• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94050401648
  • منبع : نمایندگی سمنان

مهار 700 هزار مترمکعبی آب توسط سازه‌های آبخیزداری مهدیشهر در جریان سیل

مهار 700 هزار مترمکعبی آب توسط سازه‌های آبخیزداری مهدیشهر در جریان سیل

ایسنا/سمنان رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از کنترل 700 هزار مترمکعب آب توسط سازه‌های آبخیزداری این شهرستان در جریان سیل اخیر خبر داد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از کنترل 700 هزار مترمکعب آب توسط سازه‌های آبخیزداری این شهرستان در جریان سیل اخیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، حمیدرضا عبدوس با اعلام این خبر، اظهارکرد: این حجم از آب با اجرای صحیح و مطالعه شده عملیات آبخیزداری در عرصه‌های حوزه آبخیز و اجرای عملیات سنگی، گابیونی، بند خاکی و عملیات بیولوژیکی شامل جنگل‌کاری، حفاظت و احیای مراتع با بذر پاشی و کپه‌کاری و... به دست آمده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها در کنترل فرسایش خاک و سیلاب بسیار موثر بوده و موجب کاهش خسارت سیلاب در مهدیشهر شده است، افزود: در سیلاب حجمی از رسوبات از ارتفاعات به پایین دست سرازیر می‌شود که وجود سازه‌های آبخیزداری موجب می‌شود بخش عمده‌ای از رسوبات، در پشت‌سازه‌ها مانده و به مناطق پایین دست سرریز نشود.

عبدوس تصریح‌کرد: سازه‌های آبخیزداری با کنترل رسوبات، میزان حجم وارده رسوب به مخزن سدها و روستاها را کاهش داده و به طور چشمگیری از میزان خسارت وارده، می‌کاهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر، اظهارکرد: مجموع آب‌های کنترل شده در بند خاکی و عرصه‌های پخش سیلاب در شهرستان مهدیشهر در سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر، حدود 700 هزار مترمکعب برآورد می‌شود.

وی ادامه‌داد: آب جمع‌آوری شده پشت بندهای خاکی توسط شیر تخلیه به تدریج خارج شده و ضمن نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی و اراضی پایین دست، بندها نیز آبیاری می‌شوند.

عبدوس گفت: در جریان سیل اخیر، با توجه به استقرار دام‌ها در مناطق مرتفع، خسارت زیادی به بخش احشام وارد نشده است.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه نمی‌توان خسارات سیل را به صفر رساند، اظهارکرد: تاثیر عملیات آبخیزداری و استقرار سازه‌های بتونی، گابیونی و ... ملموس بوده و حجم خسارات وارده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وی همچنین متذکر شد: سیلاب‌های اخیر باعث جابه جایی و انتقال رسوباتی به سازه‌های احداث شده در مناطق مختلف شهرستان مهدیشهر شده که برای مرمت این سازه‌ها نیاز به اعتبارات جدید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha