• یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 94102715929
  • منبع : نمایندگی فارس

میزبانی شهدا باید منجر به تحول فکری شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به میزبانی شهدای گمنام، بر لزوم بهره‌گیری از این فضا در راستای ایجاد تحول فکری و فرهنگی تاکید و اظهار کرد: در این ایام نباید تنها به شعار اکتفا کرد، باید به‌دنبال ایجاد یک جریان فکری و فرهنگی تاثیرگذار باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به میزبانی شهدای گمنام، بر لزوم بهره‌گیری از این فضا در راستای ایجاد تحول فکری و فرهنگی تاکید و اظهار کرد: در این ایام نباید تنها به شعار اکتفا کرد، باید به‌دنبال ایجاد یک جریان فکری و فرهنگی تاثیرگذار باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، شامگاه شنبه 26 دیماه در نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: میزبانی شهدا باید با برکاتی همراه باشد و یکی از این برکات، ایجاد بستری برای تحولات فکری و فرهنگی است.

او با بیان اینکه آمدن شهدای گمنام با سئوالاتی همراه است، گفت: باید با طرح و پاسخگویی به سئوالات، جامعه را به سمت و سوی اهدافی که شهدا برای آن ایستادگی و مقاومت کردند و در آن مسیر شهید شدند، سوق داد.

آیت‌الله ایمانی گفت: باید پاسخگوی این سئوالات باشیم که چرا این شهدا بعد از سال‌ها به وطن بازمی‌گردند؟ چرا برخی مفقودالاثر هستند و برخی شهید گمنام؟

امام جمعه شیراز همچنین با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای ایام نوروز گفت: باید از اکنون برای مسافرت‌ها و مسافران نوروزی به فکر برنامه‌های منسجم فرهنگی باشیم زیرا در آینده با توجه به ایجاد فضای انتخاباتی ممکن است این موضوع مهم مغفول بماند.

آیت‌الله ایمانی با اشاره اینکه استان فارس در سال‌های گذشته تجربه‌های موفقی در ایام نوروز و برنامه‌های فرهنگی این ایام داشته است، گفت: در گذشته اوقاف، میراث فرهنگی و مجموعه‌های دست‌اندرکار مسائل سفرهای نوروزی، اقدامات خوبی را در حوزه‌های فرهنگی اجرا کردند.

امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به طرح ارائه شده در حوزه تحکیم بنیاد خانواده، گفت: طرح‌هایی که در حوزه خانواده بررسی و تدوین می‌شود، اگر مبتنی بر آمارهای صحیح نباشد، به نتایج درستی هم منتهی نخواهد شد.

وی با انتقاد از طرح و استناد به آمارهای مختلف در حوزه‌ مسائل اجتماعی نظیر طلاق، گفت: گاه این آمارها مانند برخی گزارش‌های اداری و سیاسی است که با فراز و نشیب‌های جامعه و رخ‌دادها، نوسان پیدا می‌کند.باید در انجام بررسی‌های اجتماعی و تدوین و ارائه طرح‌ها به مسائلی توجه داشت؛ اولین مسئله اینکه خانواده در همه طرح‌ها یک واحد دیده شده که متشکل از زن و شوهر و فرزندان است، حال آنکه اسلام خانواده را گسترده‌تر از دیده و تمام بستگان درجه یک زوجین را مد نظر قرار می‌دهد.

وی بر لزوم توجه به آموزش‌های با ریشه قرآنی در طرح‌های تدوین و ارائه شده تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود در طرح‌ها، گستردگی آن و آرمانی بودن و دور از دسترس بودن اهداف است که این موضوع منجر به ایجاد زیرمجموعه و تشکیلاتی بسیار وسیع برای اجرایی کرده طرح خواهد بود.

آیت‌الله ایمانی با تاکید براینکه در طرح‌های حوزه خانواده نباید به‌دنبال نظریه پردازی بود، لزوم در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه، فضای مجازی و گرفتاری‌های زندگی افراد و تمام عوامل موثر بر استحکام یا تزلزل بنیان خانواده را لازم دانست و گفت: ما باید به‌دنبال ارائه راهکار برای استحکام بخشیدن به ارکان خانواده باشیم.

وی دولتی دیده شدن اغلب طرح‌ها را یک نقطه ضعف ارزیابی کرد و افزود: در این طرح‌ها عمدتا براساس مدیریت دولتی به‌دنبال حل مسائل حرکت انجام شده است‌، حال آنکه مسائل خانواده را نمی‌توان با تشکیلات و مدیریت دولتی مرتفع کرد. باید مسائل خانواده را از حوزه دولت خارج کرد و در حوزه مردمی آنها را دنبال کنیم.

آیت‌الله ایمانی، کم‌توجهی به مسئله ایمان و معنویت و ارتقای سطح باورهای معنوی برای حل مسائل خانواده را از دیگر نقاط ضعف این طرح‌ها دانست و گفت: باید راهکارهایی را برای ورود خیرین و ایجاد و فعالیت موسسه‌های خیریه در مسیر استحکام بخشی به بنیان خانواده، یافت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: باید با هم‌افزایی و همفکری به دنبال دست‌یابی به نسخه‌ای واحد در حوزه خانواده و تحکیم بنیاد خانواده بود، تا اگر طرحی مصوب و اجرایی شد، فرد یا دستگاهی نگوید طرح بهتری برای این وجود داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha