مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجله «صنعت سینما» که آخرین شمارهاش فروردین ماه سال 95 منتشر شد، به بیان این مطلب پرداخت که به دنبال منتشر نشدن مجلات دولتی، رقابت سالمی بین نشریات بخش خصوصی پیش میآید.
ماهنامه تخصصی «صنعت سینما» پس از 14 سال انتشار مداوم، پانزدهم فروردین 1395 با شماره 165 توقف انتشار خود را اعلام کرد.
خبرنگار بخش رسانه ایسنا پیش از انتشار این خبر، با شهرام جعفرینژاد - مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجله «صنعت سینما» - درباره رقابت بین نشریات خصوصی و دولتی، اختصاص یارانه معاونت مطبوعاتی به نشریات خصوصی و همچین تعداد بالای مجلات سینمایی به گفتوگو پرداخته بود.
او با تاکید بر اینکه به طور کلی نشریات دولتی نباید منتشر شوند، اظهار کرد: قبل از آنکه وارد بحث قیمتگذاری برای مجلات دولتی و خصوصی شویم، معتقدم مجلات دولتی به طور کلی نباید منتشر شوند؛ در واقع اصلا دولت نباید مجله تولید کند، فیلم بسازد و در هیچ زمینهی دیگری با بخش خصوصی رقابت کند. دولت فقط و فقط باید در همه زمینهها برای بخش خصوصی بسترسازی کند.
مدیرمسوول و صاحب امتیاز مجله «صنعت سینما» ادامه داد: اگر دولت فکر میکند برای مثال صنعت سینما و فیلمسازی در کشور نیاز به تقویت بیشتر دارد، باید زیرساختها و بسترها را برای فیلمسازی بخش خصوصی آماده کند؛ اگر دولت میخواهد مجلات را تقویت کند، باید آنها را از لحاظ زیرساختها یعنی کاغذ، چاپ، نیروی انسانی، امکانات، دفاتر مجهز و... تامین کند تا بخشهای خصوصی بتوانند راحتتر و با آرامش خاطر بیشتر کار کنند.
جعفرینژاد که معتقد است «حتی اگر دولت تصور میکند نشریات به بخشی از سینما به درستی نمیپردازند، باید بخش خصوصی را به کار در آن زمینه ترغیب کند، نه اینکه خودش دست به کار شود و مجلهای منتشر کند»، گفت: اگر صورت مساله را این قرار دهیم که نه تنها نشریات بلکه تمام محصولات باید توسط بخش خصوصی تولید شوند، دیگر بحث قیمت تمام شده برای مجلات خصوصی و دولتی معنی ندارد؛ زمانی که دولت مجلهای تولید و با قیمت بسیار پایین عرضه میکند، بازار را به هم میریزد؛ ولی راهحل این نیست که قیمت تمام شده برای مجلات دولتی و خصوصی اعلام شود، بلکه دولت دیگر نباید به طور کلی مجلهِای منتشر کند.
او با بیان اینکه به دنبال منتشر نشدن مجلات دولتی، رقابت سالمی بین نشریات بخش خصوصی پیش میآید و با اشاره به یارانهای که از طرف معاونت مطبوعاتی به نشریات بخش خصوصی تعلق میگیرد، سخنانش را اینگونه ادامه داد: یارانهای که به ما تعلق میگرفت، سالها پیش خیلی بیشتر بود ولی به مرور زمان کم شد و الان تقریباً بود و نبودش تفاوتی نمیکند و اصلاً خندهدار هم هست.
مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجله «صنعت سینما» با اشاره به نشریاتی که به صورت تخصصی در حوزه سینما فعالیت دارند، متذکر شد: البته وقتی لیست شفافی که معاونت مطبوعاتی از یارانههای نشریات دیگر در سایت خود منتشر میکند را از چند جهت با نشریه خودمان مقایسه میکنم، گاهی متعجب میشوم که چرا برخی با شرایط یکسان یا حتی پایینتر یارانه بیشتری دریافت میکنند.
جعفرینژاد همچنین در بخش دیگری از سخنانش دربارهی تعداد بالای مجلات سینمایی خاطرنشان کرد: تکثر و تنوع نه تنها در مورد مجلات بلکه درباره هر موضوع دیگری قابل بحث است؛ در خیلی از نظامهای تکآوایی، تک محصولی و بسته، همه جامعه یک جور لباس میخرند، یک جور لباس میپوشند و ... ولی در نظامهای آزاد و متکی بر بخش خصوصی تنوع محصولات خیلی بالا میرود. ما اول باید ببینیم که در کجای این طیف قرار داریم و تنوع و تکثر به طور خاص در مقوله فرهنگ و سینما تا چه حد برای ما میتواند مفید واقع شود.
او با بیان اینکه تعداد بالای مجلات سینمایی لزوماً نشاندهنده تنوع دیدگاه نیست، با طرح این پرسش که اصلاً تعداد بالای نشریات سینمایی چه حاصلی دارد؟ تصریح کرد: فارغ از خوب یا بد بودن تکثر مجلات سینمایی، معتقدم تکثر هر محصولی در هر جامعهای به شرطی خوب است که به تنوع دیدگاه و تفاوت محصولات با یکدیگر منجر شود.
مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجله «صنعت سینما» با بیان اینکه از میان تعداد بالای نشریات سینمایی عملاً نشریاتی که از منظر مخاطبان دارای اعتبار و امتیاز هستند، چهار یا پنج مجله بیشتر نیستند، اظهار کرد: اگر قرار است چهار مجله عین هم منتشر شوند که یک قالب را پیگیری میکنند و از آن چهار مجله تنها یکی از آنها موفق است، چرا آن سه تای دیگر باید منتشر شوند؟
جعفرینژاد یادآور شد: متاسفانه سیستم اقتصادی مجلات در این سالها که متکی بر یارانه و ارتباطات رانتی با محصولات آگهیها بوده است، باعث شد تا بازار آزاد سالم را به آن معنا که در کشورهای دیگر جاری هست نداشته باشیم؛ بازار آزاد سالم، بازاری است که در آن یک مجله با تعداد مخاطبان و آگهی تبلیغاتی مشخص(در نشریات تخصصی کمتر و در نشریات عام پسند بیشتر) متنشر شود و به مرور زمان بر اساس توفیقی که به دست میآورد، تصمیم بگیرد که که ادامه بدهد یا نه.
او با بیان اینکه در صورتی که بازار سالم باشد، تنوع و تکثری که منجر به تنوع دیدگاه در مجلات شود ایرادی ندارد، افزود: اما اینها هیچ کدام در بازار نشریات سینمایی ما دیده نمیشوند؛ در حال حاضر فارغ از مطالب زردی که برخی از این مجلات منتشر میکنند، این تعداد تنوع و تکثر مجلات سینمایی بسیار مضر است و منجر به رقابت ناسالم میشود، چراکه مخاطب را دچار سردگمی میکند و سطح سلیقه، فهم و ادراک او را پایین میآورد.
مدیر مسوول و صاحب امتیاز مجله «صنعت سینما» در پایان متذکر شد: به طور کلی در دنیا به دلیل پیشرفت اینترنت و مسائل دیگر، دانش بشری زرد شده است؛ اما اینکه میگویم تنوع و تکثر مجلات سینمایی در حال حاضر مضر است، ابتدا به خاطر خدشهدار کردن بازار رقابت سالم است و بعد زرد بودن مطالب برخی از نشریات.
انتهای پیام
نظرات