• پنجشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94073019662
  • خبرنگار : 71548

یونس شکرخواه:

کتاب «تیترنویسی» برای من هم سخت بود

کتاب «تیترنویسی» برای من هم سخت بود

«یونس شکرخواه»، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار گفت: کتاب «تیترنویسی» برای من هم سخت بود، چه برسد به یک دانشجویی که تازه می‌خواهد یاد بگیرد و یا یک روزنامه‌نگاری که تاکنون به هر دلیلی فرصت تیترزنی نداشته است.

«یونس شکرخواه»، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار گفت: کتاب «تیترنویسی» برای من هم سخت بود، چه برسد به یک دانشجویی که تازه می‌خواهد یاد بگیرد و یا یک روزنامه‌نگاری که تاکنون به هر دلیلی فرصت تیترزنی نداشته است.

به گزارش خبرنگار رسانه ایسنا، «یونس شکرخواه»، بنیان‌گذار سایبرژورنالیسم و استاد دانشگاه در جلسه نقد و بررسی کتاب «تیترنویسی» به قلم مجید رضاییان که چهارشنبه - 29 مهرماه- در سرای اهل قلم برگزار شد با بیان اینکه عرض تبریک ویژه به رضاییان برای کتابی که در اختیار همه ما قرار داده است، گفت: چند جای این کتاب برای من قابل هضم نیست و حتی اگر چند بار دیگر هم با رضاییان صحبت کنم، سر حرفم می‌ایستم. برای مثال این موضوع که تیتر با خیال یا تصویر سرکار دارد، در این کتاب مطرح شده است که من می‌گویم هیچ‌کدام؛ تیتر با واقعیت سر و کار دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به کتاب «تیترنویسی» و با بیان اینکه من در حال حاضر به عنوان یک حرفه‌ای صحبت می‌کنم و نه یک معلم، افزود: شاید این درست نباشد که تیترها را بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت‌های زمانی‌شان بررسی کنیم. برای مثال تیتر «خونین شهر با آخرین فشنگ‌هایش هنوز مقاومت می‌کند» با غم و اندوه نوشته شد.

شکرخواه با اشاره به قواعد و قوانین تیترزنی ادامه داد: اولین مسئله‌ای که باید در تیترزنی به آن توجه کرد، انتخاب کلمات کلیدی از خبر است و سپس توجه به تضادهای موجود در متن. این تضادهای موجود می‌توانند دوباره خودشان را در تیتر نشان دهند.

او با بیان اینکه در دنیای حرفه‌ای تعارف وجود ندارد، اظهار کرد: حرفه‌ای‌ها به جزئیات تکیه می‌کنند، وگرنه آماتور هستند. آن کسی در گزارش‌نویسی برنده است که به جزئیات توجه کند، وگرنه کلیات را همه بلد هستند.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه در تیترزدن باید به چند نکته مهم توجه کرد توضیح داد: اول از همه باید درست تیتر بزنیم، یعنی برای مثال از شهرت یک نفر سوءاستفاده نکنیم و دروغ بگوییم. دوم باید به این موضوع آگاه بود که برای مردم عادی تیتر می‌زنیم. سوم اینکه آیا تیتر به واقعیت موضوع نزدیک است یا خیر و چهارم تیتر باید جلب توجه بکند و این جلب توجه به معنی دروغ و یا غیرصحیح بودن تیتر نیست.

او در پایان با تأکید بر اینکه یادمان باشد که هنگام تیتر زدن تاریخ و جغرافیای آن خبر را فراموش نکنیم و ضمن قدردانی دوباره از رضاییان بابت نگارش کتاب «تیترنویسی» بیان کرد: یکی از بهترین جنبه‌های تیترنویسی توجه به فراتیتر است و تولیدات خود ما در این زمینه بهترین نمونه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha