• سه‌شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94091710464
  • منبع : ddd

«آزادراه» به اصفهان رسید

«آزادراه» به اصفهان رسید

همزمات با اولین اکران مستند «آزادراه» در اصفهان، نشست نقد و بررسی آن با حضور محسن خان‌جهانی (کارگردان) و علیرضا بهرامی (منتقد و روزنامه‌نگار) برگزار شد.

همزمات با اولین اکران مستند «آزادراه» در اصفهان، نشست نقد و بررسی آن با حضور محسن خان‌جهانی (کارگردان) و علیرضا بهرامی (منتقد و روزنامه‌نگار) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای نشستی که شامگاه 16 آذر ماه در سالن سوره‌ی حوزه هنریِ شهر اصفهان برگزار شد، کارگردان فیلم با اشاره به اولین نمایش فیلم که همزمان با جلسه‌ی نقد و بررسی آن در اصفهان برگزار می‌شود، گفت: «کاش پیش از جلسه‌ی نقد، تماشاگران بیش‌تری در اصفهان فیلم را دیده بودند و قبل از این نشست، تبلیغات شفاهی سینمادوستان اصفهانی و اظهارنظر در گروه‌های مجازی شامل این فیلم هم می‌شد.»

در ادامه‌ی این نشست علیرضا بهرامی- منتقد مدعو - با اشاره به مدل‌های توسعه با ذکر مثال‌هایی به نمونه‌هایی از توسعه‌های درست گام‌به‌گام در برخی کشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: «متأسفانه در کشور ما در برخی موارد آمارها صحیح نیست و بسیار حرف‌های سطحی بی‌پشتوانه شنیده می‌شود و به اصطلاح فلّه‌ای حرف می‌زنیم؛ موردی که در خلال حرفهای آدم‌های مرتبط با این پروژه‌ی آزاد‌راه در فیلم هم زیاد شنیدیم.»

کارگردان نیز از علاقه‌اش به ساخت مستندهای با موضوع جنجالی سخن گفت و ادامه داد: «یک‌جورهایی آدم خبرهایی را هم می‌شنود که احساس می‌کند آژیر انحطاط اخلاقی کشیده شده است. دوست دارم فیلمی هم درباره‌ی جامعه‌ی پزشکی بسازم.» (بااشاره به موضوع اخیر اتفاق افتاده در خمینی‌شهر اصفهان )

خان‌جهانی در ادامه در پاسخ به تماشاگری که از استفاده‌ی زیاد از تصاویر آرشیوی می‌پرسید، گفت: «انگیزه‌ی اصلی‌ام برای ساختن این فیلم پیش از همه یک‌جور ترویج عدالت‌خواهی بود. بعدتر آزادراه تهران- شمال تبدیل به دغدغه‌ام شد و همیشه فکر می‌کردم این آزادراه از کجا می‌گذرد تا این‌که متوجه شدم از همان بیخ گوش خودم- میدان نزدیک محل زندگی‌ام در تهران- می‌گذرد و می‌رود بالا. نه وزارت راه هنگام ساخت با من همکاری کرد و نه بنیاد مستضعفان؛ این است که چاره‌ای جز استفاده از تصاویر آرشیوی نداشتم. هیچ‌کس هم تاکنون نتوانسته ایرادی از این فیلم بگیرد. هیچ نشانی غلطی نداده‌ام. این است که خیلی از آدم‌ها به خاطر حفظ موقعیت‌شان حاضر نشدند بیایند جلوی دوربین.»

کارگردان در پاسخ تماشاگری که دغدغه‌ی محیط زیستی دارد، مطرح کرد: «قرار نبوده فیلمی درباره‌ی محیط زیست بسازم. آن‌چه برایم مهم بوده تاریخچه‌ی این آزاد‌راه بوده است.»

علیرضا بهرامی هم معتقد است که فیلم‌های مستند ما ضعف‌های تکنیکال دارند و دقیقاً نمی‌دانیم قرار است با چه چیزی مواجه باشیم و ادامه داد:«مستند ما قرار است گزارش تحقیقی باشد؟ گزارش زیست‌محیطی باشد؟ فیلم‌های مستند ما سردرگُم است. فیلم‌های مستند ما در شرایط درستی هم ساخته نمی‌شوند و مشکلاتی سر راه تولیدشان هست. با همه این اوصاف، اصولاً گونه‌ی فیلم مستند خود گونه‌ای از رسانه است. مرز بین عالم رسانه و عالم هنر، سینمای مستند است. در این وضعیت، وجهی که من و شمای مخاطب می‌توانیم در اثر مستند درک کنیم بسیار مهم است. شاید اصلاً آن مستند نخواسته باشد چنین پیامی بدهد ولی ما نتیجه‌ی مد نظر خودمان را از آن می‌گیریم. این است که به جنبه‌های‌ مفسده‌انگیز احتمالی پروژه‌های بزرگی مثل پروژه‌ی مورد اشاره در این مستند هم پی می‌بریم.»

کارگردان مستند «آزادراه» همچنین خبر داد که قصد دارد، «آزادراهِ» ۲ را هم بسازد در حالیکه هم‌چنان خبری از پایان کار آزادراه تهران شمال نیست!

نقد و بررسی آزادراه در اصفهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha