• یکشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94041407752
  • منبع : نمایندگی فارس

دستغیب:

حسن خلق نشانه فضیلت انسان‌ها است

حسن خلق نشانه فضیلت انسان‌ها است

تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) در تفسیر سوره لقمان، حسن خلق و گشاده‌رویی را نشانه برتری و فضیلت دانست و گفت: دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه خداوند، آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن است.

تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) در تفسیر سوره لقمان، حسن خلق و گشاده‌رویی را نشانه برتری و فضیلت دانست و گفت: دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه خداوند، آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب در ادامه سلسله سخنرانی‌های خود در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در جمع روزه‌داران، با اشاره به اهمیت تعالیم اخلاقی افزود: از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است اگر نمی‌توانید مردم را به وسیله اموالتان کمک دهید پس با روی باز و گشاده با آن‌ها برخورد کنید و در روایت است کسانی از بندگان خدا بر روی زمین هستند که برای انجام حوایج مردم تلاش می‌کنند، اینها کسانی هستند که در عالم آخرت در ‌امن و امانند.

وی با تأکید بر این‌که «خلق نیکو، بهترین نیکی‌هاست» گفت: بر اساس روایات آنچه که کفه اعمال و حسنات را سنگین می‌کند خلق نیکوست و دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه پروردگار عالم، آثار و نتایجی است که هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ اجتماعی دارد.

دستغیب با اشاره به این‌که «خُلق عظیم دلیل اصلی اجتماع مردم حول محوریت پیامبر اکرم بود» گفت: حالت تکبر و غرور درون انسان‌ها، در راه رفتن، ظاهر و بارز می‌شود و لذا لقمان در ادامه آیه مذکور به فرزندش سفارش می‌کند که مغرورانه بر زمین راه مرو.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) خاطرنشان کرد: انسان متکبر، خیال‌پروری کرد و فکر می‌کرد نسبت به دیگران برتری دارد، در حالی که انسان‌ها اصل وجودشان و هرچه که دارند از خداست و اگر این معنا را انسان خوب ادراک کرده و به فراموشی نسپارد، صفت زشت تکبر در او پدید نخواهد آمد و بر خلاف آن حالت تواضع در وجود او خواهد بود و این در راه رفتنش هم معلوم است.

وی، ذلت و خواری را از عوارض کبر و غرور معرفی و تأکید کرد: اگر ذره‌ای کبر در وجود کسی باشد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد و چنین شخصی باید خودش را علاج کند و علاجش هم این است که بداند که همه چیز به اراده خداوند است و هیچ چیز از او نیست.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، مسئولان نظام جمهوری اسلامی را به بیانات مقام معظم رهبری در رسیدگی به امور مردم با رعایت حسن خُلق مورد توجه قرار داد و گفت: حوایج مردم به سمت مسئولان است که این خود از نعمت‌های خداوند به آنان است لذا مسئولان نباید این نعمت‌ها را ضایع کنند بلکه باید از آن‌ها بهره‌مند شوند و در اسرع وقت نیازهای مردم را مرتفع کنند.

دستغیب ادامه داد: اگر مسئولان در مواردی امکانات کافی در اختیار ندارند طبق دستور پیامبر(ص)، باید با روی خوش، چهره باز و اخلاق کریمه با مردم سخن بگویند و آن‌ها را توجیه کنند و اگر عده قلیلی از مراجعین هم هستند که روحیات خوبی ندارند، باید به به‌خاطر خدا و مصالح این نظام که یک نظام مقدس الهی است، تحمل کنند.

این عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: البته به آن‌هایی هم که خدای نکرده از روی جهل برخوردهای بدی نسبت به مسئولان جمهوری اسلامی دارند توصیه می‌کنیم همه نزد خداوند مسئولیم و تمام صحبت‌ها، برخوردها و رفتارهای ما در نامه اعمالمان منعکس است و اگر انسان واقعاً دارای ایمان است، استقامتش در مسیر ایمان نیز باید زیاد باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha