• جمعه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95011302552
  • خبرنگار : 71342

ارزیابی پخش کنندگان از فروش نوروزی سینماها

یک اتفاق عجیب در سینما!

 یک اتفاق عجیب در سینما!

تعدادی از پخش‌کنندگان سینمای ایران معتقدند که فروش نوروزی امسال اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست و استقبال تماشاگران از فیلم‌های سینمایی در تهران و شهرهای دیگر شگفت‌انگیز است و در عین حال برخی از شرایط خاص برخی فیلم‌ها تحت عنوان شرایط سخت نفس کشیدن برای آنها یاد می‌کنند.

تعدادی از پخش‌کنندگان سینمای ایران معتقدند که فروش نوروزی امسال اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست و استقبال تماشاگران از فیلم‌های سینمایی در تهران و شهرهای دیگر شگفت‌انگیز است و در عین حال برخی از شرایط خاص برخی فیلم‌ها تحت عنوان شرایط سخت نفس کشیدن برای آنها یاد می‌کنند.

خبرنگار سینمایی ایسنا در گفتگو با چند تن از پخش‌کنندگان سینما که فیلم‌هایشان اکران نوروزی دارد، نظرات آنان را درباره فروش و استقبال تماشاگران از فیلم‌های نوروزی امسال جویا شد.

در همین زمینه علی سرتیپی که به نمایندگی از "فیلمیران" پخش دو فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» بر عهده دارد، فروش نوروزی امسال را اتفاقی عجیب در سینمای ایران دانست.

وی توضیح داد: نوروز امسال با هجوم تماشاگران به سالن‌های سینما رو به رو شدیم به طوری که میزان استقبال مخاطبان و فروش فیلم‌ها دست کم بیش از سه برابر سال گذشته است و جالب اینجاست که این استقبال فقط به تهران محدود نمی‌شود بلکه در شهرستان‌ها نیز مردم به شدت از فیلم‌ها استقبال کرده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر بیشتر فیلم‌های نوروزی سانس‌های بامدادی هم دارند به طوری که خود ما در مجموعه کورش از حدود سانس 12 و 13 تمام ظرفیت سالن‌هایمان پر است.

این پخش کننده و تهیه کننده سینما با بیان اینکه از ابتدا پیش‌بینی می‌کرده که سال 95 فروش نوروزی فیلم‌ها بسیار خوب باشد، درباره عوامل تاثیرگذار در استقبال از تماشاگران توضیح داد : چند عامل مختلف در این موضوع دخیل هستند؛ در وهله اول حال مردم بعد از انتخابات مجلس خوب است. از سوی دیگر فیلم‌های خوبی برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند و این فیلم‌ها از تبلیغات خوبی هم بهره‌مند هستند ضمن اینکه صدا و سیما سریال پرمخاطب و پررنگی در نوروز ندارد و همه اینها دست به دست هم داده تا فروش خوبی در سینما رقم بخورد.

سرتیپی ابراز امیدواری کرد که این استقبال تا پایان سال ادامه پیدا کند و به همه صاحبان فیلم‌ها و دست‌اندرکاران سینما که با استقبال تماشاگران سال سینمایی خود را آغاز کرده‌اند، تبریک گفت.

وی در پایان از تمام کارکنان سینماها قدردانی کرد که تا نیمه‌های شب به تماشاگران خدمات می‌دهند و گفت: به همه آن‌ها خسته نباشید می گویم که با وجود هجوم باورنکردنی مخاطبان، همچنان به خوبی به فیلم‌ها سرویس می‌دهند و امیدوارم این رونق تا پایان سال ادامه پیدا کند.

اما سعید خانی پخش کننده فیلم «خشم و هیاهو» به ارزیابی نکات مثبت و منفی اکران نوروزی امسال پرداخت.

وی به ایسنا گفت:‌ وجود شش سرگروه برای عید نامناسب است و بهتر بود همچون سال گذشته سرگروه ششم را در اکران دوم نوروزی اضافه می‌کردند زیرا این شیوه اکران به بعضی فیلم‌ها صدمه می‌زند.

این پخش‌کننده اضافه کرد: هرچند در این شیوه ما یک فیلم دیگر هم اکران می‌کنیم و صف فیلمهای در انتظار اکران کوتاهتر می‌شود، اما تجربه امسال نشان داد نباید بیش از پنج فیلم برای اکران نوروزی انتخاب شود.

او با اشاره به تغییر شیوه پخش فیلم‌ها در سینماها یادآور شد: پیشتر کپی 35 فیلم‌ها نمایش داده می‌شد اما در حال حاضر این شیوه تغییر کرده است و حالا پردیس‌های سینمایی به فیلم‌های پرفروش‌تر سانس‌های بیشتری را اختصاص می‌دهند در حالیکه قبلا تعداد سانس ‌ها محدود بود و به همین دلیل همه فیلم‌ها می‌توانستند حداقلی از نوبت نمایش را داشته باشند اما در حال حاضر چنین محدودیتی وجود ندارد و یک پردیس سینمایی می‌تواند برای یک فیلم پرتماشاگر دفعات نمایش متعددی را اختصاص بدهند.

خانی ادامه داد: تجربه نشان داده در حال حاضر مخاطب فیلم‌های کمدی بیش از سایر فیلم‌ها است اما در هر حال فیلم‌های اجتماعی هم طرفداران خاص خود را دارد. برای ما مهمترین نکته رضایت مخاطب است ولی متاسفانه بعضی فیلم‌ها در این شرایط جای تنفس ندارند.

او با تاکید بر اینکه شورای صنفی نمایش باید اکران فیلم‌ها را مدیریت کند، خاطر نشان کرد: اگر این کنترل وجود نداشته باشد، بعضی فیلم‌ها به شدت ضربه می‌خورند در حالیکه با کنترل و نظارت درست، همه فیلم‌ها می‌توانند حداقلی از فضای نمایش را داشته باشند و مخاطب خود را جذب کنند.

سعید خانی در پایان صحبتش ابراز امیدواری کرد : اکران نوروزی امسال تجربه‌ای برای سال‌های آینده باشد.

در ادامه حبیب اسماعیلی که پخش دو فیلم «من سالوادور نیستم» و «کفش‌هایم کو؟» را بر عهده دارد، با ابراز شگفتی از استقبال تماشاگران از فیلم «سالوادور» به ایسنا گفت:‌ فروش این فیلم بی‌نظیر است و طبق گفته مدیران سینماها، در دو سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است در حالیکه این فیلم ریسک کرد و از پنج اسفندماه که همزمان با درگیری و مشغولی‌های مردم برای کارهای عید بود، نمایش خود را آغاز کرد اما در همان مدت هم سه میلیارد تومان فروش داشت و سینما را سرپا نگه داشت.

این پخش کننده فروش این فیلم را به فال نیک گرفت و آرزو کرد رونق سینما در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

اسماعیلی افزود: امیدوارم ضرب‌المثل «سالی که نکو است از بهارش پیدا است» همچنان در سینما مصداق داشته باشد و فیلم‌ها مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند چرا که در حال حاضر همین فیلم‌ها هستند که چراغ سالن‌های سینما را روشن نگه داشته‌اند و تهیه‌کنندگان سینما که تعداد زیادی از آنان در بخش خصوصی فعال هستند، حق دارند که از فروش فیلم‌هایشان خوشحال باشند چرا که ساخت یک فیلم هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

وی هم‌چنین از تماشاگران سپاسگزاری کرد که با حضورشان در سالن‌های سینما از این هنر حمایت می‌کنند.

اسماعیلی با تقدیر از تلاش‌های کارکنان مجموعه‌های سینمایی افزود: پرسنل سینماها و مدیران‌شان هیچ گونه کوتاهی درباره هیچ فیلمی نمی‌کنند. آن‌ها تا پاسی از شب با آغوش باز از تماشاگران استقبال می‌کنند و گویی به فیلم خودشان سرویس می‌دهند که همه این‌ها جای تشکر دارد. در حالیکه خود من فکر می‌کردم هفته دوم افت فروش داشته باشیم، اما خوشبختانه با افزایش فروش روبرو شدیم.

او هم‌چنین از رسانه‌ها و سایت‌های خبری نیز قدردانی کرد که در ایام تعطیلی روزنامه‌ها کار خبررسانی و اطلاع رسانی درباره فیلمها را ادامه داده‌اند.

اسماعیلی فروش امسال را در مقایسه با سال گذشته غیرقابل قیاس دانست و افزود: کل فروش نوروزی پارسال حتی به اندازه فیلم «سالوادور» هم نبود یعنی همین یک فیلم به اندازه کل فروش نوروزی سال گذشته فروش داشته است و همین شرایط عجیب و غریبی را رقم زده است.

این پخش‌کننده با اشاره به استقبال تماشاگران شهرستان‌ها از فیلم‌های نوروزی امسال اضافه کرد:‌ این فروش در تمام شهرها عجیب و غریب است . مثلا هر یک از فیلم‌ها در استان البرز 40 میلیون فروش داشته‌اند در حالیکه سال گذشته اصلا با چنین ارقامی روبرو نمی‌شدیم در حال حاضر حتی شهرهای کوچک هم بالای یک میلیون تومان فروش داشته‌اند یعنی استقبال تماشاگران و فروش فیلم‌ها مرز ندارد و در سراسر کشور وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha