• چهارشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94112818768
  • خبرنگار : 71191

مشهد در راه تبدیل به «پایتخت فرهنگی جهان اسلام»

مشهد در راه تبدیل به «پایتخت فرهنگی جهان اسلام»

اقدامات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری برای آماده سازی زیر ساخت‌های مشهد مقدس به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلامی» در سال 2017 تشریح شد.

اقدامات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری برای آماده سازی زیر ساخت‌های مشهد مقدس به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلامی» در سال 2017 تشریح شد.

به گزارش ایسنا، حسین زارع صفت مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، بالاترین مرجع سیاست‌گذاری برای برگزاری بهتر این رویداد را شورای عالی سیاست‌گذاری کشور دانست که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شده است.

به گفته وی این شورا سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در مدیریت یکپارچه کلیه فعالیت‌های مرتبط نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های مرتبط با پایتخت جهانی فرهنگ اسلامی را بر عهده دارد.

او هدف اصلی از تشکیل این شورا را بازآرایی سیمای ذهنی و معرفی مشهد به جهانیان بیان کرد و گفت: برجسته‌سازی ظرفیت‌های شهری، هویت‌پردازی و نشانه‌سازی، بازنمایی شهری و پایدارسازی مفهومی مهمترین راهبردهای به کار گرفته شده در این پروژه به شمار می‌روند.

وی که چهارشنبه28 بهمن در نشست معاونان ستادی و مدیران کل استان‌های سازمان میراث فرهنگی وگردشگری در تالار اجتماعات مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران سخن می‌گفت؛ افزود: برخی از مهمترین پروژه‌های طراحی شده برای میزبانی مشهد مقدس در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شامل؛ برگزاری کنگره بین‌المللی حکیم ابوالقاسم فردوسی و جایزه جهانی حکیم توس، احیا و بازسازی فضای تاریخی مدفن منتسب به امام محمد غزالی و ساخت یادمان، پیگیری و اجرایی کردن مراحل ثبت جهانی توس، تکمیل سایر فازهای موزه بزرگ خراسان و ایجاد تالار مفاخر و مشاهیر استان ، برگزاری همایش بین المللی راهنمایان گردشگری و روسای انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی کشورهای جهان اسلام، بازیابی گذر تاریخی حاج حسن خان منتهی به حرم (نماسازی و آجر فرش به سبک قدیم به طول 200 متر)، راه اندازی موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورهای جهان اسلام (ملل اسلامی) در خانه ملک است.

به گفته زارع‌صفت؛ گروه پژوهشی میراث فرهنگی مشهد 2017 برای بازپیرایی کالبد شهری پیشنهاداتی شامل بازیابی پیوندهای تاریخی، فرهنگی،کالبدی نیشابور – مرو- هرات، بازیابی گذر تاریخی باغ «حسن‌خان»، احیای بخشی از محله کشمیری (خانه داروغه) ایجاد مجموعه خدماتی گردشگری، باز سازی تاریخی بازار فرش و بازار سرشور، ساماندهی منظر گذرهای تاریخی منتهی به حرم مطهر،طراحی شهری خیابان ارگ مشهد با هدف پیاده مداری واحیای هویت تاریخی، مستندنگاری دانش بنیان خانه ها، مدارس و مساجد تاریخی مشهد را در دستور کار دارد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برنامه ریزی این پروژه‌ها به منظور ایجاد زیر ساخت‌های «شهر نمونه سوغات» در مشهد مقدس صورت گرفته است.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، هر ساله سه شهر که در آنها در گذشته سعی و تلاش در جهت گسترش فرهنگ اسلامی انجام شده باشد، به صورت سمبولیک و برای یک سال پایتخت فرهنگی جهان اسلام عنوان می‌گیرد. از سال 2005 و پس از مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان آیسسکو، پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام را تعیین می‌کند.

شهر مکه، به عنوان اولین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2005 انتخاب شد. از آن سال به بعد یعنی از سال 2006 قرار شد که سه شهر از کشورهای آسیایی، آفریقایی و عربی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شوند. بنابراین آیسیسکو جدول کاملی از پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام از سال 2005 تا 2014 ارائه کرد که تا کنون 31 شهر از همه جای جهان اسلام این عنوان را برای یک سال به خود اختصاص داده‌اند.

از ایران تا کنون، شهر اصفهان در سال ۲۰۰۶ این فرصت را به دست آورد تا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را به همه مسلمانان جهان ارائه کند. البته هرچند برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی به منظور بزرگداشت این مناسبت در اصفهان اجرا شد، اما برخی از کارشناسان ایرانی معتقدند از دوره میزبانی اصفهان به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام استفاده خوبی نشد.

به گفته کارشناسان در یک ‌سالی که اصفهان پایتخت فرهنگی بود، اگرچه ۵۵ همایش ملی و بین‌المللی در این شهر برگزار شد، اما مسئولان این شهر نتوانستند از یک سال پایتختی جهان اسلام، موقعیت طلایی برای این شهر بسازند و این شهر را از لحاظ فرهنگی در سطح کشورهای اسلامی و جهان مطرح کنند و متاسفانه این کار فقط به برگزاری چند همایش محدود شد.

براساس این گزارش؛ انتخاب مشهد به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷»، یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ آیسسکو در باکو بود. در آن اجلاس اعضا برای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ تصمیم گیری کردند و به این ترتیب مقرر شد در سال ۲۰۱۷، مشهد عنوان‌دار پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای آسیایی غیر عرب زبان شود.

از سوی دیگر مشهد علاوه بر پایتختی فرهنگی جهان اسلام در این سال میزبان اجلاس جهانی «آیسسکو» نیز خواهد بود که این امر فرصت مناسبی را برای مطرح شدن بیش از پیش مشهد در سطح جهان اسلام و ارائه فعالیت‌های فرهنگی فراهم می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha