• یکشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94062918291
  • خبرنگار : 71457

/تحلیل- روسیا الیوم/

نتایج ناامیدکننده حملات هوایی ائتلاف ضد داعش

نتایج ناامیدکننده حملات هوایی ائتلاف ضد داعش

پس از گذشت یک سال از جنگ ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، واشنگتن و هم‌پیمانانش نتوانستند داعش را از بین ببرند یا دست کم آن را در عراق و سوریه تضعیف کنند.

پس از گذشت یک سال از جنگ ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، واشنگتن و هم‌پیمانانش نتوانستند داعش را از بین ببرند یا دست کم آن را در عراق و سوریه تضعیف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت روسیا الیوم در تحلیلی به مناسبت یک ساله شدن آغاز جنگ ائتلاف ضد داعش گزارش داد: داعش با وجود حملات هوایی آمریکا و هم‌پیمانانش، تقریبا تمام اراضی را که در عراق و سوریه تحت اشغال خود درآورده بود همچنان تحت تصرف خود دارد.

این گروه از صحنه هستی پاک نشده است و قدرت آن نیز تضعیف نشده است بلکه تمامی شاخصه‌ها حکایت از این دارد که این گروه همچنان پا برجاست و در حال پیشروی است همانطور که اعضای این گروه این شعار را سر می‌دهند.

جنگ آمریکا و هم‌پیمانانش علیه داعش در عراق عملا در 19 سپتامبر سال 2014 آغاز شد. در همین حال حملات به مواضع داعش در سوریه در 22 سپتامبر همان سال شروع شد و در این حملات از صدها جنگنده و هواپیمای شناسایی و موشک‌های بالدار و ماهواره‌ها و جدیدترین فناوری‌های رصد استفاده شد.

جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش

واشنگتن ائتلافی را جمع کرد که می‌توان گفت بزرگترین ائتلاف در طول تاریخ علیه یک گروه تروریستی است و آمریکا بر این طرح علیه این گروه 5 / 3 میلیارد دلار از بودجه دفاعی خود که به 650 میلیارد می‌رسد اختصاص داد و صدها تن از سربازان و کارشناسان خود را در کشورهای مجاور مستقر کرد و نیروی هوایی آمریکا نیز نقش اصلی را در بمباران هوایی در عراق و سوریه ایفا کرد و جنگنده‌های آمریکایی 93 درصد از حملات در سوریه و 70 درصد حملات در عراق را انجام دادند اما با این وجود این حملات به نتیجه شایان ذکری نینجامیده است. اعداد و ارقام رسمی آمریکا حکایت از این دارد که جنگنده‌های ائتلاف که بیش از 60 کشور از جمله پنج کشور عربی به صورت‌های مختلف در آن مشارکت دارند 20 هزار بمباران و حمایت هوایی و همراهی را داشته‌اند.

طبق گفته تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا که در ژوئن گذشته مطرح شد هزاران حمله ائتلاف به کشته شدن 10 هزار عضو داعش و با میانگین کشته شدن 1000 تن در طول ماه از آغاز عملیات هوایی در اوت سال گذشته انجامیده است اما بلینکن گفت که داعش ماهانه 1000 نیرو را به عضویت درمی‌آورد و تلفات انسانی خود را جبران می‌کند.

بنابراین حملات هوایی در عراق و سوریه عملا تاکنون چه چیز را محقق کرده است؟ آمارهای آمریکا حکایت از این دارد که 10 هزار و 684 موضع داعش در عراق و سوریه منهدم شده است که 3262 ساختمان و 119 تانک و 1202 تجهیزات و 2 دوهزار و 577 جایگاه جنگی را داعش از دست داده است.

شهر رقه سوریه

در کنار آمار این دستاوردها، حملات هوایی ائتلاف در عراق و سوریه باعث آسیب رسانی‌های خطرناکی شده است چرا که رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی داده‌اند که حملات آمریکا به تاسیسات نفتی و انبارهای غلات و نیروگاه‌های برق در مناطق تحت تصرف داعش در سوریه باعث دو چندان شدن رنج‌های مردم و کمبود غذا و افزایش قیمت کالاها شده است.

در این فضایی که آکنده از شکست است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعتماد به نفس خود را در پیروزی حفظ کرده است و در مه گذشته در پی سقوط شهر رمادی به دست داعش تاکید کرد که کشورش جنگ در عراق و سوریه را نباخته است و سقوط رمادی یک شکست تاکتیکی است.

این برآورد خشم جان مک‌کین ، سناتور جمهوری خواه آمریکا را برانگیخت و نسب به تکرار این سخنان از سوی آمریکا اظهار تعجب کرد در حالی که "هزاران تن کشته می‌شوند و جسدهای سوخته شده در خیابان‌ها پراکنده می‌شود و اعدام‌ها و سربریدن‌ها صورت می‌گیرد".

مک‌کین راه حل را در اعزام نیروهای زمینی آمریکایی برای مقابله با داعش می‌بیند و گفته است: پس از 75 درصد از حملات هوایی، جنگنده‌ها به پایگاه‌های خود بازمی‌گردند در حالی که بمب‌ها و موشک‌های خود را به دلیل عدم توانایی برای شناسایی اهداف نینداخته‌اند.

در مقابل رئیس جمهوری آمریکا اصرار دارد که مقابله زمینی با داعش مسئولیت کشورهای همسایه است. واشنگتن به تلاش‌هایش برای جذب کشورهای بیشتری در این حملات هوایی ادامه می‌دهد و اخیرا از ازبکستان نیز خواسته تا به این ائتلاف بین‌المللی بپیوندد و این امر نشانگر این است که کاخ سفید به طرح‌های قدیمی خود در مقابله با داعش ادامه می‌دهد و به نتایج ناامید کننده این عملیات نیز اهمیتی نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha