• دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94041508630
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مشاور وزیر ارشاد:

ملاک شب قدر بیدارماندن نیست، بیدار شدن است

ملاک شب قدر بیدارماندن نیست، بیدار شدن است

مشاور وزیر ارشاد در امور روحانیت گفت: در احیای شب قدر اصل بر بیدار ماندن ظاهری نیست، بلکه ملاک بیدار شدن باطنی است.

مشاور وزیر ارشاد در امور روحانیت گفت: در احیای شب قدر اصل بر بیدار ماندن ظاهری نیست، بلکه ملاک بیدار شدن باطنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی حجت‌الاسلام حجت‌الله نیکی‌ملکی در جمع شرکت‌کنندگان در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مصلی امام علی(ع) ساوه افزود: اینکه توصیه شده است انسان شب قدر را به احیا و بیدار ماندن سپری کند بسیار مطلوب و پسندیده و دارای اجر و قرب الهی است، اما باید این بیداری جسمی منجر به بیداری روحی و معنوی انسان شود.

وی از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای بیداری و تهذیب نفس انسان یاد کرد و افزود: در بین شب‌های ماه مبارک رمضان شب قدر به عنوان بهترین شب‌ها برای بیداری و خودسازی توصیه شده است.

وی با بیان این‌که «بیدار ماندن در این شب به معنای بیدار شدن است» ادامه داد: هر یک از اعمال شب قدر دارای حکمت و فلسفه خاص خود است، از این رو اگر در روایات ائمه معصومین(ع) تفکر و تدبر داشته باشیم قطعا به بیدار شدن دل بیشتر از بیدار ماندن تاکید شده است.

مشاور وزیر ارشاد با بیان این‌که «تفکر در شب قدر انسان را وادار به حرکت می‌کند» افزود: ترازوی خدای تعالی با ترازوی مادی و دنیوی ما بسیار متفاوت است و خدای تعالی با رحمت خویش، اعمال ما را می‌سنجد که نمونه آن برابر دانستن عبادت در شب قدر با عبادت 80 سال است.

وی با اشاره به تلاوت قرآن و نیز قرآن بر سر گرفتن در شب قدر به عنوان یکی از اعمال وارده و توصیه شده اظهار کرد: قرآن کریم قانون اساسی زندگی ماست و وقتی انسان قرآن بر سر می‌گیرد و از فرق سر تا نوک پای خود را محو نورانیت کلام وحی کرده و با توسل به اهل بیت(ع) زبان و دل خود را معطر به نام آنها می‌کند، مورد آمرزش خدای تعالی قرار می‌گیرد.

به گفته وی در شب قدر هر کار حسنه‌ای که منجر به احیای این شب با عظمت شود پذیرفته خواهد شد، مگر اینکه انسان حق‌الناسی بر گردن داشته باشد که در دادگاه الهی حق‌الناس پذیرفتنی نیست.

نیک‌ملکی استغفار را بالاترین عمل در شب قدر دانست و افزود: در شب قدر که مقدرات انسان نوشته می‌شود دعا و مناجات و استغفار در تعیین مقدرات نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به جایگاه و عظمت شب قدر اظهار کرد: یکی از دلایل مهم ویژه بودن شب قدر آنست که خدای تعالی قانون اساسی زندگی بشر را در بهترین شب‌ها نازل کرده است.

به گفته وی تقارن ایام شهادت حضرت علی(ع) با شب قدر نیز بر عظمت و جایگاه این شب نورانی افزوده است چراکه آن حضرت بهترین الگوی جامعه بشری در مسیر قرب به بارگاه الهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha