ظاهر می‌شود و شامل رنگ پریدگی، بی حالی و اختلال خون است که با بزرگتر شدن نوزاد علائم دیگری نظیر بزرگ شدن کبد، طحال و بزرگی سر و تغییر چهره بروز می‌کند.

دلشاد با بیان اینکه با انجام آزمایش خون و الکتروفورزهموگلوبین می‌توان به تشخیص قطعی تالاسمی کمک کرد، افزود: مهمترین راه درمان تالاسمی، تزریق مداوم خون است و به منظور حذف بیماری تالاسمی، افرادی که قصد ازدواج دارند باید آزمایشات اولیه خونی را انجام دهند. مشاوره پیش از ازدواج و جلوگیری از ازدواج افرادی که هر دو مبتلا به تالاسمی هستند در پیشگیری و کاهش این بیماری مثر است.

فرشاد بیان کرد: در حال حاضر برنامه پیشگیری از تالاسمی در کشور از طریق معاونت بهداشتی با انجام آزمایشات اولیه پیش از ازدواج اجرا می‌شود. علاوه بر انجام آزمایشات اولیه، در صورتی که دوشخص مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر ازدواج کردند قبل از حاملگی باید به مرکز بهداشتی مراجعه کنند و در صورت بروز حاملگی نیز باید از هفته 10 تا 12 بارداری آزمایشات تخصصی جنین شناسی را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha