دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: شهاب حسینی استعفای خودش را به مطبوعات داده به همین دلیل هم استعفایش از نظر ما پذیرفته نیست.
به گزارش ایسنا، برنامه سینمای ایران پنجشنبه شب با حضور محمد حیدری (دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر) و فریدون جیرانی (عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر) با اجرای علیرضاشجاع نوری از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفت.
محمد حیدری در ابتدای این برنامه با اشاره به پیشینه تئاتری و حضورش در سینما اشاره کرد: من فضای سینما و تئاتر را خیلی دور از هم نمیبینم. سینما مجموعهای از تصاویر در کنار یکدیگر است، در تئاتر هم خلاقیت بازیگر و کارگردان را میتوان روی صحنه دید که همان دوباره در سینما به تصویر کشیده میشود. با اینحال علاقهمند بودم ورودم به سینما با یک اثر هنری باشد و نه در جایگاه یک مدیر، اما در ادامه با حضور حجت الله ایوبی در جایگاه مدیریت سینمایی کشور به سینما آمدم.
وی ادامه داد: حضور من در مدیریت سینما تا زمانی که اهالی سینما بخواهند ادامه خواهد داشت و اگر قرار باشد نباشم، سراغ فیلمسازی میروم.
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همچنین تاکید کرد: جشنواره طی سالهایی که برگزار شده، فراز و نشیب زیادی داشته و باید توجه داشته باشیم که تولیدات سینمای ایران در این سالها به لحاظ کمی افزایش پیدا کرده است.
حیدری ادامه داد: جشنواره فیلم فجر به تنهایی پاسخگوی تولیدات سینمای ایران نیست اما در حد توان و با استفاده از تجریبات و کمک هنرمندان و ایدههای تازه، سعی میکنیم جشنواره خوبی را برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: این روزها جشنواره به اذعان خیلی از رسانهها، حاشیههای زیادی را دارد. این حاشیه از نحوه کار هیات انتخاب که اعلام نشد تا تغییر زمان برگزاری نشستها وجود داشته است. دلیل اعلام نشدن اسامی اعضای هیات انتخاب به این بود که گفت و گوهایی صورت نگیرد و به نظرم زحمت یک ساله فیلمساز به دلیل فضایی که ممکن است به وجود بیاید، از بین نرود.
حیدری بیان کرد: ۶۶ فیلم در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو فرم پر کرده بودند، نسخه نهایی ۱۱ فیلم به دبیرخانه نرسید که از جمله این آثار می توان به فیلم های فراری داوودنژاد، نگار به کارگردانی رامبد جوان اشاره کرد. مسعود کیمیایی فرم جشنواره را پر کرده بود اما اصلا فیلم خود را کلید نزد.
وی با بیان اینکه فضای همدلی در ارتقای کیفی یک اثر سینمایی مهم است، گفت: در جشنواره نیز آنچه از ابتدا کلید خورده بود، فضای همدلی میان اعضا و برگزار کنندگان بود. حس هیات انتخاب خیلی خوب بود و من از ابتدا میدیدم در این فضای خوب، توصیهای درباره انتخاب هیچ فیلمی نشد و اعضا خودشان تصمیم گرفتند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: البته سلایق حتما وجود دارد و نمیتوان گفت سلیقه نیست، اما معتقدم آثار بخش سودای سیمرغ فیلم های بسیار خوبی هستند.
هنوز استعفای شهاب حسینی را نپذیرفتهام
حیدری با اشاره به استعفای شهاب حسینی از مشاوری دبیر جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: گاهی از برخی کلمات برداشتهای دیگری میشود. من در نشست خبری اعلام کردم که «آشغالهای دوست داشتنی» معضل شده است و منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارائه میشود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دلگیری پیدا کردهاند، عذرخواهی میکنم. این فیلم در دورههای قبلی جشنواره ارائه شده بود و نتوانسته بود پروانه نمایش بگیرد از این رو نمیتوانست در جشنواره باشد. درباره استعفای آقای حسینی باید بگویم که ایشان استعفای خودشان را به مطبوعات ارائه دادند و این استعفا از نظر ما پذیرفته نیست. شهاب حسینی به هر حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره برای هنرمندان است.
آه عبدالحلیم
وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه فیلم «آه ای عبدالحلیم» فیلم خوبی است، عنوان کرد: نظر شخصی من درباره این فیلم که آن را دیدم، خیلی خوب است و من از مهتاب کرامتی که تهیه کننده این اثر هستند تشکر میکنم که با رعایت اصول حرفه ای، درباره اینکه این اثر برای سودای سیمرغ انتخاب نشد، صحبتی نکردند.
اکران فیلم ها در کاخ جشنواره از ساعت 14
دبیر جشنوراه فیلم فجر درباره نقش بستن تصویر مرحوم خسرو شکیبایی روی پوستر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: هدف اصلی جشنواره امسال این بود که سیمرغهای اصلی خود هنرمندان هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم از تصویر هنرمندان در طراحی پوستر امسال استفاده کنیم و قطعا خسرو شکیبایی از جمله سینماگرانی است که در ذهن همه باقی میماند.
وی درباره طراحی این پوستر و حاشیههای ایجاد شده ادامه داد: مجید برزگر ایده را در ابتدا داد و البته ما امیدوار هستیم بقیه هنرمندان هم به سیمرغ شدن برسند. در ادامه مجید برزگر با بزرگهمر حسین پور برای نقاشی تصویری که امیر عابدی در سالیان گذشته از خسرو شکیبایی ثبت کرده بود صحبت کرد و در نهایت پوستر جشنواره خلق شد. معتقدم پوستر جشنواره مجموعهای از همکاری آقای برزگر، آقای عابدی و آقای حسینپور است. اما ایده اصلی متعلق به مجید برزگر بوده است.
حیدری همچنین تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم تا زمانیکه هنرمندان زنده هستند تبدیل به سیمرغ شوند و مورد پاسداشت قرار بگیرند. هنرمندان شناخته شدهای حتی تماس گرفتند و از این ایده تشکر کردند. البته به نحوه اجرای آن ایرادهایی گرفته شده و قرار است اجرای نهاییتری روی آن انجام شود تا برای روزهای جشنواره حاضر شود.
حیدری در ادامه به عدم حضور فیلم یک شهروند کاملا معمولی به کارگردانی مجید برزگر در بخش سودای سیمرغ اشاره و عنوان کرد: طبق آیین نامه جشنواره فیلمهایی که قبل از جشنواره در جای دیگری نمایش داده شده باشند، نمیتوانند در بخش سودای سیمرغ باشند. اما در هنر و تجربه شرایط فرق میکند و ما تابع قوانین گروه هنر و تجربه هستیم و فیلمهایی که ممکن است قبلا در رویدادهای دیگری به نمایش در آمده باشند می توانند در این بخش به رقابت با دیگر آثار بپردازند.
مدیریت کاخ جشنواره
وی همچنین درباره برج میلاد کاخ جشنواره و مدیریت آن گفت: بهروز غریبپور افتخار دادند که پذیرفتند در کنار ما و جشنواره باشند و با انرژی و انگیزه بالایی وارد شدند. ما در جشنواره گذرگاه سیمرغ و نگاهی به همه دورههای قبلی جشنواره خواهیم داشت؛ هنرمندان از فرش ایرانی عبور خواهند کرد و در این گذرگاه اتفاقهای خوبی خواهد افتاد.
دبیر جشنواره یادآور شد: ما قصد داریم برنامهها را دقیقتر پیش ببریم، سختگیری در تخصیص کارتها پیش گرفته و تلاش کردیم بخشی از مشکلات موجود در ادوار مختلف را رفع کنیم. در زمان اکران فیلمها هم تغییراتی دادیم و نمایش فیلمها از ساعت ۱۴ ظهر به بعد خواهد بود و نشستهای مطبوعاتی آثار، صبح روز بعد برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه برخی به این برنامه ریزی ناراضی بودند، تاکید کرد: ممکن است بگویند، ۵ سئانس نمایش در روز خواهیم داشت و هنوز برنامهریزی دقیقی برای شکل برنامهها انجام ندادهایم.
حیدری با تاکید بر اینکه برخی صحبتها مبنی بر افشا شدن خبرها وجود داشته، گفت: ما در اعلام فیلمهای اولی اشتباه کردیم و چند روز دست نگه داشتیم، اما خبر فیلمها توسط رسانهای اعلام شد، به همین دلیل در شبی که اعضای هیات انتخاب درباره آثار بخش سیمرغ تصمیم گیری کرد نتایج را در ساعت 23 و 30 دقیقه اعلام کردیم تا از هیجانی که ممکن است با حدس و گمانهای برخی رسانهها کاسته شود، جلوگیری کنیم.
باید ظرفیتهای انتقادی را بالا ببریم
حیدری با عنوان اینکه درصدی از آثار حاضر در جشنواره ممکن است تلخ باشند اظهار کرد: آن چیزی که در فیلم های امسال می بینیم، همان واقعیتی است که در جامعه میبینیم و اغلب رویدادهایی که در قصه ای آثار رخ میدهد حقیقی است. معتقدم باید ظرفیتهای انتقادی را بالا ببریم.
به گفته حیدری، نگاه سیاهنمایی که درباره آن زیاد صحبت میشود، در فیلم های جشنواره وجود نداشته بلکه نگاه واقعی در جامعه است.
وی همچنین درباره مصون داشتن جوایز جشنواره از مصلحت اندیشی افزود: این موضوع بحث حساسی است و کار داروان سخت خواهد بود، چون آثار متفاوتی را در جشنواره داریم. بخش زیادی از این مهم به اعضای هیات داری باز میگردد و وقتی جریان با این حساسیت پیش میرود، آنان نیز با حساسیت آثار را بررسی کنند و من هم به عنوان دبیر جشنوراه باید از همه فیلمهایی که وارد شدند و هرچیزی که اعضای هیات داروان اعلام کنند، صیانت کنم.
به گفته دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، اگر همه به جشنواره و برگزار کننده و داوران اعتماد داشته باشند، حتما اتفاق خوبی خواهد افتاد.
14 سینما میزبان جشنواره فیلم فجر
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: ۱۴ سینما و ۲۷ سالن سینما نمایش دهنده آثار جشنواره برای مردم خواهند بود. هنرمندان به سالنها میروند اما شادی فرصتی برای پرسش و پاسخ وجود نداشته باشد، البته ما کاخ مردمی را پردیس سینمایی ملت انتخاب کردهایم که برای سازندگان آثار فرش قرمز پخش میشود و هنرمندان در کنار مردم میبینند.
وی در ادامه با بیان اینکه دو فیلم نگاه نو سودای سیمرغ را جمعه اعلام می کنیم اظهار کرد: اختتامیه جشنواره فیلم فجر را در برج میلاد و افتتاحیه این رویداد را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد. افتتاحیه ۱۱ بهمن خواهد بود. در کاخ جشنواره نیز میزبان اهالی رسانه، سازندگان آثار و هنرمندان و منتقدان ، مسئولان و مدیران فرهنگی نهادها و سازمان ها خواهیم بود.
امیدوارم برای سربلندی جشنواره
محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که در این جشنواره بخش خارج از مسابقه خواهیم داشت یا نه، عنوان کرد: همچنان در حال بررسی هستیم و اعلام میکنیم.
وی همچنین اظهار کرد: سازمان سینمایی و آقای ایوبی به من اعتماد کردهاند که این کار را به نتیجه برسانم و امیدوارم بتوانم جواب این اعتماد را بدهم و در جشنواره فیلم فجر سربلند بیرون بیایم.
جدا از فضای ممیزی فیلم ها را دیدیم
در ادامه برنامه فریدون جیرانی درباره حضورش در هیات انتخاب گفت: با حضور در این بخش به شناخت بیشتری به دوستانی که در هیات انتخاب بودند رسیدم و برای من کلاس درسی بود تا از نوع نگاه دوستان به فیلم ها استفاده کنم.
وی ادامه داد: در یک فضای بسیار صمیمی فیلم ها را دیدیم و برخی فیلم ها را کامل ندیدیم. فیلم میرکریمی را 85 دقیقه و حاتمی کیا را 80 دقیقه و سیانور را نزدیک به 70 دقیقه و نسخه 75 دقیقه ای خانه یحیی را دیدیم. نسخه 30 دقیقه ای فیلم هیهات و 40 دقیقه از فیلم اروند را دیدیم و درباره این دو اثر آخر نظری ندادیم.
عضو هیات انتخاب جشنواره گفت: برخی ها به خاطر دشمنی با خانه سینما بر سر فیلم «دختر» میرکریمی جنجال کردند.
جیرانی ادامه داد: کسانی که نمایندگان کمیته دولتی بودند هیچ وقت نظر اصلاحی به ما ندادند و جدا از فضای ممیزی فیلم ها را دیدیم. دوستانی که از ممیزی امده بودند نسبت به ما بازتر فیلم ها نگاه کردند و حتی دبیر هم نظری نداد که این نکته مهم است 66 فیلم سودای سیمرغ و 9 فیلم نگاه نو دیدیم.
فیلمنامه نویسان مستقل در جشنواره
جیرانی گفت: از زمان اکران «درباره الی» تحولی در سینمای ایران ایجاد شد و این تحول از لحاظ داستان گویی رخ داد که در خرده پیرنگ خلاصه می شود.
وی ادامه داد: 80 درصد فیلم های امسال داستانشان بر اساس خرده پیرنگ روایت می شد؛ البته تعدادی از فیلم ها تلاش کرده بودند تا قصه خود را به شکل داستان گویی قبل از درباره الی روایت کنند.
جیرانی فیلم های امسال را به درام اجتماعی و کمدی اجتماعی تقسیم کرد و گفت: در این دو بخش ما فیلم های خوبی داریم و حتی فیلمی مانند «آبنبات چوبی» هم یک خرده پیرنگ و درام اجتماعی است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های امسال حضور فیلمنامه نویسان به صورت مستقل است و حداقل 20 فیلمنامه نویس امسال به صورت مستقل فیلمنامه ها را نوشتند.
جیرانی با اشاره به اینکه سال آینده می توانیم شاهد یک سینمای سرپا و خوب باشیم گفت: فیلم هایی همچون هلن، سایه های موازی و بسیاری از آثار دیگر بهترین اثر سازندگاشنان هستند و هرچند انتخاب نشدند اما قطعا در زمان اکران می توانند با بیننده ارتباط برقرار کنند.
از دیدن فیلم های نگاه نو ترسیدم
فریدون جیرانی ادامه داد: تلخی فیلم های امسال از نگاه اجتماعی فیلمسازان می آید نه نگاه سیاسی.
وی ادامه داد: از دیدن فیلم های نگاه نو ترسیدم و نسل چهارم و پنجم دارند از نسل های گذشته جلو می زنند و نسل های قبل تر باید دوباره باید به سینما ی شان نگاه کنند و نسل چهارم و پنجم با سینما و جامعه روز همگام تر پیش می رود.
بازی ها و دیالوگ ها در فیلم های امسال باورپذیر است
علیرضا شجاع نوری درباره بازی های امسال در جشنواره گفت: بازی ها در فیلم های امسال بسیار باورپذیر شده است. بازی زیرپوستی که ما به ازای آن را در جامعه می بینیم بسیار زیاد شده است.
وی ادامه داد: بازی ها در فیلم های امسال جشنواره بسیار خوب است و دیگر بازیگری نعره نمی زند برای این که بگوید من عصبانی هستم و دیگر ابروها تا زیر پیشانی نمی رود.
عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره تهیه کنندگی فیلم ها نیز گفت: متاسفانه در مجموع فیلم هایی بود که در آنها کمبود تهیهکنندگی حرفه ای و علمی حس می شد و این تعدادش زیاد بود.در بعضی فیلم ها تهیه کنندگی خوب بود و اثرش به خوبی دیده می شد.
شجاع نوری در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه درصد بالای فیلم هایی که امسال می بینیم یک تلخی را منتقل می کنند نظر شما چیست، پاسخ داد: نکته ای که در تلخی ها دیدم و خوب بود این بود که در جمع کارکتر ها تعداد کارکتر های خوب بیشتر شدند و کارکترهای سیاه وسفید کمتر داشتیم و متوجه می شدیم همه در خودشان خوبی هایی دارند و اینطور منتقل نمی شد که یک اقلیت سفید بین اکثریت سیاه گیر کردند.
انتهای پیام
نظرات