در یک سالگی سامانه پیشینه پژوهش، ایرانداک به بیش از 56 هزار درخواست بررسی پیشینه پژوهش پاسخ داده است.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، سامانه پیشینه پژوهش با هدف آگاهی جامعه علمی از پیشینه پایاننامهها و رسالهها و بررسی یکتا بودن پایاننامهها و رسالهها آبان ماه سال گذشته در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) به بهرهبرداری رسید.
بر اساس اعلام ایرانداک، آمار نشان میدهد بیشترین درخواست موفق ثبت شده در یک سال گذشته در این سامانه، 374 درخواست در یک روز بوده و اردیبهشت ماه امسال با ثبت 6 هزار و 479 درخواست موفق در این سامانه، بیشترین استقبال از این سامانه صورت گرفته است.
از زمان آغاز به کار این سامانه، ایرانداک به 56 هزار و 208 درخواست پاسخ داده و این در حالی است که در مدت مشابه با روش نامهنگاری 12 هزار درخواست پاسخ داده شده است.
در زمان آغاز به کار این سامانه، بازه زمانی پاسخ به درخواستها 10 روز کاری بود، اما در حال حاضر بین دو دقیقه تا دو روز کاری (با توجه به ازدحام درخواست) کاهش یافته است.
همچنین، به منظور پاسخگویی بهتر و سریعتر، گروه پشتیبانی سامانههای ایرانداک راهاندازی شد و از طریق آن روزانه به طور متوسط 17 تماس از سوی کاربران (در قالب تماس تلفنی، ایمیلی یا ارتباط از راه فرم سامانه پیشینه پژوهش) توسط کارشناسان پشتیبانی پاسخ داده میشود.
این سامانه، با پشتوانه متن کامل و در حال افزایش 350 هزار عنوان از پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی، گام مهمی را در جهت جلوگیری از انجام پژوهش تکراری توسط دانشجویان، پژوهشگران و دانشگاهیان برداشته است.
پیش از این، بررسی پیشینه پژوهش به صورت سنتی و از راه نامهنگاری میان دانشگاه و ایرانداک انجام میشد که با راهاندازی این سامانه میزان و سرعت پاسخگویی افزایش یافته است.
بر اساس اعلام ایرانداک، برای کاربست این سامانه، کاربران میتوانند با مراجعه به پایگاه پیشینه به آدرس pishineh.irandoc.ac.ir درخواست خود را ثبت کرده و نتیجه بررسی در کوتاهترین زمان ممکن برای کاربر و نیز همه کسانی که کاربر بخواهد، فرستاده میشود.
انتهای پیام
نظرات