همزمان با پایان یافتن مهلت فراخوان جشنواره بینالمللی فیلم بیکلام تهران ، تعداد آثار رسیده به این جشنواره اعلام شد.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این جشنواره در دور نخست خود شاهد ارسال 1466 اثر از فیلمسازان جهانی و 845 از فیلمسازان ایرانی در چهار گرایش داستانی،مستند،تجربی و پویانمایی میباشد.
جشنواره بینالمللی فیلم بی کلام تهران برای اولین بار در دو بخش سینمای ملی و سینمای بین الملل برگزار خواهد شد.در بخش ملی فیلمهای فیلسازان ایرانی در قالب مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه ارائه خواهند شد و در بخش بین الملل فیلمهای فیلمسازان خارجی باهم به رقابت خواهند پرداخت.
نخستین جشنواره فیلم بی کلام تهران همکاری و حمایت دانشگاه هنر تهران و به همت دانشجویان دانشگاه هنرو با رویکرد تمرکزبر روی مقوله تصویر درسینما اسفند ماه امسال برای اولین بار با محوریت فیلمهای بی کلام در آسیا(تهران ) به دبیری علیرضا قاسمی برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که روند بازبینی آثار ارسالی توسط هیئت گزینش جشنواره آغاز شده است.
فراخوان نخستین سمپوزیوم بینالمللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران
نخستین سمپوزیوم بینالمللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران با نگاهی پژوهشمحور در فروردین ماه 1395برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد.
مهمترین هدف این سمپوزیوم، بیان استقلال طراحی صحنه، تدوین و تدقیق نگاه آکادمیک و جهان بر طراحی صحنهی ذوقی و سلیقهای و تلاش برای رسیدن به یک نگاه علمی و اندیشهای در طراحی و اجرای یک اثر نمایشی بیان شده است.
این سمپوزیوم در پنج بخش اصلی با عنوان های؛ مقالههای علمی- پژوهشی، متن تا اجرا، ایده تا اجرا ، طراحی تا اجرا و علمی و آموزشی برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است متقاضیان برای شرکت در بخش اول ؛ مقالههای علمی- پژوهشی باید مقالهای علمی- پژوهشی با محوریت یکی از موضوعهای طراحی صحنه و لباس در Performance Art ، طراحی صحنه و لباس در تئاتر محیطی ،بررسی مُد مفهومی و نگاهی به جایگاه آن در تئاتر امروز ،نور و اهمیت نورپردازی در طراحی صحنه و لباس تئاتر ، بررسی عناصر و مفاهیم زیباییشناسی در طراحی صحنه و لباس ،بررسی طراحی صحنه و لباس روز جهان با نگاهی بهMedia Design یا Technology Designو یا نگارش مقالهای با موضوع آزاد در رابطه با طراحی صحنه و لباس تئاتر به رشته ی تحریر درآورند.
همچنین علاقمندان برای شرکت در بخش دوم متن تا اجرا ، پس از مطالعهی نمایشنامههای ترجمه و منتشر شدهی آگوست استریندبرگ (در ایران)، محمود استادمحمد و یا انتخاب یک اثر آزاد باید یک اثر را طراحی صحنه و لباس نمایند.
برای شرکت در بخش سوم از این سمپوزیوم باعنوان ایده تا اجرا؛ الزام به شرکت در «کارگاه از ایده تا اجرا» است. برای شرکت در این بخش، باید با نگارش ایده و خلاقیت مورد نظر و تحلیل آن، زیر نظر اساتید کارگاه، به طراحی و ساخت آن بپردازند. در طول کارگاه آثار خلاقانهی متناسب با این بخش انتخاب و برای داوری داوران سمپوزیوم ارائه خواهد شد.
بخش چهارم طراحی تا اجرا؛این بخش شامل طراحانی است که طراح صحنه، طراح لباس و یا طراح صحنه و لباس یک اثر اجرایی در یکی از سالنهای معتبر بوده و یا در جشنوارههای داخلی و خارجی حضور داشتهاند.
و بخش پایانی علمی و آموزشی؛ شامل برگزاری نشستها، کارگاهها، سخنرانیها، نمایشنامهخوانی و برگزاری نمایشگاههای تخصصی می باشد که علاقمندان با نامنویسی از طریق سایت سمپوزیوم میتوانند در آن شرکت نمایند.
اولین سمپوزیوم بینالمللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران فروردین ماه 1395 در تهران برگزار میشود وهر متقاضی میتواند با یک اثر در این سمپوزیوم شرکت نماید.
همچنین مهلت نامنویسی و ارسال آثار در بخش مقالههای علمی پژوهشی تا روز شنبه 29 اسفندماه و سایر بخشها تا روز جمعه 21 اسفندماه 1394 میباشد.
آخرین خبرها از جشنوارهی تئاتر تجربه
آخرین مهلت ارسال فیلم آثار بخش اول جشنوارهی تئاتر تجربه (ورودی 94-93) 5 اسفندماه 1394 اعلام شد.
لازم به ذکر است آثار ارسالی میبایست با یک دوربین، در یک برداشت و به صورت کامل تصویربرداری شده باشند.
بازبینی مرحله دوم بخش دوم (ورودی 92 به قبل و کارشناسی ارشد) از تاریخ 15 تا 17 اسفندماه به صورت حضوری و در دانشکده نمایش پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران میباشد.
همچنین متقاضیان حضور در این بخش باید برنامه و پروپزال کارگاه مرتبط با اثر خود را به صورت شفاهی و کتبی در روز بازبینی به مسئولان و بازبینیهای جشنواره ارائه نمایند.
شانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه از تاریخ 28 فروردین تا 4 اردیبهشتماه سال 1395 با همکاری گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران و دبیری وحید فریدی برگزار خواهد شد.
دغدغههای حسین کیانی برای اجرای دوباره «مضحکه شبیه قتل»
حسین کیانی درباره دور سوم اجرای نمایش «مضحکه شبیه قتل» گفت: ضرورت نوشتن این نمایشنامه به خصوص در این وانفسای قحطی کمدی ایرانی، هنوز هم در جامعه ما وجود دارد.
به گزارش ایسنا، نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه شبیه قتل» بیان کرد: «مضحکه شبیه قتل» که در پاییز و زمستان سال 81 نوشته شد و در تابستان 82 به صحنه تالار سایه آمد، از جمله نمایشنامههایی بود که دوست داشتم به بازتولید برسد، چرا که ضرورت نوشتن این نمایشنامه به خصوص در این وانفسای قحطی کمدی ایرانی، هنوز هم در جامعه ما وجود دارد. این نمایش در وهله اول مبتنی بر کمدی موقعیت، سپس کمدی شخصیت و در آخر کمدی کلامی است.
او درباره تلفیق فضای کمدی و تاریخی در این نمایش اظهار کرد: این نمایش مضحکه دوره قاجاری است و با اینکه حال و هوای تاریخی دارد، اما در تاریخ درنگ نمیکند. برههای از تاریخ انتخاب شده، اما نه به قصد تاریخ گویی، بلکه برای بازگو کردن. اساسا وظیفه نمایشنامه نویس روایت تاریخ نیست، بلکه او باید تاریخ را معاصرسازی کند و با توجه به مشابهتهای تاریخی و جامعهاش به دنبال درک این شباهتها باشد و مفاهیم مورد نظرش را در این شباهتها جست و جو کند.
سرپرست گروه «چریکه» اضافه کرد: تکرار تاریخ انسداد اندیشه و تفکر است، چرا که تاریخ صرفا پیشبرد اخباری خودش را دارد. اگر فقط تاریخمان را تکرار کنیم، دچار امتناع از اندیشه هستیم. آن زمان، نه تنها به شیوه ای از تفکر دست پیدا نخواهیم کرد که تفکرمان به نقطه آغازش خواهد رسید.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: گاهی به هزار و یک دلیل نمیتوان مسائلی را با بیانی دیگر گفت. اینجا رنگ و زبان تاریخ، نوعی گریز است برای پرداختن به قصه و فضای جهان امروز. اینجا تاریخ گریزگاه و ابزاری میشود برای بیان مسائل امروزی، اما هنرمند در اینجا نباید مورخ گونه با تاریخ برخورد کند و تنها کاشف اتفاقات گذشته باشد. او باید بتواند به مفهوم لایه های زیرین اتفاقات تاریخ برسد، آنها را طرح کند و درک و توجه و سمت و سویی به ذهنیت مخاطبش دهد. وظیفه هنرمند ایجاد تفکر و توجه در اجتماع اش است، زیرا او با دقت و تأملی بیشتر، مسائل را ریزبینانه تر می بیند.
کیانی گفت: چرایی تولید و اجرای سه باره این نمایش کوششی است برای زنده نگاه داشتن گونهای از نمایشهای شادی آور ایرانی و نیز جست و جویی سرخوشانه است به منظور یافتن توانمندیها و ظرفیت های اجرایی و ساختاری نمایش هایی که دیگر نفس آخر را هم نمیکشد. متن و اجرای دور سوم این نمایش را نیز به رنج پر قدر «عباس جوانمرد» تقدیم کردهایم، رنجی که او برای نمایش ملی ایران به جان خرید.
در نمایش «مضحکه شبیه قتل» کاراکتری مجبور می شود خواستهای متضاد دو بیوه ناصرالدین شاه را که یکی برگزاری مراسم سوگ یا شبیه خوانی برای شاه و دیگری برگزاری مضحکهای برای او است، با برپا کردن مجلسی به نام مضحکهای شبیه قتل ناصرالدین شاه، عملی کند.
بازیگران نمایش «مضحکه شبیه قتل» به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: شهرام حقیقت دوست، سروناز نانکلی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه نژاد، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی و ویدا جوان.
«حسین کیانی» نخستینبار «مضحکه شبیه قتل» را سال 81 در جشنواره تئاتر فجر و پس از آن در مهرماه و شهریورماه 82 با اجرا در سالن سایه تئاتر شهر و شهریور و مهرماه امسال در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه برد و به دلیل استقبال تماشاگران این نمایش در اجرای اخیر، بار دیگر در بهمن و اسفندماه امسال در تماشاخانه باران روی صحنه میرود.
انتهای پیام
نظرات