نشست پرسش و پاسخ فیلم «آبنبات چوبی» با انتقاد از فلسفی شدن سینما، تقدیر ویژه از رضا عطاران به خاطر مراقبت از پدر بیمارش و گلایه از وضعیت نمایش فیلمها در برج میلاد همراه شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، در آغاز این نشست حسین فرحبخش کارگردان این فیلم مهمترین اصل سینما را سرگرمکننده بودن دانست و ابراز تاسف کرد: از سال 62 سینمای ایران دگرگون شد و به دانشگاه و کرسی الهیات و فلسفه و ... تبدیل شد.
وی که 18 بهمن ماه در برج میلاد سخن میگفت، یادآور شد: کسانی در آن دوره مسیر سینما را به انحراف کشاندند و فیلمهایی ساختند که همچنان در بنیاد فارابی خاک میخورد و حتی انیشتین هم نمیتواند آنها را بفهمد و امروزه از این افراد به عنوان معمار بزرگ و کبیر سینما یاد میشود.
این کارگردان سینما اضافه کرد: هیچ یک از مسئولان نتوانستند این ریلگذاری را عوض کنند به جز زنده یاد سیفالله داد که موفق شد این کار را انجام بدهد.
فرحبخش ادامه داد: سینماگر ممکن است در خلال فیلم سرگرم کننده خود حرفی هم برای گفتن داشته باشد که خیلی خوب است اما اگر حرفی هم نداشت، مهم نیست چون در کل سرگرمی امنیت جامعه را تامین میکند و باعث میشود جامعه به انحراف کشیده نشود.
وی با اشاره به اینکه در دورهای همزمان با نماز جمعه سینماها را تعطیل میکردند یادآور شد: آمار وزارت اطلاعات در آن دوره نشان داد که تعطیلی سینماها باعث زیاد شدن دزدی، فسق و فجور شد که خوشبختانه امروزه شر این قضیه کم شده است و امیدوارم شر بعضی چیزهای دیگر هم کم شود که مثلا اگر هنرمندی به شهرستانی میرود عزای عمومی اعلام نکنند، چون عزای عمومی را مردم آن شهر باید برگزار کنند که چنین امام جمعهای دارند.
در بخش دیگری از این جلسه آریا عظیمی نژاد آهنگساز این فیلم با ابراز خرسندی از همکاری با حسین فرحبخش گفت: شاید در آغاز همکاری با ایشان برایم آسان نبود اما ایشان و تهیه کنندهشان بسیار حرفهای هستند و همکاری با آنان لذتبخش است.
این آهنگساز در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت نمایش فیلمها در برج میلاد اضافه کرد: اینجا کاخ جشنواره است اما همچنان دچار معضل صداست. به طوری که آدم از نمایش فیلمش در این سالن پشیمان میشود.
عظیمینژاد افزود:برج میلاد فقط بزرگ است اما کیفیت صدا و تصویر ندارد. متاسفانه سالن آن فقط به درد همایش میخورد. نه به درد کنسرت میخورد و نه نمایش فیلم.
بعد از این سخنان شاهین امین که مدیریت جلسه را برعهده داشت با تایید نظرات عظیمینژاد افزود: امیدوارم امسال آخرین باری باشد که برج میلاد کاخ مطبوعات است، چون اصلا مناسب نیست. هرچند مدیرانش همراهی میکنند اما شرایط اینجا نامناسب است.
او اضافه کرد: اگر میخواهیم کاخ جشنواره داشته باشیم باید از نو یک مکان را برای این منظور بسازیم ولی حالا که این شرایط را نداریم چه ایرادی دارد که دست کم اهالی مطبوعات یک سالن مخصوص خودشان داشته باشند.
وی با اشاره به اجرای بعضی برنامهها مانند حضور هنرمندان در فرش قرمز و ... یادآور شد: خوب است که شو اجرا کنیم اما اگر این شو بد اجرا شود تاثیر منفی خواهد داشت، امیدوارم برج میلاد دیگر کاخ مطبوعات نباشد چون ازدحام این مکان اصلا برای اهالی رسانه خوشایند نیست.
در ادامه جلسه فرحبخش با تاکید بر اینکه اقتصاد در خانوادهها نقش مهمی دارد، افزود: در وهله اول اقتصاد مهم است و بعد فرهنگ. ما میخواستیم در فیلم «آبنبات چوبی» معضلات اجتماعی را در قالبی سرگرم کننده بیان کنیم اما شاید بعضی جاها فیلم ما الکن باشد.
او در بخش پایانی صحبتش از رضا عطاران بازیگر این فیلم قدردانی کرد و گفت: رضا دلش اینجاست اما یک ماه است که در مشهد و در بیمارستان در حال مراقبت از پدرش است و این خدمت او با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.
فرحبخش همچنین در دفاع از محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: ایشان اعتقادی نداشت که برج میلاد کاخ جشنواره باشد اما فشار بعضی منتقدان او را به این تصمیم رساند. در حالی که امسال یکی از بهترین دوره های جشنواره است چون دو سال قبل فاجعه بود.
به گزارش ایسنا، در این نشست عبدالله علیخانی تهیه کننده فیلم نیز گفت: من فقط به تماشاگر برج میلاد فکر نمیکنم بلکه به تماشاگر تبریز و اهواز و دیگر شهرها و همین طور به موضوع سانسور فیلمهایم هم فکر میکنم.
او در ادامه با اشاره به شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما نه ابداع کننده سینما هستیم و نه جشنواره چون در هیچ جای دنیا جشنواره به این شیوه برگزار نمیشود بلکه فقط پنج شش فیلم شاخص در کنار چند اثر از کشورهای دیگر نمایش داده میشود.
سحر قریشی یکی از بازیگران فیلم نیز در توضیحات کوتاهی گفت: ابتدا مرا برای نقش دیگری انتخاب کرده بودند، اما من دوست داشتم نقش نگین را بازی کنم و با گریه و به سختی این نقش را به دست آوردم.
فرهاد اصلانی هم که به عنوان مشاور کارگردان با این فیلم همکاری دارد، گفت: ابتدا صحبت بازی در این فیلم مطرح شد اما چون از فیلمهای پرتنش اذیت میشدم و میخواستم از این فضا دور شوم، پیشنهاد بازی را نپذیرفتم و فقط به آقای فرحبخش به عنوان کارگردان مشورت دادم.
به گزارش ایسنا، این نشست با حضور علیرضا غفاری به عنوان منتقد جلسه، علی اصغری فیلمنامه نویس، کریم امینی بازیگر، فرهاد اصلانی مشاور کارگردان،مستانه مهاجر تدوینگر فیلم برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات