یک استاد اخلاق حوزه علمیه قم، صنایع ادبی و فصاحت و بلاغت به کار رفته در قرآن کریم را از معجزات این کتاب آسمانی برشمرد و گفت: مقایسه این کتاب، با سایر کتب برجسته بشری برتریهای لفظی و معنوی این معجزه الهی را نشان میدهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان در شهرضا، حجتالاسلام حسن عرفان، شامگاه گذشته در مراسم جشن ختم قرآن کریم این شهرستان، وجود صنایع ادبی شیوا و معانی عمیق را از جمله ویژگیهای قرآن کریم برشمرد و افزود: کتب مفاخر ادبی جهان ممکن است از نظر صنایع ادبی و بدیعی در اوج زیبایی بوده و ظاهر الفاظ تحسین دیگران را برانگیزد، اما هیچ گاه عمق معانی این آثار به اندازه قرآن کریم نیست.
وی تصریح کرد: لفظ پردازی و تجمیع آرایههای ادبی گاه یک اثر ادبی را به اندازهای زیبا و بلیغ میکند که در تاثیر آن مدتها در وجود انسان باقی میماند، اما وقتی در مفهوم آن دقت کنیم بار معنایی اندکی دارد، اما قرآن کریم عالیترین معانی بشری را در قالب زیباترین صنایع بدیعی عرضه میکند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه، قرآن کریم را مروج آزادی بیان، اندیشه و قلم دانست و تاکید کرد: این معجزه الهی سبب بارور شدن قدرت اندیشه انسانها و رشد و پویایی افکار شده و با روشی که در طرح معانی به کار میبرد انسانها را در فضایی آزاد اندیشانه به گفتوگوی علمی فرا میخواند.
عرفان ارائه تفسیرهای مختلف از قرآن کریم را دلیلی بر اعجاز لفظی و معنوی این کتاب آسمانی برشمرد و گفت: هر لفظ قرآن کریم در جای خود حاوی عالیترین مضامین اخلاقی و معارف الهی است و این مسئله چیزی نیست که نیازمند غلو و بزرگ نمایی باشد، بلکه اهل فن و عالمان علم لغت و افراد آشنا به معارف الهی همواره در طول تاریخ به این مسئله اذعان داشتهاند.
وی تصریح کرد: جاذبههای ظاهری و لفظی قرآن که حاوی معانی ارزشمند معنوی است در کنار اخلاق نیکوی پیامبر (ص) سبب جذب افراد به آیین نجات بخش اسلام شد و افرادی که اسلام را دین شمشیر میدانند باید پاسخی روشن در برابر این معجزات الهی که خشوع هر انسانی را بر میانگیزد ارائه دهند.
انتهای پیام
نظرات