• یکشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94102011592
  • خبرنگار : 71129

رهبران آفریقایی گزارش مربوط به حمایت روآندا از شورشیان بروندی را بررسی می‌کنند

رهبران آفریقایی در حال بررسی ادعای دولت بروندی هستند که می‌گوید روآندا برای سرنگونی دولت به شورشیان کمک می‌کند.

رهبران آفریقایی در حال بررسی ادعای دولت بروندی هستند که می‌گوید روآندا برای سرنگونی دولت به شورشیان کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، کریسپوس کیونگا، وزیر دفاع و میانجی گر مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون بروندی به خبرنگاران گفت: رهبران منطقه‌ای در جریان نشستی قریب‌الوقوع به بررسی این ادعا که دولت روآندا آن را رد کرده، می‌پردازند.

وی افزود: درست است که مقام‌های بروندی شامل وزرای دولت، روآندا را به کمک به اپوزیسیون مسلح و تجهیز آنها متهم کرده‌اند و حقیقت در نهایت آشکار می‌شود.

دولت بروندی، روآندا را به حمایت از اعضای اپوزیسیون متهم می‌کند و بر این باور است که این اپوزیسیون به دنبال براندازی دولت در بروندی هستند.

درگیری و خشونت سیاسی در بروندی در آوریل 2015 و پس از آن آغاز شد که پیر انکرونزیزا، رییس جمهوری این کشور آفریقایی اعلام کرد به دنبال نامزدی برای بار سوم در سمت ریاست جمهوری است که با مخالفت اپوزیسیون روبرو شد. این درحالیست که این کشور در 2005 به چندین سال جنگ داخلی پایان داده و در آستانه جنگی جدید قرار گرفته است.

کشورهای منطقه‌ای به ریاست اوگاندا قرار است برای پایان دادن به این درگیری‌ها اقداماتی برای برقراری صلح انجام دهند.

اگرچه وزیر دفاع بروندی تلاش کرده تا دولت را برای برگزاری مذاکره با اپوزیسیون متقاعد کند اما دولت این کشور از این کار امتناع می‌کند.

وزیر دفاع بروندی که میانجی گر میان دولت و اپوزیسیون نیز است، در این باره گفت:‌ اجازه دهید همه در این نشست شرکت کنند تا راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در کشور یافت شود. البته من به دولت این تضمین را داده‌ام که حضور اپوزیسیون در این نشست به این معنا نیست که جرایم و اقدامات مستبدانه آنها در جریان این درگیری‌ها نادیده گرفته خواهند شد.

درهمین حال، شورای امنیت و صلح اتحادیه آفریقا در 17 دسامبر 2015 اعلام کرد که قصد دارد تا 5000 سرباز را برای تامین امنیت شهروندان در بروندی مستقر کند و دولت این کشور نیز به این تصمیم اعتراض کرد و گفت که اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

وزیر دفاع بروندی در این باره گفت: استقرار این تعداد نیرو به برقراری ثبات در کشور کمک می‌کند. اتحادیه آفریقا در حال رایزنی با دولت بروندی است تا به تصمیم نهایی درباره استقرار این نیروها دست پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha