چهار روز نیمه تعطیل با سرانجامی طوفانی که خسارت جانی و مالی به همراه داشت و البته با پیش درآمد چهار اطلاعیه، شامل هشدار و توصیه از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، این سوال را در ذهن ایجاد میکند که آیا همه دستاورد گردهمایی 18 دستگاه عضو این ستاد فقط صدور همان اطلاعیهها بوده است؟
به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر پیش از فرا رسیدن تعطیلات عید فطر که همزمان با آغاز موج نخست سفرهای تابستانی بود، در چهار اطلاعیه، دستورالعملهای لازم را در چارچوب طرح تابستانه سال 94 ابلاغ کرد که بیشترین رویکرد آن ها حالت "توصیه" داشت و آخرین اطلاعیه هم که مربوط به آماده باش سازمانها، نهادها، استانداریها، فرمانداریها، شهرداریها و همچنین مردم، جامعه محلی و میزبان بود روز 24 تیر و پیش از آغاز تعطیلات صادر شد و بعد از آن هم خبری از ستاد نبود حتا در پایان طوفانی تعطیلات.
البته این ستاد بعدازظهر دیروز، 29 تیرماه، یعنی یک روز پس از پایان تعطیلات، اطلاعیهای را به شماره 6 صادر کرد که همان توصیههای قبلی و همیشگی را گوشزد میکرد، توصیههایی که حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را داشت. البته این نکته نیز بماند که اطلاعیه 5 این ستاد معلوم نیست کی و کجا منتشر شده است؟
محمد ابراهیم لاریجانی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در گفتوگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، درباره وظایفی که متوجه این ستاد است، تأکید دارد: نباید از ستاد توقع برنامه اجرایی داشت، چرا که وظیفه و مسؤولیت آن هماهنگی برای بهتر شدن انجام کارها در استانها است.
او این نکته را متذکر میشود که ستاد مرکزی یک بخش هماهنگکننده است، در حالی که در استانها، این ستادها رویکرد اجرایی دارند، لذا طبق وظایفی که به ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر محول شده است باید بین سازمانهای مختلف در قالب طرح و بسیج امکانات و خدمات در استانها هماهنگی برقرار شود تا کارها در استانها بهتر انجام شود.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر یادآور می شود: این موضوع در مصوبه هیأت وزیران هم آمده است.
لاریجانی در توضیح بیشتر وظایف ستاد به خبرنگار ایسنا می گوید: اگر در استانی مثل گیلان و مازندران در ارائه خدمات ناهماهنگی بوجود آید و به اورژانس یا امداد دریایی اعلام نیاز شود این موضوع در ستاد مرکزی به دلیل عضویت 18 وزارتخانه، سازمان و نهاد، پیگیری و هماهنگی لازم انجام میشود. به عبارتی سایر دستگاهها ظرفیت سنجی میکنند و بر آن اساس مصوبهای صادر میشود که به همه استانها ابلاغ خواهد شد. ممکن است یک استان مشکل داشته باشد، ولی مصوبه به همه استانها ابلاغ میشود.
وی اضافه میکند: جانمایی پلیس راهور ناجا در جادهها، شیفتبندی داروخانهها، بیمارستانها و فعالیت نانواییها، تعداد راهنماهای تور، ساعات کار سایتهای تاریخی، روان شدن ترافیک در محورهای ترددی، ایجاد و تجهیز کمپینگها و اقداماتی از این دست به هماهنگیهایی نیاز دارد که اگر مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری در استانی پیگیری کند ممکن است به نتیجه نرسد و یا جواب منفی بگیرد، ولی وقتی طرح آن در ستاد مرکزی مطرح و با نظر سایر اعضا مصوب آن صادر شود دیگر پاسخ منفی شنیده نمیشود، این یعنی هماهنگی.
این توضیحات در شرایطی داده شده که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر شاید پیشبینی نمیکرد پایان تعطیلات عید فطر با طوفان، جاری شدن سیل در محورهای پر تردد و بروز خسارت در مناطق گردشگری همراه باشد و وضعیت بحرانی را هنگام تعطیلات پدید آورد که آن "هماهنگی" که مدنظر دبیرستاد بود این گونه به منصه ظهور گذاشته شود.
شاید اگر سازمانی چون هواشناسی که یکی از 18 عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در کنار پلیس راهور ناجا، وزارت راهداری و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هلال احمر و صداوسیما است، سریعتر پیشبینی شرایط جوی کشور را در قالب اطلاعیههای ستاد صادر میکرد و صداوسیما به عنوان عضو دیگر این ستاد و همسو با سیاست ها و هماهنگی های قبلی آن، خود را ملزم به اعلام آن پیش بینی ها و هشدارهای احتمالی میدانست، اکنون و دست کم سازمان مدیریت بحران کشور آمار پایینتری از مفقود شدن اتومبیلها و تلفات جانی مسافرانی که برای سپری کردن تعطیلات عید فطر به مناطق طبیعی رفته بودند، ارائه میکرد.
انتهای پیام
نظرات