• دوشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94051206715
  • خبرنگار : 71021

خواسته «اوحدی» از همتای عراقی‌اش/ دستوری که فراموش شد

خواسته «اوحدی» از همتای عراقی‌اش/ دستوری که فراموش شد

رییس سازمان حج و زیارت، پیگیری و تصویب دستور نخست‌وزیر پیشین دولت عراق درباره «معامله به مثل» را خواستار شد.

رییس سازمان حج و زیارت، پیگیری و تصویب دستور نخست‌وزیر پیشین دولت عراق درباره «معامله به مثل» را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، در دوره نخست‌وزیر نوری المالکی دستوری برای «معامله به مثل» داده شد که براساس آن هر هزینه‌ای که دولت عراق از مسافران کشورهای دیگر دریافت می‌کرد، طرف مقابل نیز می‌توانست دریافت کند.

البته این معامله بر سر حد کم هزینه‌ها صورت گرفت،‌ یعنی هر طرف که هزینه کمتری می‌گرفت همان نرخ برای دو طرف تثبیت می‌شد.

در آن زمان کمیته‌ای میان ایران و عراق تشکیل شد تا تفاوت‌های هزینه‌ای را استخراج کند، اما دستور نوری المالکی به دلیل آنکه باید رأی هیأت وزیران عراق را داشته باشد، اجرا نشد. اکنون قوانینی که درباره هزینه‌های دریافتی از زائران در عراق اجرا می‌شود، قدمتی گاه به اندازه حکومت رژیم بعث صدام دارد.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در دیداری که صبح امروز - دوشنبه 12 مردادماه - با وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق داشت، از این فرصت استفاده کرد تا پیگیری سریع‌تر و تصویب این دستور را درخواست کند.

وی گفت: ان‌شاءالله با حضور وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق در این‌باره به راه‌حل‌های اساسی برسیم تا خدمات به زائران ایرانی گسترده‌تر شود.

او با اشاره به جابجایی سه میلیون و 200 هزار زائر در سال گذشته به عراق با احتساب اربعین و همچنین سفر سالانه یک میلیون و 600 هزار عراقی به ایران، این جمعیت را بی‌نظیر خواند و افزود: گمان نمی‌کنم هیچ کشوری این حجم ارتباط داشته باشد، پس لازم است تمهیدات بیشتری برای عرضه خدمات بهتر اتخاذ شود.

اوحدی با اشاره به ضعف امکانات در عراق با توجه به بی‌ثباتی امنیت در این کشور، اظهار کرد: سازمان حج و زیارت ایران برنامه جدی برای سرمایه‌گذاری و توسعه امکانات خدماتی و رفاهی برای زائران ایرانی در عراق و عراقی‌ها در ایران در دستور دارد. اکنون 12 پروژه در دست اجرا است که کمک وزارت گردشگری و میراث فرهنگی عراق را می‌طلبد.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیش از یک سال است که انتظار زیارت وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق را در خاک ایران می‌کشد، بیان کرد: روابط دو کشور مسلمان و برادر در همه زمینه‌ها وسیع است، بنابراین حضور وزیر را در ایران به عنوان مهمان نمی‌بینیم. ایشان در کشور خودشان هستند.

او سپس با ابراز تأسف از سفر کوتاه «عادل فهد الشرشاب» به ایران که به دعوت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اتفاق افتاد، افزود: تمایل داشتم وزیر،‌ استان‌های دیگری مثل خراسان رضوی را ببینند اما ظاهرا فردا عازم بغداد است. من به دلیل آنکه سال‌ها در سازمان ایران‌گردی و جهانگردی حضور داشتم، سهم خود را در سیاحت قائلم. این سفر را قبول ندارم و امیدوارم ایشان برنامه‌ریزی دیگری خاص سیاحت در ایران داشته باشد.

در ادامه عادل فهد الشرشاب، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق تعامل و همکاری با سازمان حج و زیارت را بسیار نزدیک خواند و خطاب به رییس سازمان حج و زیارت ایران بیان کرد: شما یک سال است که منتظر دیدار من هستید، اما من یک سال و 10 ماه است که به این وزارتخانه آمده‌ام. اشکالی ندارد که سفرم به ایران کوتاه است. من قبلا اصفهان، مشهد و شهرهای دیگری را دیده‌ام. مجبورم به دلیل جلسه هیأت وزیران که فردا (سه‌شنبه) در بغداد تشکیل می‌شود، ایران را ترک کنم.

او در ادامه سخنانش تأکید کرد: ساماندهی زائران و مسافران دو کشور باید جدی گرفته شود. ما دنبال این هستیم که خدمات بهتری به زائران امام حسین (ع) بدهیم و امیدواریم امام‌حسین (ع) ما را در این راه کمک کند.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق سپس با اشاره به توافقات هسته‌ای ایران و 1+5 و تبریک برای این پیروزی، تأثیرات آن را در منطقه بسیار مثبت دانست و گفت: این توافقات حتما به برقراری ثبات در منطقه و نابودی هر چه سریع‌تر گروه‌های تکفیری و داعش کمک می‌کند. داعش مردمانی مسلمان نیستند، بلکه دین جدیدی را آورده‌اند و سبب آزار مسلمانان شده‌اند. ما تمام سعی خودمان را برای از بین بردن داعش به کار می‌گیریم.

وی اضافه کرد: داعش بویی از دین و اسلام نبرده و مطمئنیم توافقی که ایران و 1 + 5 داشتند به زودی سبب ممتاز شدن موقعیت ایران در منطقه و همچنین شکست نیروهای تکفیری و داعش خواهد شد.

الشرشاب گفت: دولت‌های دوست و بدون استثناء مردم جهان از این توافق ارزشمند خوشحال شدند، اما اسرائیل و دولت‌های نزدیک به آن به شدت از این پیروزی نگران هستند.

وی همچنین قول داد با همکاری ایران، تمام پروژه‌ها و ملاحظات مطرح شده در این دیدارها را عملی کند.

او سپس در جمع خبرنگاران درباره حفظ امنیت بیشتر زائران ایرانی با توجه به شرایط این کشور و همچنین نزدیک شدن اربعین اظهار کرد: نگرانی‌هایی که شما دارید از طرف آقای اوحدی در بغداد نیز مطرح شده است. یادداشت تفاهمی را با این سازمان بسته‌ایم و سابقه طولانی در همکاری با حج و زیارت ایران در راستای تأمین امکانات مناسب و خدمات‌رسانی به آن‌ها داریم.

وی اضافه کرد: هر سال تعداد زائران ایرانی در حال افزایش است و این رشد گاهی ما را وادار می‌کند که تدابیر بیشتری بیاندیشیم و خدمات بهتری بدهیم. مشکلات اربعین سال گذشته را بررسی کردیم و کمیته‌ای برای تسهیل روند ورود زائران ایرانی تشکیل شده است که این کمیته و همچنین وزارتخانه تعامل مستمری با سازمان حج و زیارت ایران دارد.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق ادامه داد: ما ایده‌ها را مبادله می‌کنیم تا به نتیجه خوبی در افزایش خدمات به زائران برسیم و در انتظار سفر آقای اوحدی به عراق هستیم تا درباره این موضوعات گفت‌وگو کنیم.

او یادآور شد: سعی می‌کنیم خدمات را بهبود دهیم، هر چند افزایش زائران ما را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha