• چهارشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94032716121
  • خبرنگار : 71454

انتقاد خالق «جن‌گیر» از هزینه‌گرایی در هالیوود

انتقاد خالق «جن‌گیر» از هزینه‌گرایی در هالیوود

«ویلیام فریدکین»، کارگردان 79 ساله فیلم‌هایی چون «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» از فیلم‌های ابرقهرمانی و پرهزینه هالیوودی به دلیل نداشتن مفهوم و محتوا انتقاد کرد.

«ویلیام فریدکین»، کارگردان 79 ساله فیلم‌هایی چون «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» از فیلم‌های ابرقهرمانی و پرهزینه هالیوودی به دلیل نداشتن مفهوم و محتوا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی که کارگردانی فیلم‌ «جن‌گیر»، از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما را بر عهده داشته، ضمن بی‌مایه و مفهوم خواندن فیلم‌های ابرقهرمانی عنوان کرد، جریان کنونی ساخت این فیلم‌ها در حال نابود کردن شکل هنری سینماست.

این کارگردان، نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی در ادامه به عدم وجود مفهوم و رئالیسم در غالب فیلم‌های جریان اصلی سینما در حال حاضر اشاره و عنوان کرد: پیش از این فیلم‌ها درباره اشخاص حقیقی و اتفاقات واقعی بودند، اما امروزه سینمای آمریکا فقط درباره بتمن، سوپرمن، مرد آهنی، انتقام‌جویان و چیزهایی است که اصلا به آن‌ها علاقه ندارم.

«فریدکین» معتقد است این موج جدید در اواخر دهه 1970 آغاز شد، زمانیکه وی فیلم جدیدش «جادوگر» را ساخت، اما این فیلم در سایه فیلم «جنگ ستارگان» دیده نشد و از آن به بعد نیز فیلم‌های «فردکین» به چشم نیامدند.

به گزارش گاردین، این کارگردان 79 ساله هم‌اکنون بر این باور است که بهترین جا برای فیلمسازی تلویزیون است: "در تلویزیون شما می‌توانید شخصیت را در بازه‌ی زمانی بلندتر و در داستانی پیچیده‌تر و عمیق‌تر از سینما پرورش دهید. بسیاری از فیلمسازان خوب نیز به سمت ساخت فیلم‌های بلند تلویزیونی روی آورده‌اند. امروز تلویزیون جایی است که در آن شاهد داستان‌گویی‌های فوق‌العاده هستیم".

«ویلیام فریدکین» ساخت دو اپیزود از سریال «CSI» (بررسی صحنه جرم) را بر عهده داشته است و قرار است فیلم «زندگی کردن و مردن» ساخته خودش در سال 1985 را در لس‌آنجلس به یک سریال تلویزیونی تبدیل کند.

وی در سال 1972 برای فیلم «ارتباط فرانسوی» موفق به کسب جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین کارگردانی شد و در سال 1974 نیز با فیلم «جن‌گیر» مجددا جایزه بهترین کارگردانی گلدن گلوب را از آن خود کرد.

جایزه شیر افتخاری جشنواره ونیز، جایزه فیپرشی جشنواره فیلم کن برای فیل «باگ» و همچنین یوزپلنگ طلایی جشنواره «لوکارنو» به پاس یک عمر دستاورد سینمایی از جمله دیگر افتخارات این کارگردان کهنه‌کار محسوب می‌شوند.

«جو قاتل» آخرین ساخته بلند سینمایی «ویلیم فریدکین» است که در سال 2011 میلادی به سینماها آمد و علی‌رغم فروش نه چندان خوب با بازخوردهای خوبی از سوی منتقدین سینمایی همراه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha