• شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94072516149
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه:

مداحان باید از حزب‌بازی به‌دور باشند

مداحان باید از حزب‌بازی به‌دور باشند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تعداد هیات های مذهبی استان کرمانشاه را حدود دو هزار هیات اعلام کرد و گفت: بیش از 300 مورد این هیات‌ها مربوط به زنان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تعداد هیات های مذهبی استان کرمانشاه را حدود دو هزار هیات اعلام کرد و گفت: بیش از 300 مورد این هیات‌ها مربوط به زنان است.

حجت الاسلام اسماعیل قبادی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان این‌که «محرم امسال بیش از 1400 مبلغ و مبلغه برای برگزاری هرچه بهتر عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) به نقاط مختلف استان اعزام می‌شوند» ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این تعداد به 1500 نفر هم برسد که حدود 45 درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که «شاید تا 10 سال پیش تعداد مبلغان اعزامی زن به نقاط مختلف استان به 10 هم نفر هم نمی‌رسید»، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بین 600 تا 700 مبلغ زن به نقاط مختلف استان اعزام شوند.

وی با بیان این‌که «عمده مبلغین اعزامی به نقاط مختلف استان بومی هستند» ادامه داد: بخشی از مبلغین نیز از استان‌هایی نظیر قم، اصفهان و... به استان اعزام شده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در ادامه از مردم استان کرمانشاه خواست تا پذیرایی با محبت و کریمانه از مبلغین اعزامی به نقاط مختلف استان داشته باشند و در این باره اظهار کرد: زیرا میزبانی مبلغین ثمرات دینی و معنوی زیادی دارد و توفیقی است که شامل حال هر کسی نمی‌شود.

وی سپس تعداد هیئت‌های مذهبی استان را حدود دوهزار هیئت دانست و افزود: برخی از این هیئت‌ها تنها چند روز در طول سال برنامه دارند و بعضی نیز در تمامی ایام سال برنامه دارند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «زنان در حوزه‌های مختلف عزاداری برای امام حسین(ع) ورود پیدا کرده‌اند»، تعداد هیات‌های عزاداری بانوان استان را بیش از 300 مورد عنوان کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه مردمی بودن را ویژگی مهم هیئت‌های مذهبی دانست و با اشاره به این‌که «این هیئت‌ها بیشترین تشکل و مجموعه دینی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور دارند»، گفت: بیش از 90 هزار تشکل دینی، مذهبی در کشور فعالند.

وی با تاکید بر این‌که «هیئت‌ های مذهبی تنها تشکلی هستند که گوش‌شان بدهکار تحریم و تورم و گرانی نیست»، گفت: تمامی هزینه‌های این هیئت‌ها توسط خودشان و حامیان مردمی آن‌ها تامین می‌شود و مجموعه دولت کوچکترین کمک و خدمت‌رسانی به آن‌ها ندارد.

وی عزاداری، اقامه نماز، مداحی و ... را از اصلی ترین فعالیت‌های هیئت‌های عزاداری عنوان کرد و هیئت‌های مذهبی را در فهرست خالص‌ترین گروه‌های مردمی قرار داد که این مجموعه‌های بزرگ مردمی کارکردهای مهمی در کشور دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با بیان این‌که «هیات‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری ممکن است صبح‌ها، ظهرها، عصر و شب‌ها برنامه داشته باشند»، گفت: عمده مراسم عزاداری هیات‌های مذهبی و دسته‌جات شب‌هاست و توصیه شده که هیئت‌های مذهبی و دستجات عزاداری برنامه های خود را بیش از ساعت 23 ادامه ندهند.

وی با اشاره به این‌که «هیات‌ها نباید برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کنند»، گفت: این کار هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون و عرف، ضمن این‌که جایز نیست صدای بلندگوها به خارج از هیئت ها برسد.

وی سپس با بیان این‌که «مداحان باید از پرداختن به مباحث تفرقه انگیز، شبهه انگیز و ... صرف نظر کنند»، گفت: مطرح کردن اختلافات فرقه‌ای، مذهبی، قومی، سیاسی، اجتماعی و ... تنها سبب ایجاد تفرقه در جامعه می‌شود.

قبادی در ادامه پرداختن به مباحث انحرافی، بدعت‌آور، غلوآمیز و... را ممنوع دانست و افزود: مداحان و مبلغان نباید مسائل و مباحثی را مطرح کنند که سبب تفرقه و از بین رفتن انسجام بین مردم شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «مداحان و مبلغان باید از بیان مسائل ضروری روز دریغ نکنند»، گفت: مداحان و مبلغین باید از حزب بازی و جناح بازی به دور باشند؛ زیرا مجالس عزاداری سید الشهدا(ع) باید رنگ و بومی دینی داشته باشند.

وی با بیان این‌که «هیئت مذهبی جناحی، حزبی و گروه‌گرا در استان نداریم»، گفت: تنش و بگو مگوی سیاسی در مجالس عزداری امام حسین(ع) جایی ندارد.

قبادی افزود: مسئولین‌ هیات‌ها باید از وعاظ و سخنرانان بخواهند تا در سخنان خود توجه ویژه ای به مسائل و مشکلات روز جامعه داشته باشند و از بیان هرگونه مسائل انحرافی و تفرقه‌انگیز خودداری کنند. توصیه می‌شود مجالس عزاداری امام حسین(ع) محل تبلیغ احزاب سیاسی و اشخاص نشوند؛ زیرا این کار با روح عزاداری ها منافات دارد.

وی با تاکید بر مشارکت جدی در انتخابات و انتخاب کاندیداهای اصلح گفت: مجالس عزای امام حسین(ع) بهترین مکان برای دعوت اقشار مختلف برای حضور در انتخابات است.

وی در عین حال تاکید کرد که هدف از مجالس عزاداری محرم و صفر نشر معارف اسلامی و اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: در همین راستا توصیه می‌شود تا همه هیات‌های مذهبی استفاده از سخنران روحانی را در برنامه های خود قرار دهند.

قبادی استفاده از نوحه‌های بی‌محتوا و بی پیام را موجب بی محتوا کردن پیام این ماه دانست و گفت: باید مداحان و مسئولین هیات ها توجه داشته باشند تا اشعار و مفاهیمی را در مداحی‌های خود بکار گیرند که بتوانند بخوبی پیام و محتوای این ماه را به نسل جوان انتقال دهند.

وی با بیان این‌که «توصیه می‌شود مداحان و سخنرانان از منابع معتبر استفاده کنند و اشعار برگرفته از فرهنگ دینی و معارف اهل بیت(ع) را نشر دهند»، افزود: مسئولین هیات‌ها باید از مداحان خوش سابقه و با سواد و فهیم استفاده کنند و درصورت بیان هرگونه مسائل انحرافی در هیات ها تذکرات لازم را بدهند.

وی در ادامه زنده نگهداشتن دین و احیای امر به معروف و نهی از منکر را اصلی ترین علل قیام امام حسین(ع) از زبان ایشان دانست و گفت: برنامه اصلی مداحان و مبلغان در این ایام باید ترویج معروف ها و جلوگیری از منکرات، پرداختن به مسائل اعتقادی، اخلاقی و تاریخی مربوط به واقعه عاشورا، بیان فلسفه عاشورا، بیان دیدگاه ها و سخنان امام حسین(ع) در خصوص اهداف قیام خود، بیان سنت های پیامبر و ... باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه ویژگی اصلی هیات‌های عاشورایی را محبت، عشق، مردم داری و تواضع عنوان کرد و گفت: هیات‌ها باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا هیات آن‌ها با این صفات شناخته شود.

وی حمل و نصب تصاویر و شمایل ائمه و اهل بیت(ع) را در هیات ها ممنوع اعلام کرد و گفت: محرم و صفر نیازی به عکس و شمایل ندارد، بلکه باید پیام و شعائر این ماه گسترش داده شود.

وی هرگونه گل مالی خودروها و نصب شعارهای سخیف را ممنوع دانست و گفت: توصیه و تاکید می‌شود تا هیات‌های مذهبی از آوردن علم های عظیم آهنی که هیچ پیامی در بر ندارد و تنها باعث ازدحام رنجش خاطر شهروندان می شود صرف نظر کنند.

قبادی با بیان این‌که «علم کشی جرم نیست،» گفت: این کار هیچگونه محتوا و پیامی نداشته و تنها موجب ایجاد مزاحمت و ترافیک در سطح شهر می‌شود.

وی از قمه‌زنی به عنوان وهن اسلام یاد کرد و با بیان این‌که «در کرمانشاه قمه زنی نداریم»، گفت: البته ممکن است موارد نادری دیده شود اما عمومیت ندارد، این در حالیست که در برخی از استان‌ها قمه زنی حتی به طور رسمی برگزار می‌شود.

وی در ادامه در مورد ممنوعیت زنجیرزنی و سینه زنی زنان در مجالس عزاداری گفت: در سال های گذشته موارد بسیار نادری از زنجیر زنی و سینه زنی زنان در مجالس مردانه دیده شده که تذکرات لازم داده شده است، هرچند زنجیرزنی زنان چه به صوت همراه با مردان و چه به صورت خاص پسندیده نیست و توصیه نمی شود زن و مرد مشاهده شده که تذکرات لازم داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha