• سه‌شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94091710086
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی:

رسانه‌ها از جمله ابزارهای رشد وقف در جامعه هستند

رسانه‌ها از جمله ابزارهای رشد وقف در جامعه هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در حوزه وقف اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید از ابزار رسانه استفاده کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در حوزه وقف اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید از ابزار رسانه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی در چهارهمین همایش وقف و رسانه گفت: در اهمیت رسانه همین نکته کافی است که خداوند در قرآن کریم به یکی از رسانه‌ها یعنی قلم قسم یاد کرده است.

وی اظهار کرد: از جنبه دیگر خداوند برای تبیین دین خودش نیز یکی دیگر از قالب‌های رسانه یعنی کتاب را انتخاب کرده است که همه این موارد بیانگر جایگاه والای رسانه و میزان تأثیرگذاری آن در میان توده‌های مردم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: البته هر دوره‌ای رسانه خاص خودش را دارد، در برهه‌ای شاید یک سخنرانی در محفلی ابزار مناسبی برای تبیین مسائل بود، اما هر چه جمعیت بیشتر می‌شود ما به ابزارهایی نیاز پیدا می‌کنیم که بتواند مخاطبان بیشتری را پوشش دهد.

گرایلی ادامه داد: در دنیای امروز تنها سخنرانی در یک محفل که ‌نهایت می‌تواند ۵۰۰ نفر مخاطب داشته باشد کفایت نمی‌کند، بلکه لازم است افراد علاوه بر یاد داشتن فن سخن‌وری، روان‌شناسی مخاطب نیز بداند تا در جذب افراد موفق‌تر باشد.

وی افزود: تأثیر یاد داشتن روان‌شناسی مخاطب را در انقلاب اسلامی به وضوح دیدیم، چرا که امام با درک شرایط زمان و فهم نیاز‌ها و دغدغه‌های مردم با روان‌شناسی دقیق از مخاطب توانست کلامش در میان مردم نفوذ پیدا کرده و محبوب قلب‌ها شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر رخنه دشمن گفت: یکی از راه‌های دشمن برای رخنه و تأثیرگذاری بر افکار عمومی نیز همین ابزار رسانه است و از این جهت باید هوشیار باشیم.

گرایلی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۰ شبکه فارسی زبان فعالیت می‌کند، اما این سؤال به ذهن خطور می‌کند که مگر جمعیت فارسی زبان دنیا در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان چقدر است که نیاز به ۱۶۰ شبکه ماهواره‌ای دارد؟

وی خاطرنشان کرد: همه این فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌ای از این جهت است که دشمن می‌داند که دیگر برای فتح کشور‌ها نیازی به اشغال زمینی ندارند، بلکه با ابزار رسانه می‌توانند کاری کنند که خود ملت‌ها تمایل به سمت دشمن پیدا کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: در حوزه وقف نیز اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید از ابزار رسانه استفاده کنیم و همین تلاش رسانه‌ها بوده که باعث شده در ۵ سال گذشته ۴۸۰ وقف جدید به ثبت برسانیم.

احمد محبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این همایش، گفت: اگر از ظرفیت شبکه‌های مجازی در معرفی نهاد وقف استفاده کنیم این واژه از مهجوریت بیرون می‌آید.

وی گفت: اگر وقف جایگاه حقیقی خود را بیابد خواهد توانست بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه را برطرف کند.

وی اظهار کرد: براساس منابع تاریخی امام حسین(ع) روز دوم محرم وقتی به سرزمین کربلا رسیدند و با سؤال دریافتند که زمین کربلا مال قبیله بنی اسد است آن را خریداری کرده ولی بلافاصله وقف بر مردم و زائرانی کردند که بعد از شهادتشان به زیارت حضرت می‌آیند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس نقلی دیگر از سید ابوطالب قائنی از علمای قرن سیزدهم حضرت ابراهیم(ع) نیز زمین خانه خدا را خریداری و سپس آن را وقف کرد که تا روز قیامت هر کسی حج به جا می‌آورد در ثواب آن شریک باشد.

محبی ادامه داد: همه این موارد نشان‌دهنده جایگاه و ارزش وقف در میان اولیاء الهی دارد و جای شگفتی نیست که وقف را میراث همیشه جاوید می‌دانیم چراکه تا ابد کار واقف موجب خیر و برکت در جامعه می‌شود.

وی افزود: اگر از سال 88 به بعد نگاهی به میزان وقفیات بیندازیم متوجه رشد بالایی خواهیم شد که دقیقا همزمان با ورود جدی‌تر رسانه‌ها به مقوله وقف است و نشان می‌دهد هماهنگی وقف و رسانه چه تأثیری می‌تواند بگذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در عرض سه سال گذشته شبکه‎های مجازی حدود 500 میلیون مخاطب در جهان را جذب کرده‌اند که فرصتی است از این ظرفیت در حوزه وقف استفاده کنیم.

محبی تصریح کرد: اگر شبکه‌های اجتماعی در مقوله وقف ورود پیدا کنند بی شک در معرفی این نهاد ارزشمند در میان مردم مؤثر خواهد خواهد بود و واژه وقف را از مهجوریت درخواهد آورد.

وی یادآور شد: معرفی واقفان، آموزش احکام وقف و جهت‌دهی واقفان، بیان دستآوردهای موقوفات در طول تاریخ، برگزاری میزگردها و پاسخ به شبهات، پرداخت غیر مستقیم به موضوع وقف به عنوان مثال از طریق جهانگردی موقوفات، تجلیل از واقفان و نکوهش تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی از جمله مؤلفه‌هایی است که رسانه‌ها در زمینه ترویج فرهنگ وقف می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha