• چهارشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94040301566
  • منبع : نمایندگی قم

استادی:

ائمه جمعه و جماعات صرفا از یک دیدگاه سیاسی دفاع نکنند

ائمه جمعه و جماعات صرفا از یک دیدگاه سیاسی دفاع نکنند

یک عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: ذکر مصادیق سلیقه‌ای سیاسی در نمازهای جماعت جایز نیست.

یک عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: ذکر مصادیق سلیقه‌ای سیاسی در نمازهای جماعت جایز نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله استادی در جمع ائمه جماعات استان قم افزود: طلاب در ماه رمضان و در ماه‌های دیگر باید مردم را نسبت به امور سیاسی روشن کنند، ولی قرار نیست هر کسی بر اساس مجرای سیاسی خود به بیان مصادیق در جامعه بپردازد.

وی تاکید کرد: خط مشی اصلی نظام و سیاست نظام توسط رهبر انقلاب و مراجع بیان می‎شود و ائمه جماعات حق ندارند به شکل سلیقه‎ای به بیان مصادیق یا دفاع از یک جریان سیاسی در کشور اقدام کرده و ذهن مردم را مشوش کنند.

وی گفت: این مساله حتی در نمازهای جمعه نیز بعضا دیده می‎شود که برخی از ائمه جمعه صرفا از یک دیدگاه سیاسی دفاع می‎‌کنند در حالی که در نماز باید از ذکر مصادیق و مسایلی که مد نظر رهبر انقلاب در حوزه سیاست نیست خودداری شود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اهمیت مسجد و نماز جماعت در اسلام گفت: یکی از مهمترین ارکان دین اسلام، عبادات جمعی است و به طور کلی مهمترین عبادات در اسلام حالت جمعی دارد.

استادی افزود: با این وجود ائمه جماعات از مهمترین افرادی هستند که این حوزه عبادی را مدیریت می‎کنند؛ امام جماعت در هر محل و منطقه‎ای وظایف و جایگاه بسیار والایی دارد که باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین میزان اهمیتی که اساتید و طلاب و روحانیون در مساجد دارند به همین میزان نیز در معرض خطراتی هستند که از جانب نفس اماره و شیطان به سوی آنها روانه می‎شود.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: ائمه جماعات و مبلغین باید در مسجد الگوی تمام نمای یک فرد دین‌دار باشند و نباید پیکره عمل آنها با ذات آنها در منزل متفاوت باشد؛ زیرا ممکن است فردی در مقابل افراد پیکره درستی از یک عمل داشته باشد ولی ذاتا چنین فردی نباشد که در آینده نگاه بسیاری از افراد جامعه به او تغییر می‎کند.

استادی تصریح کرد: ائمه جماعات باید این فرصت را کار و شغل خود بدانند و به آن وقت بدهند؛ بزرگانی که امروز به جایگاه رفیع معنویت و علم و تقوا رسیده‎اند همگی در این مسیر بودند و با خلوص نیت کار امامت جماعت را انجام می‎دادند و به جذب مردم می‎پرداختند.

وی گفت: اخلاص باعث می‎شود که مبلغین در کار خود موفق باشند و بدون توجه به اینکه چند نفر در نماز جماعت آنها شرکت می‎کنند به فکر ساختن مردم باشد؛ ولو اینکه در یک ماه رمضان فقط یک نفر را تربیت کند.

استادی خاطرنشان کرد: شیطان به دنبال رخنه و نفوذ در بین معممین و ائمه جماعات است و سعی می‎کند دام‎هایی را بر سر راه ما بگذارد که از مهمترین آنها حب نفس و بی اخلاصی است؛ برخی از این ناراحت هستند که چرا در فلان مسجد احترامی که حق آنها بوده وجود ندارد؛ در حالی که هیچ کس نباید برای احترام و شأنی که برای او قائل می‌شوند تکلیف خود را انجام دهد.

وی گفت: نباید گمان کنیم که چون کسی لباس اهل تقوا و لباس اهل علم را پوشید خداوند از او مواخذه نمی‏‌کند؛ بلکه هر کسی در هر لباسی در معرض آزمایش و امتحان است و امتحان طلاب و مبلغین بسیار سخت‌تر است؛ باید جوانانی را که حتی با ظاهر نامناسب در مساجد حضور می‎یابند را به سوی نماز و مسجد تشویق کنیم نه اینکه آنها را فراری دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha