اسفند ماه سال جاری دو انتخابات خبرگان و مجلس شوراری اسلامی برگزار میشود انتخاباتی که با ویژگیهای خاصش رایزنیهای متفاوتی درباره آن میشود. دستهبندیهای جدید انتخاباتی در فضای سیاسی و رایگیری الکترونیکی از ویژگیهای انتخابات پیشروست. ویژگیهایی که در گفتوگو خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان با سیدرضا عقدایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان بدان پرداختهایم و در ذیل میآید:
با توجه به اینکه رایگیری انتخابات اصفهان به صورت الکترونیکی است در این راستا آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای استان اصفهان در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک در اسفند ماه سال جاری چیست؟
تا این لحظه شورای نگهبان سختافزار این مدل انتخاباتی یعنی دستگاه اخذ رأی الکترونیکی و صندوقهای رأی مربوط به آن را تأیید کرده، اما هنوز نرمافزار این انتخابات به تأیید شورای نگهبان نرسیده است که برای تأیید این نرمافزار نیز، کارشناسان وزارت کشور با کارشناسان شورای نگهبان در حال رایزنی هستند و در صورت تأیید نهایی نرمافزار مربوطه توسط شورای نگهبان، انتخابات در 9 کلان شهر کشور از جمله اصفهان به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
در همین راستا استانداری اصفهان اقدامات اولیه در خصوص همگامی با تکنولوژی سخت افزاری دستگاههای اخذ رأی الکترونیک را صورت داده و قرار است شهرستان مبارکه نیز کلان شهر شهرستان اصفهان را در اجرای این طرح هماهنگ یاری دهد. همچنین به منظور برگزاری هر چه بهتر انتخابات الکترونیک در شهرستان اصفهان و شهرستان مبارکه کارشناسان دفتر فناوری و اطلاعات استانداری از مدتها پیش در دورههای توجیهی وزارت کشور در تهران حاضر شده و به روزترین اطلاعات ممکن در خصوص نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک در سطح وسیع شهر اصفهان را کسب کردهاند، علاوه بر این کارشناسان انتخابات استانداری برای انتقال اطلاعات خود به سایر شهرستانهای استان، میان فرمانداریهای مختلف استان تقسیم شدهاند تا همه نقاط استان به یک میزان از نحوه برگزاری انتخابات و ساز و کار صندوقهای شفاف انتخاباتی آگاه شوند.
یکی از مشکلات مردم آشنا نبودن با این نوع جدید رایگیری است استانداری اصفهان چه برنامههایی را برای آگاهی بخشی به افکار عمومی پیش از برگزاری دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در دستور کار خود قرار داده است؟
بدون شک آگاهی بخشی نسبت به ساز و کارهای انتخاباتی یکی از ملزومات جلب حمایت و اعتماد حداکثری مردم برای شرکت در انتخابات است و برای این منظور قرار است معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با همکاری صدا و سیما، آموزشها، اطلاعات و دستورالعملهای برگزاری انتخابات الکترونیک را در اختیار ساکنان کل استان به ویژه شهر اصفهان و شهرستان مبارکه قرار دهد این در حالی است که هر کدام از فرمانداریهای استان نیز برنامههای ویژه و مجزایی برای ارتقاء اطلاعات عمومی ساکنان حوزههای خود در دستور کار خواهند داشت.
زیرساختهای مخابراتی استان اصفهان تا چه میزان آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را خواهند داشت و آیا تاکنون بررسیهای لازم در این زمینه صورت گرفته است؟
استان اصفهان با حدود 107 هزار کیلومترمربع مساحت، یکی از استانهای وسیع کشور محسوب میشود با این حال شرکت مخابرات استان اصفهان در طول ماههای گذشته 3000 نقطه در کل استان اصفهان را برای شناسایی نقاط کور و فاقد سرویس دهی اینترنتی و مخابراتی مورد آزمایش و بررسی قرار داده و اعلام کرده است که 98 درصد استان اصفهان از نظر ارتباطات مخابراتی فاقد مشکل هستند و برای دو درصد باقی مانده نیز این شرکت از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود برای برقراری ارتباط مخابراتی از طریق استفاده از شبکههای آنلاینی و فیبر نوری استفاده کرده است و انتظار میرود که در روز برگزاری انتخابات، استان اصفهان به ویژه شهر اصفهان و شهرستان مبارکه با هیچ مشکل ارتباطی و مخابراتی مواجه نشود. مخابرات استان توانایی خود را در ارائه خدمات به مشتریان و مردم در زمانهای خاص ثابت کرده و برای رفع کمبودهای مخابراتی خود نیز تا زمان برگزاری انتخابات برنامهریزی کرده است؛ شرکت مخابرات استان اصفهان از سمت غرب و شرق تا فاصله چندین کیلومتر فیبرنوری خود را گسترش داده و من یقین دارم که دست کم استان اصفهان با مشکلات مخابراتی در روز انتخابات مواجه نخواهد شد.
تعداد کل واجدین شرایط استان برای شرکت در انتخابات در شهر و استان اصفهان چه تعداد هستند و انتخابات در چند حوزه انتخابیه برگزار میشود؟
از مجموع حدود پنج میلیون جمعیت ساکن در کل استان سه میلیون و 856 هزار و 185 نفر در کل استان و یک میلیون و 741 هزار و 163 نفر در شهرستان اصفهان واجد شرایط رأی دادن هستند؛ استان اصفهان دارای 24 شهرستان، 50 بخش و 106 شهر است که 15.5 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی و 84.5 درصد آنها در مناطق شهری ساکن هستند همچنین تعداد حوزههای انتخابیه اصلی 15 واحد (شامل 15 فرمانداری ) و حوزههای انتخابیه فرعی 35 واحد (شامل 9 فرمانداری و 26 بخشداری مستقل) است. همچنین بر اساس برآوردهای صورت گرفته استان اصفهان به 685 هزار و 500 نیروی کارآزموده برای برگزاری انتخابات نیازمند است.
چه تعداد شعبه اخذ رأی در استان اصفهان برای روز انتخابات در نظر گرفته شده و قرار است استان اصفهان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری چه تعداد نماینده داشته باشد؟
از مجموع 2320 شعبه اخذ رأی تعداد 1962 شعبه اخذ رأی ثابت و 358 شعبه سیار در نظر گرفته شده است؛ تعداد نمایندگان اصفهانی حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر 20 نماینده به علاوه یک نماینده از اقلیتهای ارامنه جنوب اصفهان و همچنین پنج نماینده از استان اصفهان در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری حضور دارند.
میزان مشارکت استان در انتخابات دوره قبل چقدر بوده و ارزیابی شما از درصد مشارکت مردم در اسفند ماه امسال چگونه است؟
میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی 60.84 درصد بوده است اما با توجه به توفیقات دولت یازدهم در پیشبرد اهداف نظام در حوزه سیاست خارجی و با توجه به تلاشهای تیم اقتصادی دولت در بهبود وضعیت معیشت و کسب و کار مردم انتظار میرود که درصد مشارکت مردم در دو انتخابات پیش رو با رشد تصاعدی و مطلوب همراه باشد.
با توجه به اینکه همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی از ملزومات انتخابات است و انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود آیا افراد برای شرکت در انتخابات الکترونیک حتماً به کارت ملی هوشمند نیازمند هستند؟
افراد برای شرکت در انتخابات باید شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشند؛ الزامی به هوشمند بودن کارت ملی نیست در انتخابات الکترونیک شناسنامه و کارت ملی افراد به صورت دستی و مکانیزه بررسی شده تا مشخص شود فرد در شعبه دیگری اقدام به رأی دادن نکرده باشد و این مهمترین شرط دریافت کارت الکترونیک رأی دهی به مشارکت کنندگان در روند رأی گیری است.
احتمال خوانش آرا یکی از دغدغههای مهم مردم در این روزها است؛ آیا امکان اطلاع دیگران از آرا در این صندوقها وجود دارد؟
بر اساس سخنان رییس جمهوری روند رأی گیری و شمارش آرا در این صندوقها به گونه ای است که شفافیت و سلامت انتخابات برای مردم مسجل شود و صندوقهای رأی طراحی شده توسط وزارت کشور نیز به گونهای است که رأی افراد از درون آن خوانده نمیشود؛ این یکی از ملزومات صیانت آرای مردم است بنابراین مردم یقین داشته باشند که صندوقهای شفاف مورد استفاده در دو انتخابات پیش رو ساز و کار محرمانه ویژهای دارد و آرای اخذ شده در آنها قابل شناسایی یا خوانش نیست.
رأیگیری الکترونیک پیش از این در شهرستان مبارکه انجام شده است آیا بررسی خاصی در خصوص نقاط ضعف و قوت برگزاری این مدل انتخاباتی در این شهرستان صورت گرفته و میزان اعتراضهای احتمالی نامزدها در این شهرستان به کل استان برآورد شده است؟
در آخرین نشست مسئولان و کارشناسان برگزار کننده انتخابات استان مسئول برگزار کننده انتخابات الکترونیک در شهرستان مبارکه در کنار اشاره به سهولت روند برگزاری این انتخابات از زمان رأیگیری تا شمارش آرا، برخی نقاط ضعف ارتباطی و مخابراتی به خصوص در ساعات ابتدایی و انتهایی حضور مردم در پای صندوقهای رأی را نیز برشمرد با این حال به نظر من با توجه به برنامه ریزیهای ستاد برگزاری انتخابات استان برای تهیه زیرساختهای مناسب در همه بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری دیگر شاهد بروز حتی درصد اندکی از مشکلات نیز در روند برگزاری انتخابات الکترونیک در شهرستان اصفهان و شهرستان مبارکه نخواهیم بود.
طرح پایلوت انتخابات الکترونیک در دوره گذشته در شهرستان کوچکی در استان اصفهان انجام شده و هیچ شکایتی نیز به فرمانداری آن منطقه یا استانداری اصفهان نسبت به برگزاری این مدل انتخاباتی اعلام وصول نشده است؛ به هر حال کشور باید به سمت انتخابات الکترونیک حرکت میکرد و انتخابات اسفند ماه شروع خوبی برای آغاز و پرورش این روش در کشور پهناوری مانند ایران است؛ امروز در برخی کشورهای همجوار مانند افغانستان انتخابات به صورت تماماً الکترونیک برگزار میشود و ایران در استفاده از ظرفیتهای پیشرفته نباید از سایر کشورها عقب تر باشد.
گذشته از روند برگزاری انتخابات، این احزاب و گروههای سیاسی هستند که در انتخابات وارد عرصه میشوند و با یکدیگر به رقابت میپردازند؛ به نظر شما منشور وفاق احزاب استان اصفهان که به تازگی در سه فصل و 21 ماده به اجماع احزاب اصفهان و مجموعه استانداری رسیده تا چه حد در پویایی فضای انتخابات پیش رو مؤثر خواهد بود؟
اگر چه هدف ابتدایی استانداری اصفهان و به ویژه شخص استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان ایجاد همدلی و وفاق بیشتر میان احزاب و گروههای سیاسی اصفهان بود اما در نهایت منجر به اتفاق مبارکی به اسم تدوین سند وفاق احزاب استان اصفهان شد و رهبران احزاب در نهایت به این نکته اذعان کردند که در کنار اختلاف عقیده در بسیاری جهات اتفاق نظرهایی نیز میان آنها وجود دارد؛ منشور وفاق احزاب در طی 12 جلسه منسجم و با حضور فعال مستمر نمایندگان 34 تشکل شناسنامه دار استان تهیه وتنظیم شد و میزان رضایتمندی همه سیاسیون استان به قدری بود که در روز رونمایی از این منشور همه آنها از نتیجه امر خرسند بودند.
احزاب بدون شک از وجود NGOها و افراد متخصص بسیاری در عرصههای مختلف سود میبرند و بنابراین بسیار بهتر از هر نهاد دیگری میتوانند به مجموعه دولت مشاوره دهند؛ منشور وفاق احزاب توسط شش حزب منتخب احزاب فعال اصفهانی تدوین شد و مبنای عملکرد آنها در کل استان قرار گرفت؛ خلاصه منشور وفاق احزاب رفاقت در عین رقابت سالم و نظاممند است؛ احزاب مدتهاست آموختهاند که برای پیروزی در عرصههای انتخاباتی به جای تخریب یکدیگر تنها کافی است توانمندیها و ظرفیتهای واقعی خود را به مردم نشان دهند و برنامههای اقتصادی و اجتماعی کارآمد و مؤثر خود را به جامعه ارائه دهند؛ حضور مردم در انتخابات زمانی حداکثری و پر شور خواهد بود که به رقابت سالم نامزدهای انتخاباتی یقین داشته باشند و به این باور برسند که متقاضیان حضور در کرسیهای مجلس به نتیجه آرا هر آنچه که باشد احترام خواهند گذاشت.
راهکار اجرایی و پیاده سازی این منشور که با همکاری همه احزاب فعال و شناسنامه دار استان تهیه و تدوین شده، چیست؟
بهترین نمود این منشور در جریان انتخابات متجلی خواهد شد؛ هر کدام از گروهها و جناحهای سیاسی به صورت مقطعی در دوره ای از تاریخ سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمام امور را به دست گرفته و عهده دار مسئولیتی در کشور بودهاند؛ ملاک انتخاب مردم عملکرد گذشته و برنامههای آتی آنها است؛ هر زمانی که مردم به صداقت عمل افراد منتسب به احزاب مختلف ایمان داشتهاند به آنها رأی داده یا از آنها روی گرداندهاند.
یکی از دغدغه های امروز احزاب به ریخته شدن جلسات آنها توسط افراد وابسته به جناح های مخالف و یا افراد تندرو است، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات و افزایش جلسات مختلف در شهر و استان چه تدابیری برای برقراری نظم و امنیت در نظر گرفته اید؟
بله درست است اما در چند ماه گذشته به یاد ندارم استانداری اصفهان با حضور سخنرانان هیچ کدام از احزاب شناسنامه دار استان مخالفتی کرده باشد و حتی برقراری امنیت در این جلسات را نیز به بهترین شکل تأمین کرده است؛ با این وجود باید توجه داشت که مجوز برپایی یا عدم برپایی جلسات مذهبی و مناسبتی یا دانشگاهی که در محیط سربسته برگزار میشود بر عهده معاونت سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان نیست و متولیان خاص خود را دارد؛ به اعتقاد من منشور وفاق احزاب اصفهان یکی از بهترین راهکارهای موجود برای برقراری وفاق و همدلی میان احزاب مختلف استان است و بزرگان و رهبران سیاسی استان نیز اگر عاقل باشند از این منشور تبعیت میکنند و برای حفظ رأی خود در اذهان عمومی اقدام به بر هم زدن جلسات یکدیگر حتی به صورت احتمالی نیز نخواهند کرد.
اما بسیاری از مشکلات استان مربوط به گروههای فاقد شناسنامه ای است که برای بر هم زدن آرامش شهر و استان منتظر بهانه هستند؛ مانند آنچه درباره ورود "جک استراو" به شهر تاریخی اصفهان و سفر او به کاشان اتفاق افتاد یا داستان فرای؛ به نظر میرسد این اتفاقات در دو سال گذشته شدت گرفته یا شکل ملموس تری به خود گرفته است؟
با این عقیده که شدت اعتراضات گروههای فاقد مجوز در دو سال گذشته در دولت یازدهم شدت گرفته است مخالفم؛ مثلاً در جریان سفر "جک استراو" به اصفهان یک جمعیت قلیل 40 نفری در قالب یک اجتماع غیر مجوز دار اعتراضهای خود را علناً مطرح کردند آیا این افراد نماینده کل مردم استان اصفهان هستند؟!
آیا آنها منافع کل مردم اصفهان را تحت تأثیر و در معرض خطر قرار نمیدهند؟
به هر حال باید پذیرفت که آنها نماینده دو میلیون اصفهانی نیستند؛ در همان زمان شورای تأمین استان به ریاست شخص استاندار تشکیل جلسه داد و پس از آن نیز امام جمعه اصفهان در اقدامی تحسین برانگیز در برابر افراد تظاهر کننده موضع گیری منفی کردند همه اینها نشان میدهد که مجموعه استانداری مراقب اوضاع است و در برابر افرادی که به هر دلیلی از قانون سرپیچی میکنند تصمیم بجا و به موقع خواهد گرفت؛ "جک استراو" به عنوان یک توریست و شخصیتی حقیقی که از پست دولتی خود بازنشسته شده میهمان اصفهان بود و حرکت این افراد در مجموع شایسته نبود.
به هر حال اصفهان شهری است که به دلیل برخورداری از جایگاه فاخر میراثی خود بیش از دیگر نقاط کشور مورد توجه و انعکاس اخبار در سطح جهانی قرار میگیرد اعتراضات خارج از چهارچوب تاثیری جهانی دارد؟
با این صحبت موافق هستم؛ ما نیز چشمان خود را به مسائل اطراف نبستهایم؛ مجموعه استانداری کاملاً هوشیار است و با دقت اتفاقات استان به خصوص در ماههای منتهی به هفتم اسفند ماه را رصد میکند.
درباره تعداد گروههای فاقد شناسنامه رسمی که بعضاً به انجام فعالیتهای سیاسی در سطح استان نیز میپردازند اطلاعاتی در دست شما هست؟
خیر در این زمینه اطلاعات دقیقی در دست نیست.
دیده شده که این گروهها در ایام مختلف مناسبتی، جلسات مذهبی متناوب با حضور میهمانانی از تهران با محتوای سیاسی برگزار میکنند؛ با توجه به عدم شناسنامه دار بودن این گروهها آیا قدرت سیاسی این گروهها بالاست یا معاونت سیاسی و امنیتی استان در رصد آنها موفق نبوده است؟
به هیچ عنوان اینگونه نیست؛ همه گروهها و هیئات برای برگزاری جلسات مذهبی خود ملزم به کسب مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند و این مورد در حوزه فعالیتهای معاونت امنیتی و سیاسی استان قرار نمیگیرد؛ تمام جلسات مذهبی که در محیطهای سر بسته برگزار میشود و یا سخنرانان تشکلهای دانشگاهی در محیطهای آموزش عالی به مجوز استانداری نیازی ندارند به عنوان مثال زمانی که یک خواننده برای فعالیت هنری خود در استان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت میکند مادامی که این فرد مشکل امنیتی و سیاسی نداشته باشد لزومی به دخالت معاونت سیاسی استانداری در اجرای فعالیتهای او یا دخالت در عملکرد سایر نهادها نیست.
استان اصفهان به میزان بسیار کم و حتی قابل چشم پوشی با پدیده لغو سخنرانیها یا کنسرتها رو به رو بوده و بنای ما نیز در معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان عدم مخالفت بی دلیل با فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.
رسانهها یکی از تأثیر گذارترین نهادهای فرهنگی در سطح جامعه هستند و میتوانند مردم را در تعیین سرنوشت آینده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خویش یاری دهند؛ دیدگاه شما درباره نقش سازنده آنها در انتخابات پیش رو چیست؟
رسانهها به عنوان چهارمین رکن دموکراسی در جهان شناخته میشوند و من چه اکنون در سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان و چه در زمان انجام وظیفه به عنوان فرماندار شهرضا هیچ گاه نسبت به رسانهها بدبین نبودهام؛ بیشتر قریب به اتفاق روزنامه نگاران و نویسندگان ایرانی در جهت نظام و انقلاب قلم میزنند در این میان ممکن است سلیقه یک یا چند تن از مسئولان نیز با نگاه این قشر همخوانی نداشته باشد یا از صحبتهای آنان نکته ای خلاف واقع برداشت کنند؛ نباید به خبرنگاران و روزنامه نگاران سخت گرفت بار سنگینی بر دوش آنها قرار دارد کسانی که با کمترین توقع از سیستم دولتی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه خود تلاش میکنند؛ بنابراین از دیدگاه من صاحبان قلم مردمی شریف و قابل احترام هستند.
استاندار اصفهان در ابتدای قبول مسئولیت خود از نبود یک رسانه برند در استان اصفهان گلایهمند بودند؛ آیا این دیدگاه را قبول دارید؟ به اعتقاد شما برای تقویت رسانههای استانی چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
این پرسش را که اصفهان فاقد یک رسانه برند هستند را بهتر است از خود استاندار جویا شوید اما به اعتقاد من رسانههای استانی به خصوص در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی به شکلی مطلوب رشد کرده و توسعه یافتهاند و حتی بیش از گذشته مورد اقبال و استقبال عمومی قرار گرفتهاند؛ رسانهها میتوانند حتی در صورت عدم تمایل جامعه به حضور در پای صندوقهای رأی فضای جامعه را به سمت پویایی و نشاط بیشتر سوق دهند و زمینه حضور گسترده تر مردم را فراهم کنند چرا که رسانهها پلی برای ارتباط سهل تر و سریع تر مردم با بدنه حاکمیت هستند.
اگر قبول کنیم که رسانهها پلی برای ارتباط میان مردم و حاکمیت هستند این سؤال مطرح میشود که چرا برخی مسئولان استانی در برابر بعضی حوادث مهم استان سکوت اختیار میکنند ؟
مسئولان استانی در موضوعات امنیتی و سیاسی نمیتوانند همه اطلاعات را در اختیار رسانهها قرار دهند؛ با این وجود این که مسئولان به رسانهها پاسخگو باشند بسیار امر خوب و قابل توجهی است؛ مردم باید از حوادث شهر و استان خود آگاهی کامل و کافی داشته باشند چرا که حتی خداوند در قرآن میفرماید "و اما بنعمه ربک فحدث" مسئولان باید بر حسب وظیفه عملکرد خود در ساختار نظام را برای مردم تشریح کرده و به صورت پر رنگ به اطلاع آحاد جامعه برسانند با این وجود قبول میکنم که هنوز هم در برخی بخشها و در نگاه بعضی مسئولان ارتباط با رسانهها و گفتوگو با آنها سخت و دشوار است. البته باید مصالح و منافع جامعه را در نظر داشت و تاکید میکنم که گفتن بهتر از نگفتن است.
گفت و گو از: لیلا شکوه فر و ندا دستان، خبرگزاری ایسنا- منطقه اصفهان
انتهای پیام
نظرات